Не е лесно да се промени имиджът на място, което е придобило лоша слава през годините. Дори и да се лъсне интериорно и екстериорно, градското пространство го правят хората, отношенията, както традициите, така и модерността.

Женският пазар е най-старото тържище в София. То е съществувало още при римляните и се е намирало в единия ъгъл на крепостната стена на антична Сердика. Съществува и през всички останали епохи – само името на пазара се е променяло – Женски, Конски. Дори и социализмът не можа да го затрие, само го преименува на „Георги Кирков“.

Това е място с дълга история - една част забравена, друга част променена, трета – изпълнена с предубеждения. Така или иначе пазарът съществува в сърцето на един от най-старите квартали на София. В първите години на демокрацията бавно и постепенно се беше превърнал в грозна и унила пиаца за евтини зеленчуци, пазарище за възрастни хора с мизерни пенсии.

Пълната промяна започна преди няколко години с реконструкция на цялото пространство. Столичната община инвестира в начинанието и то се случи, макар и с доста препятствия. Имаше дори и протести. Със сигурност обаче се придаде не само нов, по-приемлив облик, но и се промени духът на целия район.

Промяната на Женския пазар е нещо, което няма да стане за ден-два. Това, което се вижда с просто око обаче, е желанието тя да се случи. Всеки европейски град има по един такъв пазар, където земеделски производители предлагат стоката си. Малко по-южно се намира известният Капалъ чарши, почти няма турист, посетил Истанбул, да не отиде да го види. Женският пазар още е далеч от тази постановка, но пък началото е сложено, а хората, които го управляват, изглеждат много амбицирани.

В този ред на мисли идеята да се създаде интернет портал, през който да се поръчва и доставя храна - плодове, зеленчуци, млечни произведения и други, звучи положително. Тя предполага, че хората, които нямат време да пазаруват на място, ще могат да си получат храната в офиса или у дома.

Около тази идея все още има доста въпросителни, които вероятно ще се изясняват в крачка. Защото тези, които си поръчват онлайн, със сигурност ще държат на качеството и на произхода на храната. Ръководството на пазара обещава, че това ще са български производители.

Е, има и неща, които трябва постепенно да се чистят, ако стремежът е да се променя имиджът - например това, че на сергиите се предлага изгнила стока, купена на ниска цена от борсата. Мотивът, че е евтино, често прави продавачите нагли кавгаджии. А това няма как да привлече клиентите, които пазаруват в големите търговски вериги. Те ще дойдат на пазара, ако там намират храна, която я няма в лъскавите магазини.

Нормално е малките фирми да се конкурират с големите търговски вериги точно с малки количества качествени храни. Между другото на Женския пазар има павилион, в който се предлага сурово мляко от млекомат, добито във ферма в Стара планина. Практиката показва, че в края на деня автоматът е празен и цялото мляко е изкупено, защото има „истински“ вкус, без никакви подобрители и консерванти. Не е ли това правилната посока?

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Стрескод: Първокласник

Нарушен сън, постоянни промени в телесното тегло, обсебено от проблеми съзнание, непоносимост към останалите хора, променливо настроение, косопад, закърняване на влечението към партньора - това са една малка, но основна част от симптомите, които издават, че тялото и душата са поразени от стрес.

Ценообразуване по нашенски

От 1 февруари 1991 г., датата, на която тогавашният премиер на страната Димитър Попов произнесе прочутата си фраза „За Бога, братя, не купувайте!“, България се смята за страна с пазарна икономика.