Над 90% от сградите плачат за саниране, искат подмяна на асансьорите

Над 90% от сградите плачат за саниране, искат подмяна на асансьорите

4,5 млрд. лв. трябват за енергийната ефективност на кооперациите

Над 90% от сградите у нас плачат за саниране. Едва 7% от жилищния фонд в България отговаря на обновените европейски стандарти, стана ясно по време на конференция в София, посветена на проекта за интегрирани услуги за обновяване на жилищните сгради SHEERenov.

Реално у нас нужда от саниране имат 54 000 многофамилни сгради и други 645 000 еднофамилни. Съгласно дългосрочната стратегия на страната се очаква до 2030 г. 12 000 многофамилни и 16 000 еднофамилни сгради да бъдат санирани. Необходимият финансов ресурс за тях надхвърля 4,5 млрд. лв. В същото време осигурените от европейско финансиране средства са по-малко от 1,5 млрд. лв.

Ситуацията в страните в Европейския съюз (ЕС) далеч не е по-различна. Към момента около 75 на сто от сградите на Стария континент са енергийно неефективни и все пак почти всички от тях или 85-95% от жилищния фонд ще продължат да се използват към 2050 г.. Само по 1% от сградите в съюза всяка година минават през обновяване, което е крайно недостатъчно, за да се постигнат целите на ЕС за по-зелена икономика и общество.

Затова и по време на конференцията бе представен проектът за предоставяне на интегрирани услуги за обновяване на жилищните сгради SHEERenov, който започна още през лятото миналата година. Основната му цел е да се разработи и тества модел за предоставяне на интегрирани услуги за обновяване на жилищните сгради на територията на град София, като целта впоследствие е този модел да се възпроизведе и в други градове.

За да се подпомогне преминаването към по-зелени технологии, в българския План за възстановяване и устойчивост са предвидени и средства за саниране на жилища. Чрез тях българите ще могат да получат безвъзмездна подкрепа за слънчеви панели за топла вода и електричество.

„Вече очевидно не става въпрос за лепене на стиропор, а за устойчив строителен процес насочен за постигане както на общоевропейски схеми, така и на по-добри условия на живот за българските граждани“, коментира заместник-министърът на регионалното развитие арх. Георги Коларов. Той обяви, че в ресорното министерство вече има създадена работна група, която ще изготви насоки за кандидатстване по мярката, предвидена в плана. „Нашата цел е планът да постави началото на трансформирането на строителния бранш в устойчив“, завърши Коларов.

Искат подмяна на асансьорите с по-екологични

От Българската асансьорна асоциация (БАА) лансират идеята за обновяване на асансьорния парк в страната, който наброява около 120 хил. съоръжения, научи „Монитор“.

От браншовата асоциация припомнят, че новите модели са безредукторни машини и при тях няма загуба на енергия (както при масовите от миналото редукторни); няма триене и съответно не се използва натоварващо околната среда със смазочно масло; не подлежат на амортизация и ремонти, което изключва нуждата от постоянно натоварващо природата производство на резервни части и съкращава огромни количества вредни емисии чрез отпадането на транспорта на такива материали. България е една от водещите страни в света по брой асансьори в експлоатация от глава на населението - около 17 асансьора на хиляда човека, подчертават от БАА. За сравнение световен лидер по този показател е Испания с приблизително 20 асансьора на хиляда човека, а в Германия са около 8 асансьора на хиляда. Около 80% от асансьорите в България обаче са на повече от 30 години. Огромен проблем за старите ни асансьори е, че са произведени в отдавна затворения държавен завод и днес за тях не се произвеждат оригинални резервни части. Освен че това води до плачевното им техническо състояние, се налагат постоянни „ремонти“ с компоненти, които не са специфично произведени за тях и са съответно с кратка издръжливост, което води след себе си до последващи подмени на същите компоненти. Всичко това е свързано с постоянно ненужно натоварващо природата производство, вредни емисии за транспорт и постоянни пътувания на техници. Подмяната на старите амортизирани асансьори с нови, харчещи около 90% по-малко електроенергия, нямат нужда от постоянни доставки на резервни части, ще има огромен ефект за намаляване на въглеродния отпечатък.

Според БАА е възможно санирането да се финансира и чрез спестените разходи за енергия от асансьорите, а не чрез допълнителен бюджетен или собствен финансов ресурс.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.