МРРБ: Укрепването на свлачищата няма да бъде завършено (ВИДЕО)

МРРБ: Укрепването на свлачищата няма да бъде завършено (ВИДЕО)

Констатациите ни от проверките на "Автомагистрали" и на свлачищата съвпадат с тези на Сметната палата. Вече посочихме пред медиите, че от 84 проекта, е само един изпълнен, останалите се борят за проекта готовност. Под проект се разбира нещо, което е нарисувано на хартия и е с разрешение за строеж. Това заяви регионалният министър Виолета Комитова на брифинг, съвместен с колегата й с ресор икономика Кирил Петков.

Тревогата на МРРБ е, че заради краткия срок, проектите за укрепването на свлачищата няма да бъдат завършени. Такава схема имало и в "Автомагистрали". 

От проверките на ведомството става ясно, че за 84 свлачищни обекта са определени 500 млн. лв., половината от които или около 188 млн. лв. са раздадени авансово на 25 фирми. Ситуацията при магистралите не е по-различна – 1,5 млрд. лв. са раздадени на около 40-50 фирми.

"Първо имаме прескочени обществени поръчки, след това имаме фирми, които сами си определят цените. Трето - има огромен инвестиционен риск, тъй като са дадени едни пари на фирми, които не са били необходими по това време. Това са големи пропуски, извършени от ръководителя на "Автомагистрали" г-н Беличев", обясни Комитова. 

Тя е категорична, че трябва да се върнат обществените поръчки и парите към тях. Комитова не е съгласна и тези поръчки да се правят на инженеринг. Според нея трябва да има 84 компании, които да се справят с 84-те свлачища.

"Това означава, че вместо да имаме раздадени 400-500 млн. лв. на 25 фирми, сме могли да включим 250 компании, които са малки и средни предприятия. Но са се случили и други дефекти. Ние сме пренебрегнали пазарната икономика, пренебрегнали сме конкуренцията. Фирма, която за денонощие получава 100 млн. лв. аванс, имаме такъв случай в "Автомагистрали", как се състезава с останалите фирми, които сто години няма да им стигнат за 100 млн. лв. В тази насока трябва да работим - към малките и средни предприятия",  категорична бе министър Комитова.

"Проблемите в двете министерства са общи. И при язовирите, и при магистралите има дружества – шапки, които служат, за да се избегнат обществени поръчки“, добави министърът на икономиката Кирил Петков.

По думите му има 416 язовира, от които за 82% от цялата работа по тях е сведена до 7 компании, строящи из цялата страна. Към момента завършените язовири са едва 10, като не са пуснати в експлоатация, нито напълнени.

Петков подкрепи мнението на Комитова, като допълни, че е редно за тези 416 язовира да има 416 проекта, надзора и компании, които да строят.

На въпрос на „Монитор“ за това кои са най-опасните язовири Петков посочи, че тепърва се приготвя такъв списък. „Казах на надзора на язовирите да приоритизират язовирите по ниво на опасност откъм близост към населени места и откъм компроментирани съоръжения. До момента не са сортирани по този начин“, посочи икономическият министър.

Той изтъкна, че кметове го предупреждават, че в техните общини има далеч по-проблемни места от показаните локви по телевизията.

Комитова допълни, че същото се прави със свлачищата, които се систематизират по това колко спешно е тяхното състояние.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.