Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов: Целта ни е пилотите ни сами да долетят с F-16

Началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов: Целта ни е пилотите ни сами да долетят с F-16

Трябва да търсим взаимноизгодно сътрудничество с българската отбранителна промишленост, казва той в интервю за "Монитор"

- Адмирал Ефтимов, бюджетът на Министерството на отбраната е 1,69% от БВП на страната за 2021 г. Освен за машините за Сухопътните войски и за корабите за ВМС, какво друго се предвижда в него? Увеличаване на заплатите на военните и може би следващите 8 F-16?

- Видими са ангажиментът на държавата, както и стремежът на МО да върви в унисон с приетите решения от Народното събрание. Пандемичната обстановка оказва влияние на БВП на страната ни и бюджетите на отделните министерства, но основните ангажименти и направления за работа се запазват. В основата на всеки процес във Въоръжените сили (ВС) стоят хората, затова в бюджета за 2021г. е залегнало увеличение с 10% на доходите на личния състав. Подходът ни през годините е да се адресират по-непривлекателните длъжности във ВС, с по-тежки условия на труд и отговорности. С гъвкав подход да осигурим базово увеличение на доходите на военнослужещите в рамките на тези 10%, а с резервите на бюджета на МО да повишим възнагражденията на някои ключови командирски длъжности, натоварени с много отговорности.

- Обсъждали ли сте други компании, освен Локхийд Мартин, да участват в модернизацията на армията ни?

- Говорим с много компании. 30 години армията ни бе недофинансирана и се получи голям недостиг на способности. Изпълняваме конституционните си задължения основно с въоръжение и техника, произведени през 70-те и 80-те години на миналия век в бившия Съветски съюз. Подготвени сме за изискванията за оперативна съвместимост със съюзници и партньори- прилагаме еднакви процедури и комуникираме на общ език. Но не можем да сме напълно съвместими с техниката и въоръжението. Затова процесът на модернизация е наложителен, необратим и гарантиран от държавното ръководство. Парламентът гласува обхвата на проекта за новите бойни самолети- че те ще бъдат 16. Платени са първите 8. Водим разговори за вторите 8, както и за 3D радари. За да бъдат използвани ефективно самолетите, трябва да бъдат в общата система за противовъздушна и противоракетна отбрана на НАТО. За да бъдат напълно интегрирани в нея, България трябва да осигури адекватно наблюдение на въздушното пространство. В момента го правим с радиолокационни станции съветско производство. След плащането на първите самолети, имаме специален статут със САЩ и каквото придобиваме от тях, ще го плащаме по разсрочена схема, което ще облекчи бюджета за отбрана. Планираме по този начин да придобиваме ключови способности, за които няма алтернатива.

- Изпратихме четирима летци, които се обучават за пилоти. След като се върнат у нас, ще могат ли да обучават колегите си?

- В договора за първите 8 самолета има клауза за обучение на 12 летци. Четирима от пилотите започнаха своята летателна подготовка в САЩ, двама от тях ще бъдат подготвени като инструктори, а другите двама като водачи на групи. Следващите 8 човека ще заминат в началото на 2021г. и ще бъдат подготвени като водени летци на първите четирима. В изпълнение на първия договор за новите изтребители е предвидено 65 военнослужещи от инженерно-техническия състав да бъдат обучени, като част от тях също ще бъдат подготвени като инструктори и след завръщането си от САЩ, ще могат да обучават допълнително техници и механици за обслужването на F-16. При подготовката на контракта за следващите 8 самолета е възможно да бъдат предвидени клаузи за обучение на още летателен и технически състав при необходимост.

- Как ще бъдат доставени изтребителите F-16?

- Говорим за края на 2023 г., но целта е нашите пилоти да ги докарат.

- Какво ще стане със старите Миг-ове?

- Правим всичко възможно да поддържаме Миг-29 в летателна годност, да изпълняваме конституционните си задължения и да допринасяме към интегрираната система за ПВО и ПРО, част от която е и носенето на Air Policing. Мисля, че трансформацията от Миг-29 към F-16 ще бъде в периода 2026-2027г. Искам да отбележа, че жизненият цикъл на Миг-29 е до 2030 г. Когато дойдат новите самолети, ще трябва да бъдат напълно интегрирани в българските ВВС. Те ще се редуват в дежурствата с Миг-29, докато се премине изцяло към F-16. Зависи и каква ще е схемата на придобиване на вторите 8 самолета. Ескадрила ни е нужна, за да гарантираме регулярно носене на дежурство и участие в операции, мисии и учения.

- Как върви модернизацията във ВМС?

- Надявам се да имаме договор преди Никулден. Благодаря на експертите от ВМС и на немската компания „Люрсен“. Работата по договора е сложен процес, но съм оптимист. Двата кораба ще се строят в България, във варненската корабостроителница. Ще се трупа опит за базовото поддържане на кораба и за изграждането на логистична система за доставка на необходимото оборудване и ремонтни възможности. Преди дни вдигнахме флага на двата минни ловци, които получихме на политическа цена. Те са от същия клас като нашия „Цибър“, но са модернизирани, изведени от строя и консервирани в Кралство Нидерландия. Стои предизвикателството да ги преведем в оперативно състояние, с което ще се справим. С нашия бюджет и нужди не можем да си позволим всичко закупено да е ново. Нови трябва да са основните бойни платформи. За да компенсираме някои други дефицити, разумно е да погледнем към техника, произведена в края на 20-ти или началото на 21-ви век. Трябва да търсим прагматични подходи. Шансът ни е българската отбранителна промишленост. След промените от 1989 г. ВС не са потребител на нейните продукти. Поради недостиг на средства се откъснахме от възможностите на българската отбранителна индустрия. За да оцелее, тя беше принудена да се адаптира, да излезе на световния пазар и да получи признание. Сега трябва да си подадем ръка и да търсим взаимноизгодно сътрудничество. Предприех инициатива с командирите на видовете ВС, логистичните органи и структури от МО да се запознаем отблизо с последните достижения на водещите предприятия от отбранителната ни промишленост. Започнахме серия посещения. Първото бе във ВМЗ-Сопот, произтекоха възможности за придобиване на нови боеприпаси от калибрите и образците, с които разполагаме, за техния ремонт и модернизиране. В Панагюрище ще разгледаме два завода за оптически прибори. Ще посетим и други. Пандемията от COVID-19 силно затрудни доставките на отбранителни продукти от други страни и се налага да намираме алтернативи. Това е още един аргумент да търсим тясно сътрудничество с българската отбранителна индустрия.

- След тази модернизация какво следва? Премиерът бе казал, че ще придобием подводница за ВМС.

- Ние сме сред първите държави, които са имали на въоръжение подводници. Традиционно те са ключова отбранителна способност за ВМС. Черно море е затворен басейн, а хидрологията на морето прави подводницата трудно откриваема. С увеличението на способностите в авиацията, на бреговите ракетни комплекси и противокорабните ракети, подводницата се превръща в скрито и ефективно средство. Благодаря на премиера, че застана зад тази наша необходимост. Започнахме преговори с някои държави.

- С кои държави сте преговаряли?

- Заради пандемията се провали мое пътуване до Норвегия, имаме първоначален обмен на информация с Италия, гледаме и към други страни с такива подводници и планове да ги подменят. В този бюджет не е заложено закупуване. Стремим се към придобиване на поносима цена и с опции за поддръжка, защото всичко изисква инфраструктура, специалисти и ремонтни възможности.

- Как върви модернизацията на Сухопътните войски?

- Този проект за модернизация е по-труден за изпълнение. При бойната машина за пехотата има много вариации- при машината със задвижване 8x8, комуникациите, системата за командване и управление, купола, вида въоръжение. Офертите бяха отворени, предстои двете компании да предоставят своите продукти. Работната група ще анализира и оцени предложенията. Предвидени са полеви изпитания, които ще ни дадат реална база за сравнение цена-качество, за да направим обоснован избор. Стандартите, които се стремим да изпълняваме в процеса на планиране на способностите в НАТО, изискват повече. Основната ни декларирана способност в рамките на съюзната отбрана е тежка механизирана бригада. Машината е основата, която да издържи или окаже нужното въздействие. Но в композицията на бригадата трябва да има артилерийски, инженерни, логистични и формирования за противовъздушна отбрана и ЯХБЗ. Характеристиките на съвременната война налагат все повече използването на дронове и анти-дронови способности.

- Необходима ли е обща европейска армия?

- В момента Общата политика за сигурност и отбрана (ОПСО) на ЕС се основава изцяло на междуправителственото сътрудничество, без процес на интеграция в отбраната. Общата отбрана минава през общи разходи за отбрана и бюджет, какъвто не е предвиден. Политическата интеграция в отбраната би изисквала в известна степен отказ от суверенитет и делегиране на наднационални институции на властови и управленчески правомощия за вземане на решения от името на страните членки. ОПСО е насочена към действия извън границите на ЕС, с експедиционни операции и мисии. Докато тя е политика, която представлява външен инструмент за защита сигурността на съюза, не би могла да създаде условия за формиране на обща европейска армия. Също така 21 държави от ЕС членуват и в НАТО, който е посочван в европейските стратегически документи като основен стълб на европейската отбрана. Алиансът дава необходимите гаранции за териториалната цялост и суверенитета на своите членове, сред които голямото мнозинство членуват и в ЕС. По-продуктивно би било страните членки на ЕС да полагат още повече усилия за укрепване на своя отбранителен потенциал и задълбочаване на междуправителственото сътрудничество на основата на новия отбранителен пакет. Това би било от полза както за сигурността на Европейския съюз, така и за укрепването на европейския стълб на НАТО.


ВИЗИТКА:
- Роден е на 16 август 1961 г. в гр. Варна.
- Завършва Висшето военноморско училище през 1984 г., а през 1994 г. Военноморската академия на Руската Федерация в гр. Санкт Петербург, Русия. 

Обучава се във военната академия на Република Унгария, а впоследствие завършва Военноморския колеж на САЩ през 2005 г.

- От 2011 до 2016 г. е заместник-директор и директор на дирекция „Сътрудничество и регионална сигурност“ в Международния военен щаб на НАТО в Главната квартира на НАТО в Брюксел, Белгия.

- От 30.3.2020 г. е назначен за началник на отбраната и удостоен с висше офицерско звание „адмирал”.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.