МС прие кодекс за поведението на чиновниците: Трябва да са почтени и любезни

МС прие кодекс за поведението на чиновниците: Трябва да са почтени и любезни

На служителите им е забранено да взимат подаръци и да се въвличат в корупция

Кабинетът прие новия кодекс за поведение на служителите в държавната администрация, който заменя действащия от 2004 г.. С него ще регулира поведението на всички чиновници, независимо дали те са на служебно или трудово правоотношение, съобщават от МС.

Той ще важи и за администрацията на другите органи на държавна власт и местното самоуправление.

Разширява се каталогът на принципите на поведение на служителите в държавната администрация.

Въвеждат се

принципите на добросъвестност, равнопоставеност, почтеност,

конфиденциалност и колегиалност и учтивост, като по този начин се повишават стандартите за взаимоотношенията с гражданите, бизнеса и неправителствения сектор.

Наред с тях ще се спазват и принципите на законност, лоялност, честност, безпристрастност, политическа неутралност, отговорност и отчетност.

Така служителите ще са длъжни

да не проявяват грубост, невъзпитание и неуважение

към лицата, които обслужват.

При осъществяването на административното обслужване служителите ще са длъжни да спазват всички принципи и задължителни стандарти за качество, уредени в наредбата за административното обслужване.

Новият кодекс има текстове и за превенцията на корупцията в администрацията. Служителите

не трябва допускат поведение, което ги въвлича в корупция

и противодействат на такива прояви и на други неправомерни действия в държавната служба.

Акцентира се на

забраната за приемане на подаръци, услуги, пари, облаги

или други ползи, които могат да повлияят на изпълнението на служебните задължения.

Наред с това чиновницте не трябва да допускат зависимости, да приемат облаги или обещания за облаги, за да упражнят влияние при вземане на решение от други длъжностни лица във връзка с изпълнение на служебните им задължения или да посредничат за получаване от другиго на облага.

Забранява се служителите в държавната администрация да извършват дейност в частен интерес, която е в нарушение на глава осма от ЗПКОНПИ и глава трета от Наредбата за организацията и реда за извършване на проверка на декларациите и за установяване конфликт на интереси.

При неспазване правилата на Кодекса за поведение на служителите в държавната администрация ще се налагат санкции по реда на Закона за държавния служител или Кодекса за труда.

Наред  с това МС одобрени и ръководство за разработване на Харта на клиента, методология за измерване и управление на удовлетвореността на потребителите.

Основната цел на хартата е да подобри достъпа до административни услуги, да насърчи повишаване на качеството на обслужването, да стимулира изискванията на потребителите и участието на служителите в усъвършенстване на предоставянето на услугите. Сама по себе си Хартата не е нормативен акт и не създава права и задължения, но помага на потребителите да разбират и защитават правата си по-добре, да изискват по-добро обслужване, да подават сигнали, жалби и предложения. Хартата е ясен, кратък и леснодостъпен документ, който информира за стандартите за обслужване, които, от една страна потребителите могат да очакват, а от друга, служителите трябва да познават и спазват. Препоръчва се обемът на хартата да е от 2 до 3 страници.

Методологията описва методите за обратна връзка, чрез които централната и териториалната администрация събират информация от потребителите за тяхната удовлетвореност от административното обслужване. Включено е изискване всяка администрация да изготвя годишен доклад за оценка на удовлетвореността на гражданите и бизнеса от качеството и начина на предоставяните услуги.

Самият кодекс бе пуснат за обществено обсъждане още миналата година и както "Монитор, тогава писа, чиновниците за напред трябва да са любезни, да не са подкупни и да отделят достатъчно време на клиентите.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.