Миглена Манчева, начален учител в 119-о СУ: Учениците ми са свикнали да правят тестове, дори ме молят за това

Миглена Манчева, начален учител в 119-о СУ: Учениците ми са свикнали да правят тестове, дори ме молят за това

С външното оценяване можем да проследим каква част от учебното съдържание са усвоили децата по време на пандемията

Родителите могат да четат книги с децата си и да обсъждат прочетеното за подготовка вкъщи, предлага Миглена Манчева, начален учител в 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“.

Г-жо Манчева, все още се водят дебати НВО на четвъртокласниците да бъде отменено. Какви са ползите от тези изпити?

- На първо място, ползите от тези изпити са изцяло за децата. Националното външно оценяване е важен коректив, който не само трябва да остане, но и да се развива и променя във времето напред, така че да бъде един обективен отговор на въпросите, които като общество си поставя относно успеваемостта на учебното съдържание от децата. То се явява обратна връзка, насочена към образователната ни система, към авторите на учебници и учебни програми, към учителите. Бих заменила думата изпит с възможност да се „претеглят“ знанията и уменията на децата. Възможност да проследим кое от заложеното в учебното съдържание те са усвоили, и то в една необичайна пандемична обстановка. Да установим пропуските, ако има такива, и да работим към тяхното преодоляване. Националното външно оценяване е възможност да се променяме отвътре, за да бъдем по- добри в начина, по който обучаваме децата.

- Хората, които искат изпитите да отпадат, обясняват, че децата са стресирани от тях. Какво споделят вашите ученици?

- Не бих казала, че учениците в начален етап са стресирани от това, че ще бъдат оценявани. Те са свикнали да правят тестове, дори самите те ме молят за това. В тази възраст те обичат предизвикателствата, приемат ги с усмивка. Искат да докажат на себе си , на мен, на своите родители, че могат и знаят. Важна със сигурност е ролята на учителя, който, от една страна, трябва да мотивира децата да покажат знанията си, а от друга - да им вдъхне спокойствие и увереност да приемат тестовете като възможност да се учат, да израстват.

- Тестовете се правят по време на редовните учебни часове. Различава ли се обстановката от обичайните контролни?

- Обстановката не се различава по нищо от начина, по който те са свикнали да учат всеки ден в училище, в класната стая. Децата знаят какво се очаква от тях. Тестовете, с които учениците се подготвят, играят ролята на преговор на изученото до четвърти клас. Освен че преговарят, те добиват спокойствие и увереност към начина, по който ще протече националното външно оценяване.

- Има ли причина родителите да се притесняват от точките, които изкарат децата им?

- Не мисля, че родителите имат причина да се притесняват от точките. Те не са определящи в начален етап. По-скоро да ги погледнат като ориентир, който ще им послужи занапред, когато децата им преминат от начален в прогимназиален етап.

- Какво могат да направят родители, които искат децата им да се упражняват допълнително? Какви задачи могат да им дават?

- Добре е родителите да познават новия формат, по който протича националното външното оценяване. Тестът по български език се състои от три части. Текст до 60 думи, който децата да запишат под диктовка, както и езиков тест. В диктовката са включени правописните и пунктуационните правила, които учениците трябва да са усвоили. Родителите, които имат желание да упражнят умението на детето си да пише под диктовка, могат да използват помагалата, които се продават. В тях са включени примерни варианти, върху които децата да работят. В онлайн пространството има много текстове за диктовка, които родителите биха могли да използват, както и да се възползват от видеоуроците с учител. Втората част на теста е свързана с разбирането на текст. Времето, споделено в четене на книги, обсъждането на прочетеното е най- добрата подготовка към тази част от теста. В последната, творческа задача учениците трябва да съставят кратък текст, състоящ се от 3 до 5 изречения. Тук родителите могат да използват творчески подход. Да предложат на децата си да съставят текст по илюстрация. Да разкажат за мечтите си, да споделят свои преживявания, да напишат картичка до свой близък. Да провокират децата да излагат мислите си писмено, като едновременно се забавляват и се учат да пишат грамотно.

Тестът по математика съдържа 25 задачи, от които 18 задачи с избираем отговор, в които децата трябва да покажат уменията си да събират, изваждат, умножават и делят многоцифрени числа. Пет са задачите с кратък свободен числов отговор, свързани с изученото от учениците през учебната година - за геометричните фигури, за мерните единици. Последните две задачи са текстови - 1 с разширен свободен отговор и 1 задача с три разширени свободни отговора. Родителите биха могли да насочат децата си освен към тестовете, в онлайн или в книжен вариант, към прилагането на наученото вкъщи. Да измерят страните на стаите, да открият броя на плочките, да им помогнат да разберат по-добре, че това, което учат, ще им бъде от полза в живота.

- Какви съвети бихте дали на учениците, за да са спокойни по време на тестовете?

- Да вярват в себе си! Те вече са усвоили всички знания и умения, които ще им помогнат да се справят отлично. Трябва само да ги покажат.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.