Да направиш ретроспекция на професионалния път на сър Елтън Джон от настоящето до предучилищна възраст в рамките на 140 секунди си е постижение само по себе си. Когато успееш да изградиш образа му благодарение единствено на компютърната ти грамотност и на фона на всичко това да изпратиш и послание, то името ти със сигурност заслужава да бъде записано в историята на визуалните ефекти. Именно това се случва с българина Камен Марков, който успя да погъделичка чувството ни на патриотизъм, като се поздрави заедно с екипа си с наградата VES (Visual Effects Society Awards) в категорията за най-добри визуални ефекти в телевизионна реклама.

„Момчето и пианото“ ни въвежда в света на Елтън Джон, като ни разхожда из спомените му на сцената през годините, за да ни запознае с малкото момче, което посреща със страхопочитание коледния си подарък от своята майка – първото му пиано. „Някои подаръци са нещо повече от просто подарък“, гласи слоганът на промоционалното видео на Jоhn Lewis по повод зимните празници. Към настояща дата то е изгледано от над 13 милиона ентусиасти само в YouTube. То изпрати и сънародника ни на една сцена с братята Джо и Антъни Русо, които са авторите на третия и четвъртия филм на „Отмъстителите“. Именно те


връчиха на Марков приза от VES


който е един от най-високите върхове в рекламната индустрия, сравняван по значимост с наградите „Оскар“ във филмовите среди. „Определено бе много вълнуващ момент да получим наградата именно от тях. За съжаление в хаоса на момента на сцената нямаше време да говорим дълго. Стиснахме си ръцете и разменихме няколко думи. На сцената с нас бяха и Стив Карел и Брад Бърд, създателят на „Феноменалните“ 1 и 2“, обясни за „Монитор“ Марков.

„Момчето и пианото“ впечатлява още на сценарно ниво. „Adam&Eve / DDB London надминаха не само себе си, но и всички останали с него. Eмоционален, докосващ с простотата си и с мащаба на историята. Ние сме създадени и до голяма степен формирани от спомените си, преживяванията си и хората, които са били специални за нас през годините. Мисля, че всеки, който я гледа ще намери по нещо за себе си в нея“, казва българинът, който от години работи в лондонското студио Moving Picture Company. Това, което шлифова диаманта, заложен на хартия обаче е именно работата на Марков и екипа му, а именно – пост-продукцията. Технологията, с която те майсторски боравят, се е използвала досега основно само в игралното кино. „Използвахме специален софтуер и голям набор от фотографски и филмови референции, чрез които успяхме да пресъздадем в изключителни детайли компютърно-генерирани модели на сър Елтън Джон“, разяснява българинът, който е главен дизайнер и технически ръководител екип от 40 специалисти за продукцията. В процеса на работа те


създават триизмерни модели на актьорите


като впоследствие влизат в детайл по лицето, кожата и т.н. „След това ни беше необходимо да изградим мускулатура и костна система, за да създадем лицевите мускули и костната структура, които да помогнат за детайлизирането на кожата. Създаването на човешка кожа в света на визуалните ефекти е една от най-трудните и изискващи прецизност задачи в сферата на пост-продукциите в момента“, разкрива още Марков, като уточнява, че само за масовката в кадрите от стадиона, част от турнето The Red Piano, се е състояла от 40 хиляди фенове, които обаче са компютърно генерирани.

Кога разбира, че е изпълнил целта си? Когато след премиерата на „Момчето и пианото“ зрителите остават с впечатлението, че за нея са използвани двойници и актьори с протези и грим. „Ние знаехме, че ако успеем и то в определен бюджет и срок за изпълнение на реклама, това ще бъде забелязано и оценено много високо“, радва се Камен. Пост-продукцията по рекламата отнема седем седмици, като за сравнение – уточнява той – когато подобна технология се използва за изграждането на образа на Рейчъл в Blade Runner 2049, това отнема няколко месеца на екипа. Въпреки това именно лентата с участието на Райън Гослинг и Харисън Форд е сред заглавията, на които Марков се възхищава от професионална гледна точка. В списъка влизат още филмите „Гравитация“, „В какво се превръщат мечтите“ и фаворитът за анимационния „Оскар“ „Спайдър-мен: В Спайди-вселената“. „От дадено ниво нататък ефектите се превръщат единствено и само в инсртумент за разкаване на историята. Ние сме в златна ера на визуалните ефекти и зрителят вече не се учудва и на най-невероятните визии, които може да им предложи екранът. Погледнато от тази гледна точка, дори и технически сравнително просто изпълнение може да е много впечатляващо“, казва специалистът по визуални ефекти, който освен с Елтън Джон е

работил пряко още със звезди от ранга на Юсейн Болт, Кайли Миноуг


Лили Алън, Ева Грийн и Никол Шерцингер. За всички тях признава, че са големи професионалисти, които се стремят да улеснят процеса за всеки, който е замесен в него. „Интересните истории за съжаление не мога да споделя с читателите Ви поради редица причини и договори, които съм подписал. Факт е, че те са супер професионалисти с екип от хора, които помагат на тях, а също и на нас в работа си с тях. Всичко е много точно регламентирано и никой не си позволява да ги притеснява по време на снимки освен професионално“, добавя още българинът.

В Лондон той попада, след като преминава през шестгодишна школовка в Латинска Америка. Решава да замине извън границите на България още през 2004 г. В билет за световната индустрия се превръща един кратък мейл, изпратен до едно от най-успешните VFX студиа в Мексико - The Filter FX. „Написах им, че бих искал да работя с тях. Така започна всичко, а следващите няколко години там бяха едни от най-интересните в живота ми. Наложих се като един от най-добрите специалисти в моята сфера и това доведе до проекти и приятелства с някои от най-добрите режисьори в Латинска Америка като Фред Клап, Хорхе Агилера и Оливер Кастро“, горд е Марков. Равносметката от работата му в Мексико е следната: награди на фествали като FIAP в Аржентина, 3 златни отличия на Circulo Creativo в Мексико, номинация за Clio в Маями, злато на London International Awards, Бронзов Лъв в Кан, Sol de Oro на фестивала в Сан Себастиян в Испания и т.н. „След 6 години в Латинска Америка Лондон се появи като по-добра опция от големите центрове, където нашият бизнес се случва, тъй като е много по-близо до България, отколкото Лос Анджелис или Ню Йорк“, признава Марков. Въпреки това със съжаление признава, че първоначалните му планове да се завръща по-често в родината се оказват доста трудни за изпълнение.

Любовта му към изкуството се ражда именно тук, в България. Особено ловък с четката, в продължение на години малкият Камен проявявал засилен интерес към рисуването, макар и да си представял бъдеще в индустриалния дизайн и архитектурата. Паралелно с това, той прекарва почти цялото си детство „в кухнята“ на правенето на телевизия. Причината – майка му Росица Хитова е журналист с дългогодишна кариера в БНТ. С афинитет към киното и телевизията отраства и брат му Георги Марков, за когото Камен признава, че е „един от най-добрите режисьори и оператори, които познавам и с които съм работил“. Сред хората, оставили следа в живота му, е и неговата баба, с която прекарал дълги години в Русе.

На въпроса, дали носталгията го връща мислено в родината, той отговаря положително. Нещо повече, отсега дава заявка, че един ден ще се прибере за постоянно в България. Вероятно това ще се случи едва, след като се изкачи и на последния си набелязан професионален връх в сферата на международно ниво.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Мария: Януари ще бъде голямо избухване

Поп-фолк дивата Мария ще има двоен повод за вдигане на наздравици в началото на 2020 година. Чаровното миньонче има рожден ден на 13-и януари, а освен това през този месец ще отбележи 20 години в редиците на музикална компания „Пайнер“.

„Фаворитката“ грабна четири награди на ЕФА

Близо година след като се изравни с „Рома“ по най-голям брой номинации за наградите „Оскар“, „Фаворитката“ на гръцкия режисьор Йоргос Лантимос триумфира на креативните награди (craft prizes) на Европейската филмова академия. Трагикомедията, проследяваща битката между героините на Речъл Вайс и Ема Стоун да се утвърдят като „фаворитки“ на кралица Ана Стюарт (Оливия Колман), взе общо четири отличия на т.нар. „европейски оскари“.

Трима нови играчи влизат във „Фермата“

Нечакани гости изправиха „Фермата“ на нокти. Трима "нови" играчи нахълтаха в стопанството и нарушиха комфорта на мъжете в шоуто, които вече кроят стратегии за победа, а всеки от тях фантазира как ще прибере голямата награда от 100 000 лева.