0

П рез миналата година се състоя пазарната премиера на първия изцяло електрически модел на MINI. Луксозният хечбек с нулеви локални емисии и чисто задвижване на ток - MINI Cooper SE, предизвика огромен интерес и до края на юни 2021 година бяха доставени над 31 000 екземпляра по целия свят. Наскоро цялото семейство на MINI беше актуализирано, като електрическият модел също получи модернизация.

През миналата година се състоя пазарната премиера на първия изцяло електрически модел на MINI. Луксозният хечбек с нулеви локални емисии и чисто задвижване на ток - MINI Cooper SE, предизвика огромен интерес и до края на юни 2021 година бяха доставени над 31 000 екземпляра по целия свят. Наскоро цялото семейство на MINI беше актуализирано, като електрическият модел също получи модернизация.

Хечбекът MINI Cooper SE е с дължина 3,85 метра и междуосие 2,50 метра. Поради поставянето на батерията, теглото му е нараснало до 1340 кг, което е само със 140 кг повече от бензиновия модел Cooper S. В конструкцията са използвани карбонови детайли. Електрическо MINI се предлага само във версия с три врати. В дизайна му няма революционни промени, като е запазен характерният двуобемен профил с къси надвеси и леко наклонени колони на покрива.

Обновеното MINI Cooper SE се познава по преработената предна част, в която изпъква голямата шестоъгълна рамка и жълтата буква S. От двете страни са типичните кръгли фарове, а светлините за мъгла са заменени с вертикални отвори за въздух в двата края на каросерията, които оптимизират аеродинамиката. Централната лайстна на бронята в цвета на купето е използвана за монтирането на регистрационната табела. Вътрешният корпус на характерните кръгли LED фарове вече е черен.

Характерните задни светлини с дизайнерски мотив на британския флаг са част от серийното оборудване на MINI Cooper SE. Всички задни светлини разчитат на светодиодна технология. За новия електрически хечбек се предлагат и оригиналните 17-инчови алуминиеви джанти, които подобряват аеродинамиката. Като опция се предлага и двуцветна каросерия.

В салона на новото MINI Cooper SE тапицерията е леко променена и е монтиран нов волан. Електрическият автомобил е получил преработено цифрово арматурно табло и нова мултимедийна система с 8,8-инчов сензорен екран, поставен в светодиоден пръстен с променлив цвят на осветлението. В салона на MINI Cooper SE силно впечатление провят ярките жълти детайли и контрастните шевове.

Позицията зад волана е все така ниска, а седалките и кормилната колона се регулират в широки интервали. Електрическото MINI е четириместно, тъй като вторият ред е предназначен само за двама пътници. Пространството за краката и над главата е същото като при стандартния модел. Тъй като батерията е разположена под седалките, обемът на багажника не се е променил и е 211 литра в нормално състояние и 371 литра при сгънати задни облегалки.

Стандартното оборудване на MINI Cooper SE е доста богато и включва система за достъп без ключ, електрически прозорци и огледала за обратно виждане, двузонов климатроник задвижвани от термопомпа, сензори за светлина и дъжд, сателитна навигация, круиз контрол, аудиосистема и Bluetooth. Предвидени са и система за стабилизиране и 6 въздушни възглавници. В най-високата версия са добавени камера за обратно виждане, панорамен покрив, отопляеми седалки и предно стъкло, автопилот за паркиране. Сред опциите са система за автоматично спиране и следене на слепите зони.

Изцяло електрическото MINI Cooper SE е може би най-важният модел за радостта от шофирането в бъдеще. Със своя електромотор с мощност 184 к.с. и типичната за марката пъргавина и усещане за управление на картинг, новото MINI Cooper SE дава на водача си повече приятни емоции от всеки друг модел на ток и осигурява ново измерение на радостта от шофирането без вредни емисии.

Новото електрическо MINI Cooper SE разполага с максимален въртящ момент от 270 Нм, спринтът от място до 100 км/ч отнема 7,3 секунди, а максималната скорост е ограничена до 150 км/ч. Литиево-йонната батерия с капацитет 32,6 кВтч осигурява автономен пробег от 296 до 313 км в градски условия и от 203 до 234 км извън града.

На бърза станция можете да презаредите батерията на своето електрическо MINI Cooper SE до 80% само за 35 минути. Електромобилът може да се зарежда от обикновен домашен контакт, като пълното зареждане отнема 12 часа, а от зарядно устройство с мощност 11 кВт батерията се пълни до 80% за 2 часа и 15 минути, а до 100% за още един час. Средният разход на електроенергия според тестовия цикъл WLTP е 14,9 кВтч/100 км.

Стартира смайващо бързо и намалява скоростта без спирачка

Новото електрическо MINI Cooper SE доставя истинско удоволствие, особено при шофиране в града. Тъй като максималният въртящ момент от 270 Нм е наличен още от първите обороти на електродвигателя, новото MINI Cooper SE винаги стартира като спортен автомобил при зеления сигнал на светофара и е много по-бързо както от John Cooper Works, така и от доста расови спортисти.

Спринтът от място до 60 км/ч отнема само за 3,5 секунди, така че в града трудно ще се намери автомобил, който да надбяга MINI Cooper SE. Комбинираният автономен пробег е от 226 до 234 км по тестовия цикъл WLTP, като при икономично шофиране в града без да ползвате климатик, отопление и други консуматори на енергия, можете да изминете и над 300 км. При спортно шофиране на магистралата например, пробегът пада и под 200 км.

Новото MINI Cooper SE предлага възможност за избор между четири режима на шофиране. Освен познатите от бензиновите и дизеловите модели Green, Mid и Sport, е добавен и екологичният режим Green+, в който се изключват климатикът и отоплението. Има и два режима за възстановяване на спирачната енергия. В по-бързия колата може да се шофира само с педала на газта.

Когато искате да намалите или спрете, просто пускате педала на газта, без изобщо да докосвате спирачката и в повечето ситуации колата спира много бързо. За безопасността на другите участници в движението, спирачните светлини отзад се включват при намаляване на скоростта. Така се оказва, че колата може да се управлява само с един педал. За да свикнете с този начин на управление ще са ви необходими едва няколко минути в трафика.

Електрическото MINI Cooper SE е получило нова версия на системата за електронен динамичен контрол DSC, която е адаптирана за голямата тяга на електромотора и осигурява отлично сцепление без буксуване на колелата.

Благодарение на ниския център на тежестта, както и оптималното разпределение на теглото по осите 50:50, електрическото MINI описва завоите като по релси. Електрическото кормилно управление е директно, а в града воланът се върти с лекота. Опционалните адаптивни амортисьори подобряват комфорта на возене по павета и неравни настилки.

Обновеното MINI Cooper SE вече се продава в Европа и у нас. Цената му започва от 64 950 лева, като в много страни електромобилът ще получи еднократна субсидия от държавата, която ще направи цената още по-приемлива. У нас моделът е освободен от годишен данък и все още може да спира без заплащане в синята и зелената зони.

Технически характеристики

MINI Cooper SE

Синхронен електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

184 к.с. максимална мощност

270 Нм максимален въртящ момент

7,3 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

150 км/ч максимална скорост

14,9 кВч/100 км смесен разход на електроенергия

313 км максимален автономен пробег в града

0 г/км емисии на СО2

64 950 лева базова цена на модела