Mладежи създават компас за дигитална грамотност

Mладежи създават компас за дигитална грамотност

Като част от кампанията „Ново поколение с критично мислене”

Компас за дигитална грамотност Cyber Survivor ще помага на новото поколение да развие умения за критично мислене и ще го учи как да сърфират безопасно в интернет. Той ще бъде създаден от младежи и УНИЦЕФ като част от новата кампания „Ново поколение с критично мислене”.

С помощта Cyber Survivor децата и младежите ще научават как да се защитават от онлайн тормоз и да реагират на него, как да се предпазват при кибератаки и престъпления и по какъв начин да разпознават фалшиви новини и факти и да ги докладват. Дигиталният компас ще помогне на новото поколение да развие критично мислене и да взима информирани решения за поведението си онлайн. Cyber Survivor ще научи младежите по какъв начин могат да създават свое собствено съдържание без да се излагат на опасност. Иновативната платформа за дигитална грамотност ще учи как предотвратяват неетично участие в инциденти и разпространението им.

Пандемията от COVID-19 ни принуди да прекарваме все повече време онлайн. За подрастващите промяната беше по-естествена, тъй като са родени в дигиталната ера. Виртуалното пространство им предоставя изключителни възможности, но крие и опасности, за които те често не са подготвени. Последните проучвания очертават сериозни рискове в дигиталната среда. Повече от 1 на 7 деца под 18 години в България съобщават, че са били подложени на насилие онлайн, особено в социалните мрежи, сочи национално проучване, проведено по поръчка на УНИЦЕФ. 5 от 10 младежи (47% от всички) казват, че нещата, които четат и виждат в интернет, като реч на омразата, дезинформация, тормоз, кибератаки, ги притесняват и разстройват, а 1 на 10 казва, че е преживял обидно отношение онлайн през изминалата година, пък показва „Изследване на субективната оценка и реакциите на тийнейджърите в ситуация на извънредното положение”, проведено от УНИЦЕФ България. 77% от децата и младежите влизат всеки ден в социалните мрежи. Само 57% от българските тийнейджъри между 16 и 19 г. оценяват дигиталните си умения като основни или по-високи, което е много под средното за ЕС от 82%, показва проучване на Евростат от 2019 г. България е на предпоследно място, само преди Румъния.

Инициатива ще подпомогне обръщането на статистика.  „Кампанията на УНИЦЕФ има за цел да помогне на подрастващите да сърфират безопасно в интернет, като се предпазват от кибератаки, онлайн тормоз, разпознават фалшивите новини и същевременно създават собствено съдържание, без да застрашават сигурността си. Освен това ще насърчи децата и младежите да развият критичното си мислене, както и да могат да използват и разбират технологиите, да търсят и управляват информация, да придобият увереност и способност да изразяват мнението си“, казва Саня Саранович, заместник-представител на УНИЦЕФ в България.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.