Минимум 2 години без нарушения ще са необходими за по-евтина

Минимум 2 години без нарушения ще са необходими за по-евтина "Гражданска"

Възможно е системата "бонус-малус" да бъде въведена поетапно, обяви шефът на КФН

След две години шофиране без наказания застраховката "Гражданска отговорност" ще поевтинява с 20 на сто. Между 5 и 7 години шофьорите трябва да са напълно изрядни, за да може задължителната полица да струва най-малко след въвеждането на системата "бонус-малус". Това обяви в студиото на БТВ Бойко Атанасов, председател на Комисията за финансов надзор (КФН).

"Предложили сме да се разгледат два вида класа - 15 и 20 класа. Бонусът при първата скала ще бъде при пет години, при втората - 7 години. Системата ще бъде справедлива, защото в момента добросъвестните плащат колкото недобросъветстните. Гледайки скалата в първите две години се взимат 20 на сто бонус без нарушения. Справедливостта е, че продуктът не се оскъпява, системата е балансирана", обясни Атанасов.

Максималната цена на "Гражданската отговорност" ще бъде 1200 лева при голям брои нарушения. Бонусът или никакви нарушения ще ни поощрят с ниска стойност на полицата - около 225-231 лева. Но малусите или големите суми за полици ще се плащат още следващата година, а за по-ниските суми ще са необходими години.

Атанасов коментира и казуса с вписването на водачи от собствениците в застрахователната полица, при който при нарушение на записаниия водач, всички ще бъдат наказвани с 50 на сто малус. "Справедливостта идва от това всеки да носи своята лична отговорност. Собственикът ще носи единствено отговорност само тогава, ако позволи водач, който не е вписан в ГО да шофира автомобила", обясни шефът на регулатора.

При продажба на автомобила няма да има унаследяване на малусите, обясни още Атанасов.
При тежкотоварните автомобили и автобусите ще се търси диалог, за да бъде намерен компромис. Превозвачите се оплават, че сумите, които ще плащат за застраховка ще нарастнат с пъти. Възможно е системата "бонус-малус" да бъде въведена и поетапно, в това време ще се търси компромисно решение. По думите на Атанасов вариант е първо системата да се заработи за леките автомобили, а после за тежкотоварните и автобусите.

Причината за въвеждането на системата е, за да изпълнят ангажимента на България за изпълнение на мерките "Европа 2020". Страната ни е и единствената, която не е въвела системата, за която отговорни са три институции - КФН, транспортното и вътрешното министерство. Очаква се до 15 януари да се финализира окончателния вариант на наредбата за новата система и да бъде качена за обществено обсъждане, обеща Атанасов.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.