Миглена Манчева: Четвъртокласниците се справиха отлично и с новия формат на изпита

Миглена Манчева: Четвъртокласниците се справиха отлично и с новия формат на изпита

В учебниците трябва да се залагат повече творчески и логически задачи, каза в интервю за "Монитор" началният учител в 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“

- Г-жо Манчева, миналата седмица станаха ясни резултатите от националното външно оценявания в четвърти клас. Как се справиха вашите ученици, какво ги е затруднило?

- Националното външно оценяване тази година е различно от формата, в който се провеждаше досега. Ако през изминалите години то беше твърде лесно за учениците по мнение на учителите, то тази година изпитът включваше много творчески и логически задачи. Може би факторът време е бил най-голямата трудност за децата, защото такъв тип задачи изискват повече размисъл.

- Трябва ли да се върви към залагането на такъв тип задачи в по-голяма степен и на следващите изпити за сметка на въпросите за ограждане?

- Ученикът не трябва просто само да огражда, но и да се научи да мисли и да намира решението дори в непознати за него ситуации. Това ще му помогне да израсне и в житейски план. Това е пътят на успеха на едно дете. В обратния случай учениците ще имат много високи оценки, но не и знания, които да приложат. Идеята на външното оценяване е да има все повече задачи, които да провокират децата, за да могат те да се развиват в по-успешна насока.

- Ще помогне ли включването на повече задачи за мислене децата да се представят по-добре и на международни тестове?

- Да, съвременните тестове са в тази насока. Външното оценяване проследява основните неща – с диктовката дали децата могат да пишат грамотно, езиковите задачи проследяват дали са усвоили всичко до 4-ти клас, но различието между учениците и тяхната креативност може да се открие чрез последната задача. Това е пътят да можеш да излагаш мислите, да разкажеш история, тя да бъде увлекателна. Тази година работих много в тази насока и децата писаха много съчинения. Когато обаче им се даде задача да разкажат за ваканцията, те пишат „Отидохме в Китен. Ядохме. Отидохме на плажа“. Това е грамотно написан текст, няма грешки, но това не е увлекателна история, няма емоции, не се показва въображението. Създаването на подобни истории би им помогнало и в ежедневните разговори. Трябва да им се покаже само правилният начин. Изпитите след 7-и клас са определящи за бъдещето им до 12-и клас и за тях отново трябва да си разкажат мислите от името на някакъв герой.

- Тази година диктовката за първи път бе от аудиофайл. Затрудниха ли се по някакъв начин учениците ви, чувайки непознат глас?

- Според мен промяната диктовката да бъде на аудиофайл беше правилна. Така се избягва субективният фактор при четенето. В подготовката за националното външно оценяване моите ученици свикнаха с ритъма и начина, по който да записват текста под диктовка. Със сигурност така са подходили и моите колеги, затова и резултатите са високи.

- От първоначалния анализ става ясно, че по български език и литература учениците имат затруднения с предлозите „с“ и „в“, както и създаването на цялостен и граматически правилен текст. На какво се дължи това?

- В диктовката са заложени много правописни правила и съвсем естествено е в бързината да пропуснат част от тях. Те, разбира се, ги знаят още от първи клас и може би не са така фокусирани върху тях. Колкото до текста, тук отново ще акцентирам върху времето. Често в желанието си да се справят бързо с поставените задачи децата пишат бързо, не проверяват написаното. Това е характерно за тази възраст.

- По математика са се оказали трудни задачите за мислене като обработка на информация от таблици и схеми или избор на най-рационалния път за решаване. Каква е причината за това?

- Трудностите, които са срещнали децата в решаването на тези задачи, са важни за нас учителите. Те ще са насока в бъдеще при подготовката на децата. Именно това е смисълът на тези изпити, да променяме, да надграждаме, така че да имаме едни по- добри и успешни деца.

- Имаше ли задачи, които успяха да изненадат и вас, учителите?

- Изненада в известна степен, по-скоро насока към работата ни в бъдеще. Бих използвала повече задачи за мислене в работата си. За мен това е знак, че децата имат нужда от упражнения, които да развиват тяхното логическо мислене. Фактът, че тези задачи са ги затруднили най-много, показва, че не се набляга достатъчно на тях, а те са важни. Затова казвам, че този формат така поднесен ми харесва повече, защото оценките са добри и всички са доволни. Това, което те са срещнали като трудност, кара нас, учители, да надграждаме това, което правим.

Когато в час решаваме задачи в учебника или тестове, съм казвала на учениците, че грешките са важни. По този начин разбирам кое затруднява децата и кое отново трябва да решим или за кое имат нужда от допълнителна работа. Така резултатите са налице след това.

Тези деца са друго поколение, те знаят повече от тези преди, но всъщност това, което им липсва, е търпението да четат внимателно задачите, да пишат дадено, могат да ги решат направо. Това може би се дължи на новите технологии, на телефоните. Те са свикнали бързо да решат, да оградят, да се справят. Всяко едно поколение е различно и от нас се изисква децата да свикнат с начина, по който преподаваме с интерес. Ние ще трябва да намерим начина и подхода, които да развият тяхното мислене. Децата са умни и колкото и да се опитват да кажат, че в България има ниски резултати, не съм съгласна. Образованието е на добро ниво. Има умни и талантливи деца, които обичат да пишат, да се изявяват, да творят. Затова трябва да използваме повече проектни дейности, особено в начален етап, да даваме повече творчески задачи.

- За първи път децата нанасяха правилните отговори на бланки. Имаше ли такива, които забравиха или изпитаха затруднения с начина на отбелязване, обикновено заграждат?

- Разбира се, нека не забравяме, че това са едни притеснени деца, които за първи път се явяват на такъв изпит. Бланките са предизвикателство дори за учениците от седми клас. Независимо от това най- важен е опитът, който ще получат децата, защото той е добрата основа, над която те ще надграждат. Със задачите по математика също могат да се справят, но отново проблем е било времето. Логическите задачи изискват повече време за размисъл, докато в рамките на тези 60 минути те нямат търпението и умението да предвидят определено време за тях, а след това да се върнат и да помислят. Те се притесняват да не би да не успеят да решат всички задачи и може би от там идват грешките, които са допуснали.

- Черновата на изпита по математика стресира ли ги допълнително?

- Не мога да кажа, че е стрес, а по-скоро допълнение, което отнема от тяхното време и внимание. Когато решават в час, са спокойни, защото са решили правилно и нанасянето на отговорите за тях не е толкова важно като решаването на задачите. Може затова да се допускат грешки. За мен по-важното е, че на това външно оценяване имаше много задачи със свободен отговор и това е правилният път. Учителите трябва да провокират децата да мислят, да не се ограничават с един тип задачи.

- Като най-голяма трудност посочихте фактора време. Трябва ли да бъде увеличено следващата година?

- Увеличението на времето зависи от броя задачи. Имаше деца, които не са успели да нанесат отговорите на бланките. В училище караме децата, когато решат дадена задача, особено по математика, да си правят проверка. Някои от тях са правили такава на една и съща задача по няколко пъти. Децата трябва да си предвидят и бланка за нанасянето отговорите или проверка. Ако по математика са преписали задачите, но при проверката открият грешка, а вече са нанесли отговорите, част децата споделиха, че са си направили поправките на черновата. Не са се сетили да направят същото на бланката. Това обаче е нормално за тяхната възраст. Резултатите показват, че учениците са се справили отлично с изпитите по двата предмета.

- Според вас достатъчно високи ли са средните резултати в страната - 34,41 или много добър 5, и как повлия дистанционното обучение за тях?

- Невъзможно е да съпоставяме тези резултати с тези от предходните години, тъй като форматът, по който се провежда НВО, е различен. За мен най-важно е, че тези изпити са един обективен ориентир за нас учителите, както и за образователната ни система. Трудно е онлайн в начален курс. Децата, които в класната стая са отговорни и учат, нямаха проблеми, но другите се скриват зад компютъра и това води до изоставане.

Очаквах онлайн обучението да повлияе, но резултатите сочат друго – четвъртокласниците се справиха отлично, и то с един нов формат, непознат за тях. За мен няма изоставане заради дистанционното обучение. Това показва, че и в тази нелека обстановка учителите си свършиха отговорно работата. Това за тях е любов и призвание.

- Трябва ли нещо да се промени в учебната програма, за да се справят по - добре следващите випуски?

- Според мен учебната програма не трябва да се променя, по-скоро в учебниците да има заложени повече творчески и логически задачи.

- Националните външни оценявания по български език и литература и математика в седми клас ще бъдат заменени от интегрален тест. Трябва ли това да се случи и в четвърти клас?

- Приветствам предложението изпитът по български език и литература в седми клас да бъде заменен от интегрален тест. Такъв тип тест е възможност и за децата в четвърти клас да покажат знанията си и интересите си по всички учебни предмети. Възможност да покажат, че грамотността e и познаване на света. Тя е онова, което възпитава в обич към родината и прави децата отговорни граждани.

- Как ще отбележите края на учебната година?

- До 119-о се намира читалище „Николай Хайтов“ и там ще им връчим свидетелствата. Те са написали съчинения какво са научили в училище за тези четири години на тази вълнуваща раздяла. Тя е особена, защото 4 години даваш много от себе си като емоция, отношение, да научиш децата, да имат отлични оценки. За мен най-голямата радост е, когато срещна мои ученици, които тази година бяха абитуриенти и дойдоха да ми благодарят. За мен това е най-голямото признание.


Визитка:

 - Родена е в Казанлък

- Завършва в СУ „Начална и предучилищна педагогика“

- Начален учител в 119-о СУ „Акад. Михаил Арнаудов“ от 20 години

- Заснема видеоуроци по време на пандемията

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.