Мъпетите превземат „Великият Гетсби“ от публичния домейн

Мъпетите превземат „Великият Гетсби“ от публичния домейн

Писателят Майкъл Фарис Смит чака години, за да издаде предисторията си на творбата

В космоса, сред супергерои и дори кукли-прасенца - в такива нелепи ситуации очакваме да видим героите от обичаната книга „Великият Гетсби“, след като авторското право вече не брани творбата в ерата на римейковете. Романът на Франсис Скот Фицджералд влезе в публичния домейн от 1 януари тази година, което означава, че всеки артист може да преиздава и надгражда историята по свое си усмотрение, без да плаща такса или да иска специално разрешение за това. Ето защо навръх Нова година Туитър избухна на тема потенциална афера между „Великият Гетсби“ и Мъпетите.

Какво означава публичен домейн

Това е „пространство“, което пази всички произведения, за които срокът на закрила по смисъла на авторското право вече е изтекъл. Различните държави имат свои си законодателства, които регулират този период. Масова е практиката, която важи и в България, че правата изтичат 70 години след смъртта на автора. Това, разбира се, не означава, че всеки от нас може да преиздаде „Великият Гетсби“ и да сложи собственото си име отдолу. Вместо това ни дава възможността да не дължим пари, за да използваме, мултиплицираме и продаваме историята.

В САЩ, откъдето е Фицджералд, законодателството относно сроковете на авторското право е друго. За творбите, създадени след 1978 г., важат по-горе описаните правила. За тези, чиято „рождена дата“ е между 1923 и 1977 г. обаче, интелектуалната собственост се пази в продължение на 95 години от тяхната първа поява. С приключването на 2020 г. именно този срок изтече и за „Великият Гетсби“.

Любопитен факт относно американските закони е, че зад близо едновековното отбягване на публичния домейн за произведенията, създадени между 1923 и 1977 г., стоят „Дисни“ и популярният певец Сони Боно. Зад тази идея всъщност стои намерението на продуцентският гигант да запази авторството си над първата версия на Мики Маус в продължение на повече години. Тя се „ражда“ през 1928 г. с филма „Параходът Уили“, а малко преди да изтече срокът й според предишните разпоредби, компанията успешно лобира за промяната.

По това време в Конгреса бил и Сони Боно, който също изиграва огромна роля. Въпреки че самият той умира в началото на 1998 г., още същата година неговите колеги приемат предложенията на „Дисни“ в памет на певеца.

Поглед в бъдещето

Дали Мъпетите наистина ще посегнат към „Великият Гетсби“, все още не е съвсем ясно. Продуцентите от „Дисни“ не са коментирали явно желанието си да направят подобен римейк. Причината феновете да настояват и предвиждат такъв ход обаче е фактът, че компанията не се поколеба да направи през 1992 г. своя си версия на „Коледна песен“ на Чарлз Дикенс.

И въпреки че са минали едва няма и три седмици от старта на годината, то първият проект, възползващ се от влизането на Гетсби в публичния домейн, вече е налице. Става дума за предистория на романа, готвена от писателя Майкъл Фарис Смит. Още преди години той се зарече, че през 2021-ва ще издаде книга, посветена на житейските събития в живота на Ник Карауей преди акостирането му в Лонг Айлънд. Авторът на новото томче обяснява, че се е посветил на дисекция на персонажа, тъй като такава му липсвала в оригинала на Фицджералд. „Всички разполагаме с причини за формирането на светогледа ни. Знам, че някои случки в живота на Ник са оставили белези - трябва да има такива. И това исках да открия“, коментира Смит.

Неговата творба носи името „Ник“ и всъщност става готова още през 2015 г. Тогава обаче писателят се страхува да сподели за проекта си. Прави го години по-късно и едва след като чува позитивния отзив от редактора си, разбира за проблематичните авторски права. Има късмет обаче и ето че още на 5 януари тази година книгата му е вече на пазара.

Извън Гетсби

„Великият Гетсби“ не е единствената творба, която влиза в публичния домейн през 2021 г. Такава е съдбата на още стотици произведения на изкуството, а сред по-популярните и важни заглавия, които си струва да отбележим, са „Мисис Далауей“ на Вирджиния Улф, “В наше време“ на Ърнест Хемингуей, „Американска трагедия“ на Теодор Драйзер, „Тайната на имението“ на Агата Кристи, „Ароусмит“ на Синклер Луис и т.н. Музиката на Ървинг Бърлин и Ма Рейни също са вече извън протекцията на разпоредбите за авторското право. Любопитен факт е, че фаворит за тазгодишните награди „Оскар“ е именно биографичната лента за Рейни, в която Вайола Дейвис изпълнява главната роля. Смята се, че точно заради този филм и посмъртно номинация за приза ще получи Чадуик Боузман.


ТРИВИА

Неизвестни истини за романа...

  • Вдъхновен е от пиесата „Зеленчук“ (Vegetable), която Фицджералд прави за Бродуей. След като тя се проваля през 1923 г., мотивите за неосъществената американска мечта намират мястото си във „Великият Гетсби“.
  • Къс разказ разглежда „предисторията“ на Гетсби. Близо век преди появата на „Ник“ - през 1924 г., самият Фицджералд публикува „Опрощаване“ (Absolution). Творбата представлява частта от „Великият Гетсби“, в която авторът описвал детството на героя. Впоследствие обаче текстът отпаднал от романа и заживял свой собствен живот.
  • Ърнест Хемингуей мразил корицата на „Великият Гетсби“ и я намирал за „най-грозната облицовка“ на книга.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.