Наградите „Грами“: корупция или пагубно незнание

Наградите „Грами“: корупция или пагубно незнание

Още първото издание на Евровизия предизвиква недоволство и съмнения за злоупотреба, у нас също въртим скандали за музикални статуетки

Корумпирана, невежа и неразличаваща два основни жанра. Това в най-сбит вариант гласят всички обвинения, които отнесе през последните седмици Звукозаписната академия, раздаваща ежегодно наградите „Грами“. Традиционно именно институтът е натоварен със сериозната задача да определи кои са големите сред музикантите. Всяка статуетка носи тежест към името на изпълнителите. По всичко личи обаче, че самите награди все повече и повече олекват.

Най-сериозна критика академията отнесе тази година, след като отказа да признае в която и да е категория The Weeknd. Именно той беше първият, който скочи срещу избора на номинирани, като използва определението „корумпирани“ за гласуващите. И наистина – по всичко личеше, че

2020-а е годината на The Weeknd.

Бившата муза на Селена Гомес бе сред най-слушаните изпълнители. Разписа се с нов албум – After Hours, който се задържа цели 4 последователни седмици на върха на класацията Billboard 200. “Докато се развива, той продължава да преоткрива сам себе си и по всичко личи, че знае точно как да заплени феновете. А After Hours е доказателство, че все още не е приключил с нас; всъщност той едва сега започва”, коментира критиката в изданието Consequence of Sound. „The Weeknd балансира добре между различните си музикални личности и After Hours е първият му албум – от много време насам, в който той представя ясна визия, вместо да се понесе по течението на нещо абстрактно и разочароващо“, допълват от The Guardian. “After Hours със сигурност носи в известна степен емоция на самосъжаление. Но има и уязвимост, която надхвърля хленченето в стил „прекалено съм красив за този свят“, гласи част от ревюто и на Rolling Stone. Меломаните, подобно на критиката, също изявиха симпатии към тавата на The Weeknd, като ярко се открои парчето Blinding Lights.

Рядко се случва

критика и фенове да са на едно и също мнение

– особено когато става въпрос за изпълнител, който – въпреки трите си грамита, няма нито една статуетка в голяма категория. Фактът, че това все пак се сбъдна за After Hours, караше мнозина да смятат, че The Weeknd ще е сред сигурните фаворити на церемонията. Дори Елтън Джон заяви: „По моето скромно мнение Blinding Lights е песента на годината.“ Уви.

„Грамитата остават корумпирани.

Дължите на мен, моите фенове и индустрията прозрачност“, категоричен бе Абел Тесфайе, както е името на певеца по паспорт. Тук може и да „говори“ нараненото му его. Истината е обаче, че наистина начинът, по който Академията гласува своите номинации, остава по-скоро неизвестен. И то явно не само за широката публика, но и за артистите, които „дишат“ в музикалния бизнес. Любопитен факт е, че дори шефът на института, даващ статуетките, обяви, че е изненадан от липсата на The Weeknd в списъка с номинираните. „За съжаление, всяка година броят на заслужаващите артисти надвишава този на максималния такъв за номинациите“, обяви в защита на поверената му академия Харви Мейсън-младши.

Становището е любопитно, предвид че към настояща дата наградите „Грами“ отличават музиканти в 84 категории..., а

жанровете изглеждат по-скоро плаващи,

ако се доверим на мнението на Джъстин Бийбър. Именно той бе вторият артист, дръзнал да възроптае срещу номинациите тази година. Не, той не се чувства ощетен – все пак ще има шанс за цели четири приза. Вместо това канадският тийнидол изобличи неразбирането на жанровата система от страна на гласуващите за наградите. „Отраснах, възхищавайки се на R&B музиката, и исках да направя проект, който да носи този дух. Changes беше и е R&B албум. Това, че той не е сложен в тази категория, е странно, предвид, че от акордите, мелодиите, вокалния стил та чак до хип-хоп барабаните – всичко беше избрано, за да бъде безспорно и несъмнено R&B албум“, обясни Бийбър.

По ирония на съдбата Звукозаписната академия гласува наградите и номинациите според конкретния жанр. Именно по този фактор се разделят „експертите“, в което число влизат певци, автори, продуценти и т.н. Така подредената структура на грамитата предполага, че

грешка са допуснали цели две „комисии“

на академията – тази за R&B, която не е разчела като свой албума Changes, както и тази за поп музика, която пък си го е присвоила.

Разигралите се в последните седмици драми около най-престижните световни отличия се явяват и като донякъде логично продължение на появилите се по-рано тази година обвинения на института в корупция. Те бяха изразени от доскорошния президент на академията Дебора Дуган, която обяви процеса по гласуване като „момчешки клуб“, който е силно корумпиран. От института тогава отговориха, че твърденията й за лансиране на определени артисти от страна на членовете на комисиите са "категорично фалшиви, подвеждащи и неверни". По-късно Дуган бе уволнена. А пък академията затегна правилата, като принуди членовете си, които гласуват за номинации и награди, да декларират предварително дали имат финансови, семейни или други обвързаности с претендентите. Ако се доверим обаче на The Weeknd и подкрепилите го Дрейк, Холзи, Елтън Джон, Кид Куди и Чарли Пут –

новият регламент не е довел до значителни промени.

В началото на годината академията бе обвинена и че не уважава черната музика. Думите бяха на Шон Комбс - Diddy, който по ирония на съдбата получи награда за цялостно творчество на предварително събитие на грамитата. „Всяка година ни убивате. Хип-хопът никога не е бил уважаван на грамитата. Години наред позволявахме на институции, които никога не са ни мислили най-доброто, да ни съдят. Това приключва сега“, категоричен бе той в изненадващо дългата си благодарствена реч.

Факт е, че нито един рап проект не е печелил в категорията „Албум на годината“ от 2004 г. насам, когато със статуетката си тръгна Outkast за тавата Speakerboxxx/The Love Below. На церемонията в началото на годината пък Tyler, the Creator обвини академията, че заточва „хора, които изглеждат като мен“ в категориите за рап и ърбан музика. „Не харесвам думата „ърбан“. Според мен това е просто политически коректен начин да ме наречете „нига“, обясни рапърът. Изказването му и протестите, свързани с расовото равноправие в САЩ от това лято, доведоха института до решението все пак да промени наименованието на една от тях. Така още догодина думата „ърбан“ ще бъде заместена от словосъчетанието „прогресив R&B”.

Без скандал не се разминаха и латино грамитата миналата година. Популярни регетон изпълнители, сред които Джей Балвин, Деди Янки и Малума, възроптаха срещу призовете, а в причината за недоволството им се превърна липсата на представители на жанровете регетон и трап в основните категории.

Въпреки че звезди като Джей Балвин, Бед Бъни, Ники Джем, Малума и Осуна доминират в музикалния свят, имената им не фигурираха сред номинираните за водещите призове. Ето защо Балвин публикува в социалните мрежи снимка с логото на "Грами" с голям червен X върху него. Публикацията му е придружена от надпис на испански, който гласи:

„Без регетон няма латино "Грами".

На Стария континент също неведнъж и два пъти сме ставали свидетели на бурно недоволство за правдивостта и справедливостта, с които се връчват награди в музикалната сфера. Дори ако разлистим архива на най-големия песенен конкурс в света – Евровизия, то ще попаднем на няколко бунта на недоволство от посочените фаворити. Нещо повече, още първото издание на събитието от 1956 г. е белязано от скандал. Тогава се подозира, че домакините от Швейцария имат скрито оръжие. Именно техният представител – Lys Assia, грабва голямата награда.

Мнозина определят този избор като нечестен обаче, предвид че Люксембург, които по това време не могат да пратят жури в своя делегация на терен, са „помолили“ Швейцария да даде техния вот. Доказателство за това дали е имало измама няма към настояща дата, тъй като протоколи от гласуването не се пазят. Друга конспирация пък гласи, че 12 години по-късно

Франсиско Франко е подкупвал делегации от цяла Европа,

за да подсигури победата на Испания на песенния конкурс. Истината обаче и тук няма как да бъде доказана. През 1978 г. пък арабските страни не признават победителя на Евровизия в лицето на Израел. Отказвайки да приемат участието на страната в събитието, телевизионните оператори включваха реклами всеки път, когато се споменаваше или показваше нейният представител. След като става ясно, че именно Израел е победител, в Йордания взимат собствено решение за крайния резултат на Евровизия и си излъчват собствен победител – Белгия.

И у нас музикалните награди не се разминават без скандали. Дори тази година номинациите на БГ Радио не се разминаха без недоволство.

„Бунтът“ тази пролет бе поведен от група СкандаУ,

която обяви, че се оттегля от състезанието в категорията Дует/Трио/Вокална група. „Смятаме за неуместно присъствието ни там! Категорията е за постижения и успехи на дует/трио/вокална група през цялата 2019 г., в един общ професионален път, не в създаването и изпълнението на една песен. Така мислим ние, но може и да грешим! Иначе защо има такава категория и за какво се дава награда? Какви са критериите? СкандаУ са група от 10 години! За 2019 г. те напълниха „Арена Армеец“ на 6 април, а през есента СкандаУ Хайвера Тур събра техни фенове във всички най-големи зали в 5 града в страната. В периода на СкандаУ Хайвера Тур, септември – ноември, те имаха и турне в Щатите и Канада, три дати в Европа, както и други участия в България, извън Хайвера Тур. За цялата година над 150 изяви. Използвам думата „изяви“, защото повечето хора не харесват „участия“... Некоректно е да поставиш една единствена песен срещу цялата година на СкандаУ. Некоректно е спрямо всички участници в тази категория, които безспорно са имена, заслужили успехите си“, гласеше част от изявлението на Йонислав Йотов-Тото и Лъчезар Евтимов по повода.

Във въпросната категория СкандаУ трябваше да премерят сили с Графа, Любо Киров и Орлин Павлов, Миро и Койна Русева, Pavell&Venci Venc и Любо Киров и 4Magic. От така съставените групи единствено изпълнителите на „Хайвера“ и момичетата, които се окичиха с победата в последния сезон на X Factor, действително функционират като групи. А въпреки че обявиха, че официално са предупредили БГ Радио за решението, с триумфа все пак се окичиха именно СкандаУ.

Меломани обаче не забравиха, че въпреки успешната си година Искрен Тончев-Искрата и Дара Екимова например така и не бяха забелязани от наградите, дори номинациите. Нещо повече, феновете се обединиха около идеята, че призовете

раздават абонамент за „вечно номиниране“.

Две години по-рано от надпреварата официално се отказа и Гери-Никол. Факт е, че тя така и не получи номинация, за да се оттегли – подобно на заявката на СкандаУ. Въпреки това Яката дупара на родния поп обвини БГ Радио в манипулация на наградите.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.