На всеки 10 автомобила само един е нов, показва статистиката на автопарка в България. Всички останали са стари коли, често неотговарящи на стандарта Евро 4, 5 и 6. Безспорно най-добрата алтернатива на тази крайно негативна тенденция остават електромобилите, отбелязаха вносители и производители на коли на Международния автомобилен салон София 2019.

Екологичността и безопасността са основните предизвикателства пред автомобилната индустрия в следващите години. До края на септември т. г. при леко спадащ пазар от 2% в целия Европейски съюз, продажбите на електрически автомобили бележат ръст от 100%. Все още като абсолютно число тези автомобили са малко, но с този темп на нарастване се очаква тази трансформация да забърза процеса в посока екологичност на автомобилите, отчетоха експертите.

Екологичността е все по-важна и в тази връзка чистотата в работата на автомобилите е все по-съществен фактор, който играе роля на пазара редом с този на безопасността. Акцент в тазгодишното 24-то издание на изложението ще бъдат именно екологичните автомобили. По статистика България остава една от страните в Европейския съюз с най-много смъртни случаи заради заболявания вследствие на мръсен въздух.

От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че тенденциите са в бъдеще да се залага все повече на хибридните автомобили, които за разлика от електрическите са задвижвани както от двигател с вътрешно горене, така и от електроенергия. Не е оптимистично обаче да мислим, че в следващите 10 години можем да очакваме каквито и да било промени у нас, тъй като законодателството ни на този етап изостава тотално.

За съжаление освен липсата на стимули за закупуването на такива автомобили, страната ни няма и изградена инфраструктура за тяхното зареждане. Това, което се предвижда да бъде изградено у нас, са 20-киловатови станции, което вече не е актуално. В другите държави от ЕС станциите са 50-киловатови, които дават възможност за по-бърз заряд в съответствие с капацитета на новия вид батерии. У нас единствените стимули засега са, че от известно време държавата чрез Националния осигурителен фонд дава по 10 000 лв. и 20 000 лв. съответно за хибридни и за електромобили. Това касае предимно държавни и общински фирми за сменяне на автопарка, но не важи за обикновените потребители, както това се случва например в съседна Румъния. Зарядните устройства вече са 150 за цяла България.

Интересът от страна на хората расте не само по данъчни съображения, защото в София изцяло електрическите автомобили не плащат данъци, както и такса за синя и зелена зона, но и поради екологични съображения, посочиха от автомобилния бранш.

Преди броени дни дванадесет държави-членки на ЕС, сред които и България, се обединиха, за да повишат пътната си безопасност. Това е част от нов проект, който официално бе стартиран в Брюксел с осигурено европейско финансиране. Транспортните експерти от участващите страни ще работят заедно, за да споделят най-добрите практики за намаляване на жертвите и ранените при пътнотранспортни произшествия и начините за интегрирането им на национално ниво и ще набележат мерки за справяне с предизвикателствата в сферата на пътната безопасност, включващи - скорост, подобряване на инфраструктурата и на безопасността на пешеходците и колоездачите.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Тол таксите за камионите ще са от 4 до 7 ст. на километър

Тол таксите за масовия тежкотоварен трафик – с тегло между 3,5 тона и 12 тона, ще са от 4 до 7 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство. Това предвижда проектът на Тарифа за таксите, които се събират за ползване на републиканската пътна мрежа, публикуван днес за обществено обсъждане.

Срещу сивия сектор: Бусове ще се регистрират само от фирми

Бусове няма да може да се регистират от физически лица. Така управляващите се опитват да се справят със сивия сектор в транспортния бранш за превоз на пътници. Промените са записание в проект за изменение и допълнение на Закона за автомобилните превози, публикуван за обществено обсъждане.