МОН представи анализа на дистанционното обучение (ВИЖТЕ КЪДЕ СА ПРОБЛЕМИТЕ)

МОН представи анализа на дистанционното обучение (ВИЖТЕ КЪДЕ СА ПРОБЛЕМИТЕ)

Служебният екип на образователното министерство представи анализа на дистанционното обучени за последните години. Екипът, работил по него, е установил, че онлайн уроците са задълбочили образователните неравенства, довели са до влошаване на знанията на голяма част от децата, което пък може да доведе до увеличение на учениците в риск от отпадане.

Образователният министър проф. Николай Денков посочи, че 21% от седмокласниците са изкарали под 30% от максималния брой точки на националното външно оценяване по български език, а по математика близо половината явили се не са минали границата, която съответстваща на прехода между слаб 2 и среден 3. „Над 20% от явилите се на национално външно оценяване не се справят нито с изпита по български език и литература, нито по математика. Това наричаме риск от отпадане. Той се отразява на един друг индикатор, който се следи на европейско ниво, който за България последни 10 години се движи между 12 и 14%. Тези лица от 18 до 24 не са завършили средно образование,част не са и основно. Трябва да внимаваме за тези между 20 и 25 % деца, които в седми клас вече не могат да покрият изискванията да завършат основно образование”, заяви той. По думите му децата в така наречените елитни гимназии получават чудесно образование и това им дава шансът да заминат да учат в чужбина. Проблемът е другите деца, които не получават качествено образование. „Фокусът трябва да е изключително върху другите деца, защото след това те ще бъдат в групата на бедните, групата с риск от престъпност, групата, за която трябва да им грижи, защо ще са с нисък социален статус, ще получават помощи”, подчерта още проф. Денков.

Трите основни преки за включването в дистанционно обучение са или липсата на достатъчно устройства и/или на интернет, както и неучастието в процеса на родител. Според данните 34 хил. деца не са имали достъп до интернет. По-малко от половината от училищата в големите градове (43.5%) всички деца са имали достъп до интернет. В селата този процент се срива на 12.5%. Именно липсата на добър интернет се очертава като основен проблем в 2/3 от селата. 43 хил. ученици все още не разполагат пък с устройства. Проф. Денков обясни, че вече са договорени допълнителни средства за тях с Министерството на финансите и в най-оптимистичния вариант те ще бъдат доставени до края на септември. Неравният достъп до дистанционно обучение се потвърждава и при сравнението на различните  типове училища - всеки пети ученик в професионалните гимназии няма достъп до електронни устройства и интернет, а в тези институции се обучават около 50% от гимназистите.  

За реализирането на анализа са проведени и анкети като 40% от учителите и близо 60% от директорите знанията на учениците са се влошили по време на дистанционното обучение. Освен от затруднения електронен достъп, това до голяма степен е следствие от понижената мотивация и ангажираност на учениците. Самооценката на децата съвпада с наблюденията на техните преподаватели. Данните ясно показват сериозно влошаване на ангажираността сред всички групи ученици. Понижената ангажираност е довела и до 70% ръст на отсъствия. Всеки втори учител е посочил, че част от учениците често не са присъствали докрай в онлайн часовете, а всеки трети е имал редовно отсъстващи ученици. Проблемът е сериозен в малките градове и в селата – там във всяко пето училище редовно присъстват в онлайн часовете под 60% от учениците.

2/3 от учителите са провеждали онлайн уроци в съответствие с учебния план, стана ясно още от анализа. Само един процент са работилите изцяло несинхронно, като този процент намалява 10 пъти. Родителите също са станали по-съпричастни и са помагали повече на децата си с уроците вкъщи.

С оглед на анализа от служебния кабинет са на мнение, че е необходимо е да се гарантира максимално дълго присъственото обучение през следващата учебна година. За целта те вече са предприели старта на информационната кампания за повишаване на дела ваксинирани срещу COVID-19 учители и непедагогически персонал в детските градини и училищата. В началото на септември ще бъдат актуализирани и насоките за безопасно присъствено провеждане на учебните занятия. По думите на служебния екип е добре да се преминава в краен случай към дистанционно обучение и това да се случва първо на училищно или местно ниво. 

Към препоръките спада и качествена подкрепа за учителите. Социалните работници и медиатори пък трябва да получават възнагражденията си от бюджета, а не по проекти. 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.