Милиони левове губи държавата заради необработени фишове в ТОЛ системата (ВИДЕО)

Милиони левове губи държавата заради необработени фишове в ТОЛ системата (ВИДЕО)

70 млн. лв. са загубени от необработени нарушения в ТОЛ системата. По 2500-3000 нови фиша всеки ден не стигат до нарушителите, защото наказанията се обработват от 15 души от ведомството ръчно, твърдят от регионалното министерство.

"За една година необработените нарушения в ТОЛ управлението са 200 000 и са на стойност 70 млн. лв". Това обяви на брифинг във вторник заместник-министърът на регионалното развитие Захари Христов.

10-дневната проверка на МРРБ показа, че от изградени 295 камери – 212 за МПС до 3,5 тона и 117 за МПС над 3,5 тона – едва между 30-70 са реално работещите за първата група, а за втората – между 10-30 броя. „Причината е, че изпълнителят е трябвало да изработи софтуер, който да се самообучава и да обработва данните от камерите, но това не се случва, и те се обработват ръчно, съответно хората не смогват да обработват всички данни от ТОЛ системата“, поясни Христов.

Тол системата все още не може да се самоиздържа изцяло, стана ясно още по време на брифинга. „Договорът за ТОЛ системата е на стойност около 180 млн. лв. За 2019 г. са събрани 392 млн. от електронни винетки, за 2020 г. - от е-винетки, маршрутни карти и ТОЛ декларации - 600 000 лв. по-малко“, обясни Христов.

В отговор на въпрос на „Монитор“ ресорният зам.-министър посочи, че до май тази година събраните суми са 205 млн. лв. или със 185 млн. лв. по-малко спрямо цялата 2019 г. „Трябва да се съберат 185 млн. лв. до края на годината, за да може ТОЛ системата да се самоиздържа. Пожелателният приход от 1,3 млрд. лв. на година е доста далеч от данните", категоричен бе Христов.

Според него няма звено в АПИ, което да контролира изпълнението на всички договори за тол системата. Ако гражданин си закупи два пъти една и съща винетка, то АПИ трябва да възстанови половината сума. За това обаче националният доставчик на услуги два пъти взима комисионна от 7%. „Транспортните фирми и тежкотоварните камиони на алтернативно гориво получават 50% отстъпка за ТОЛ карти и GPS устройства. Тоест една фирма, предплащайки 1 млн. лв. за Х на брой камиони, 500 000 лв. от него са използвани, а другите 500 000 лв. АПИ ще ги възстанови. Обаче националният доставчик на услуги получава своята комисионна на база този 1 млн. лв.. Милиони са загубени от безконтролни плащания между АПИ и националното ТОЛ управление", обясни Христов.

Той допълни, че няма яснота дали АПИ има резервни части да поддържа ТОЛ системата.

По думите на министър Виолета Комитова проверката на ТОЛ системата е продължила 10 дни. А одитът от Сметната палата, възложен през декември миналата година от Народното събрание, все още не е приключил.

По отношение на позицията на Съюза на съдиите, според която Комитова и икономическият министър Кирил Петков са отправили недопустими коментари за личността на съдия Мария Вранеску, Комитова посочи, че това не е вярно. "В националното радио съобщих фактите, свързани с 4 решения на Вранеску относно обжалването на вписването на нови ръководства. Не съм правила никакъв коментар по отношение на съдията, всички други интерпретации са на други хора, институции и пр.", каза регионалният министър в отговор на въпрос на „Монитор“. Тя посочи, че в момента се работи и върху промени по наредбата за технически паспорти на сградите. По думите й са получени много жалби както от граждани, така и от омбудсмана. „Смятам, че не е необходимо да задължаваме всички граждани да съставят излишни документи и затова работим да отменим това задължение“, каза Комитова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.