МОН купува устройства на 2 000 учители, за да водят онлайн уроци

МОН купува устройства на 2 000 учители, за да водят онлайн уроци

Учениците наваксват материла през уикенда или с по-дълна учебна година

Близо 2000 учители не са започнали дистанционно обучение на своите ученици, тъй като не разполагат с лаптопи, таблети или смартфоми. За се включат ефективно и да водят онлайн уроци, да тях ще бъдат закупени необходимата техника. Това съобщи образователният министър Красимир Вълчев.

„Ще се опитаме да закупим техника, която да е в рамките на нормативната уредба, за да подпомогнем училищата, които са с най-голям недостиг за ползването ѝ от страна н учителите.”, заяви той. За целта от оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж ще бъдат насочени 1-2 млн. лв.

За около 11% от всички 700 000 ученици или над 70 000 също няма необходимите условия, за да се включат в онлайн обучение. „Половината не са се включили заради липса на устройва, другата заради интернет.”, обясни просветният министър. Той уточни, че за тях обаче няма да се купуват устройства, тъй като за целта са необходими над 35 000, а в такава наличност по складовете нямало. Проблемът с интернета пък щял да се разреши частично. Вълчев обясни, че той се отнасял най-вече за обособените квартали и селата сконцентрация на деца с ромски произход. За тези, които останат без интернет и няма откъде да се сдобият с дигитални устройва, ще се разпечатват материали, но с минимален контакт между учители , деца и родители. Основен обаче оставал контактът по телефона, допълни министърът

За останалата част от ученици били създадени предпоставки за включване в електронна форма на обучение. „Декларираната възможност да близо 89% от учениците да провеждат дистанционна форма на обучение не означава, че всички са стартирали ефективно. Надяваме се това да се случи още утре.”, каза Вълчев. Една част може да са възпрепятствани, ако устройствата у дома на хлапетата можело да се ползват едновременно от двете деца в семейството или родител, работещ от вкъщи.

Проблем имаше и с една от онлайн платформите, поради което част от учителите потърсиха алтернативни начини за дигитално обучение, насочвайки се към социалните мрежи. „Електронният дневник на школо беше избран най-често от училищата. От платформата ни докладваха, че трафикът им е нараснал 20 пъти. Няма система, която да издържи такова нарастване.”, обясни за проблема Вълчев. Той увери, че в момента платформата разширява капацитета на инфраструктурата си, след което учениците трябва да имат достъп. Просветният министър обясни, че да се избегнат подобни ситуации от МОН предлагат и резервен вариант с Microsoft Teams, където са разработили безплатни профили за учениците и учителите. „В училищата, в които има проблем по платформите, изпращаме указание за работа с Microsof Teams”, каза той. Според Вълчев обаче най-добре е училищата да работят по платформите, с които са свикнали и могат да работят най-пълноценно.”

Просветният министър посочи, че ситуацията, в която се намира образователната система в момента, е екстремна. „Повече от 20% от една година не можем да се компенсираме, тогава е необходимо да се говори за удължаване на годината, необходими са и други решения. С дните до 29 март средно ще имам 22 неучебни дни, това надхвърля границата на възможностите за преструктуриране.”, заяви Вълчев.

В момента от МОН имат 7-8 варианта спрямо това кога се върнат в класните стаи децата. „Ваканцията може да продължи до 29-ти март, до 6-и април или 13-ти април. Ако продължи до 13-ти, то със сигурност пролетната ваканция ще бъде само великденска. Ако ваканцията приключи след Великден, то ще се мислят за други варианти за преструктуриране”, обясни министърът. Сред възможностите са учениците да имат и няколко учебни съботи и недели, учебната година да продължи още няколко дни през юни или пък следващата да започне малко по-рано от 15-ти септември. Най-лошият от сценариите на МОН пък е ваканцията заради извънредното положение у нас да продължи до датите на изпитите – края на май. „При всички други варианти може да се съкрати материалът, който влиза в тях. Може да включим само този, който изучаван до края на първия учебен срок.”, уточни Вълчев. Министърът подчерта, че най-важно е да се запази здравето на децата и да се спре разпространяването на заразата.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.