Министерството на образованието и науката ще стартира национална програма, с която да бъдат обхванати добрите иновации в училищата. Тя ще стартира през 2019-а с бюджет от 1,5 млн.лв. Това заяви образователният министър Красимир Вълчев по време на първия национален форум за иновации, в който взеха участие над 600 представители на училищата, регионалните управления на образованието, висшите училища, бизнеса и родителските организации.

„Ще предложим Национална програма за насърчаване на иновациите, но тя ще бъде отворена за всички училища. Тази програма ще финансира създаването на партньорски мрежи за иновации, обмен на практики в тази област, посещения на училища както между иновативни и други, така и между различни иновативни училища с цел разпространяване на добрите практики.“,обясни Вълчев. От МОН ще използват за модел програмата за мобилност „Еразъм“. Според образователният министър всички училища и детски градини трябва да бъдат насърчавани да правят иновации. Вълчев изброи още няколко стъпки за тази цел, засягащи увеличение на бюджета за средствата за развитие на съвременни образователни ресурси, нормативни промени и създаването на национална електронна платформа за споделяне на иновации. „Училищата имат най-голяма нужда от средства за развитие – за съвременни образователни ресурси, иновации, за въвеждането на информационни технологии. Това ще е и сред приоритети на бюджетната политика.“, заяви Вълчев. Той уточни, че към момента се дават 11-12 млн.лв за материалната база и развитие, но те не били достатъчни.

В страната има над 290 училища със статута на иновативно от общо близо 2400. „Това, че едно училище е иновативно не означава, че всички елементи на средата и във всички класни стаи се работи с иновативни методи. Това може да е само малка част от средата“, обясни Вълчев. Министърът заяви, че основна цел на образователната политика трябва да бъде за развиване на ползотворни иновации във всички училища, не само тези, които са кандидатствали с проект за иновации. Той подчерта, че най-ценната иновация е учителят. „Преди всичко трябва да има добри учители във всички училища. В област Смолян са най-малко иновативните училища, но пък са най-добри образователните резултати.“, даде за пример Вълчев.

По време на форума бяха представени данни от мониторинга на първата година на иновативните училища, разпределени в 92 общини. Областта, която могат да се похвали с най-голям брой учебни заведения, които са въвели нови начини и методи на преподаване, е София-град. След нея се нареждат Видин,София-област и Бургас. Профилираните гимназии пък са заели първо място сред школата, носещи статута „иновативно училище“, а сред тях се нареждат средните. Най-много иновации по предмети пък има по български език и литература, математика и чужди езици. Сред най-често срещаните категории били развитие на компетентности, нови технологии, интерактивно обучение. Като любопитна тенденция без изтъкнато, че дигиталните средства и виртуална реалност доминират над библиотеки, музеи и лаборатории. Сред най-характерните групи категории при описанието на иновациите пък били екипна работа, игрови подход, грамотност, физика и химия, виртуална реалност, култура и други.

Иновациите в училище повлияли добре и на резултатите на учениците. По математика след седми клас, природни науки, български език и литература след седми клас школата с нови методи и технологии на преподаване постигнали по-добри резулати. След 12 -ти клас най-вече по български език и литература разликите били още по-отчетливи спрямо школата с по-различен подход. „Изчезналите деца“ – тези, които са били на изпит след седми клас, но не и след 12-и, също били по-малко при иновативните.

По време на форума присъства и вицепремиерът Томислав Дончев. „От образованието и семейството зависи какви ще бъдат ръководилите, инженерите, счетоводителите, финансистите, юристите, работниците след 15-20 години. Каква полза, ако имаме чудесни магистрали, фабрики с модерни машини, когато няма кой да ги ползва по-най-добрият начин.“, коментира той. Според Дончев този, който измисли нещата по нов начин, а не както ги правят другите, може да получи петорно повече. Затова образованието трябва да е първият приоритет на държавата и обществото. Ролята на учителят освен да се грижи за класната стая и подготвя ученика, е да го вдъхновява.

Някои училища в страната залагат на новите технологии. „Образователната платформа като Moddle е бъдещето на образованието“, заяви Мария Атанасова от Първо ОУ в Търговище, където използват различни интерактивни ресурси, сред които са кръстословици, тестове. „Нашата иновация е свързана с компютърно базирани тестове. Ние плануваме програмата да продължи от 1-и до 12-и клас. Накрая ще завършим с дистанционна платформа за обучение Moddle.“, обясни Адем Зейнев от СОУ „Васил Левски“

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Променят магистратури с остарели програми

Промени в остарелите и губещи магистърски програми ще бъдат финансирани със средства от национални програми. Това стана ясно от думите на просветния министър Красимир Вълчев по време на конференцията „Перспективи и предизвикателства пред педагогическото образование през 21-и век“. Причината е, че висшите училища трябва „да дават“ мотивацията и уменията на бъдещите учители за преподаване.

Правим суперкомпютър за 1 квадрилион операции

Нов суперкомпютър, който да има производителност поне 1 петафлоп и да може да прави един квадрилион изчисления в секунда, ще бъде направен след година у нас. Той ще бъде 10 пъти по-мощен от първата подобна машина у нас – „Авитохол“, който работи с 400 терафлота. Това обясни директорът на Център за върхови постижения по информатика и информационни и комуникационни технологии Светозар Маргенов, след като представи дейността на учените, които работят там на президента Румен Радев.