0

Я понците от Mazda все още инвестират в разработката на двигатели с вътрешно горене, като работят и върху турбомотори от следващо поколение. За модерните и екологични хора, от Mazda предоставят и модел с електрическо задвижване. Новата Mazda MX-30 ще играе чудесно ролята на втора кола в семейство и ще се движи предимно в рамките на града, където електрическото задвижване е идеално.

Японците от Mazda все още инвестират в разработката на двигатели с вътрешно горене, като работят и върху турбомотори от следващо поколение. За модерните и екологични хора, от Mazda предоставят и модел с електрическо задвижване. Новата Mazda MX-30 ще играе чудесно ролята на втора кола в семейство и ще се движи предимно в рамките на града, където електрическото задвижване е идеално.

Именно заради това батериите на Mazda MX-30 имат относително малък капацитет от 35,5 кВтч, което прави автомобилът по-достъпен, позволява му да има по-добра енергийна ефективност и да остане по-приятен за шофиране. Но има и втора причина Mazda да ограничи капацитета на батерията на MX-30 до 35,5 кВтч.

Японците са сравнили общия въглероден отпечатък от процеса на производство до рециклиране на автомобилите с двигател в вътрешно горене и електрическите превозни средства, и са установили, че производството и експлоатацията на компактен автомобил с капацитет на акумулатора над 35 кВтч е по-вреден за околната среда, отколкото сравнима Mazda 3 с дизелов двигател.

Разбира се, измерването на въглеродния отпечатък е много трудно да се изчисли точно, защото се основава на много променливи, в зависимост от метода за получаване на енергия, но само когато вземем предвид целия жизнен цикъл и експлоатацията на автомобила, можем да заявим колко безопасен е този продукт за света. Новата Mazda MX-30 определено е благоприятна за града, тъй като при шофиране е тиха и не замърсява околната среда.

Задни врати Freestyle като при Mazda RX-8

Електрическият кросоувър Mazda MX-30 се отличава с динамичната форма на каросерията и с нестандартния си дизайн със задни врати Freestyle, като при спортното купе от 2003 година Mazda RX-8. Предните врати се отварят под ъгъл от 82 градуса, а задните - при 80 градуса. Отсъствието на централна колона между тях улеснява влизането и излизането, особено за седящите на задните седалки. За съжаление задните врати не могат да се отворят, без да се отворят предните.

В оформлението на интериора на новата Mazda MX-30 са използвани екологично чисти материали, като влакна от рециклирани пластмасови бутилки, а коркът, инкрустиран в централната конзола, е направен от кората на дърветата, без да бъдат отсичани. Салонът се характеризира с простота и простор, като същевременно лансира философията за хоризонтално разположение на уредите и характерната за Mazda плаваща конзола с ниша за съхранение в долната част и 7-инчов сензорен панел с интерактивен интерфейс за управление на климатичната система.

Седалките са тапицирани с нова материя, смес от текстил и рециклирана пластмаса, която е мека на допир и е дишаща, сякаш влакната са пълни с въздух. Леко повдигнатата каросерия улеснява качването зад волана и засилва чувството за сигурност в градската джунгла. Разположението на предната седалка е отлично, а управлението на контролните уреди е интуитивно и разбираемо.

В салона има място само за четирима възрастни, а обзорът назад е ограничен, така че при маневри на заден ход водачът трябва да разчита основно на камерата за обратно виждане. В багажника се побират четири куфара с дължина 115 см, а под пода има отделение за дребни вещи.

Новата Mazda MX-30 се задвижва от система, която включва електромотор, батерия, инвертор, преобразувател на постоянен ток и 1-степенна автоматична скоростна кутия, комбинирани с високоволтов блок, монтиран в предната част на автомобила и надеждно защитен от възможни повреди. Електромоторът произвежда максимална мощност от 145 к.с., а максималният въртящ момент от 270 Нм е на разположение още с потеглянето.

Новата Mazda MX-30 е с предно предаване и ускорява от място до 100 км/ч за 9,7 секунди. На таблото има индикатор, който показва температурата на батериите. Благодарение на тях можем да наблюдаваме натоварването на задвижването и да проверяваме ефективността на охладителната система.

Със средна консумация на електроенергия от 19 кВт на 100 км, литиево-йонната батерия с капацитет от 35,5 кВтч осигурява автономен пробег от 200 км според цикъл WLTP. В града обаче разходът на електроенергия е между 11 и 14 кВтч/100 км, благодарение на което автономният пробег достига до сериозните 265 км. Батерията може да се зарежда от 20% до 80% за около 3 часа на стенна зарядна станция с променлив ток 6,6 кВт или само за 30-40 минути от бърза зарядна станция с постоянен ток 50 кВт.

Може да се шофира само с педала на газта

Тъй като Mazda MX-30 ще се използва основно в града, маршрутът ни по време на тестовото шофиране с фотографа минаваше главно през улиците в центъра на столицата. В града разходът при нормално шофиране е между 13 и 14,5 кВтч на 100 км. Така с напълно заредена батерия с капацитет от 35,5 кВтч можете да изминете до 265 км в градската джунгла. Можете да разчитате на показанията на бордовия компютър, за да измервате реално и точно обхвата.

Изпробвахме MX-30 и на магистралата, където карахме около 50 км с много динамично темпо със скорост 140 км/ч. В края на маршрута се оказа, че Mazda MX-30 консумира 22 кВтч/100 км, което означава, че токът ще стигне за около 160 км. С ефективно шофиране с темпото на трафика и внимателно натискане на педала за газта, консумацията на енергия със сигурност няма да надвиши стойността от 19 кВтч на 100 км по WLTP, предоставена от производителя. Това означава, че Mazda MX-30 има реален пробег от над 200 км.

Електрическата Mazda MX-30 е много приятна за шофиране. Благодарение на ниския център на тежестта, тя е стабилна в завоите. Освен това има уникален педал за газта, чрез който се възстановява енергията от спирачното усилие. Възстановяването може да се регулира с помощта на лостчетата за превключване на волана. Така можем да шофираме през повечето време в града само с педала на газта. Ако скоростта падне под 5 км/ч, възстановяването ще бъде деактивирано и трябва да натиснете педала на спирачката.

Системата G-Vectoring Control Plus е толкова прецизно настроена, че водачът не забелязва как електрониката подобрява техниката му на шофиране. Благодарение на това колата е много предвидима, дори при динамично шофиране. Шофирането на Mazda MX-30 е истинско удоволствие. Тя е атрактивна, удобна, приятна за управление, звучи страхотно и дава на водача усещане за ексклузивност.

Бонус от 20% и две зарядни станции

Новата Mazda MX-30 се произвежда само в завода на Mazda в Хирошима, Япония. Електрическият кросоувър вече се появи при европейските дилъри на марката, включително и у нас. Първоначалната версия с пакета Launch Edition струва само 69 690 лева и предлага ценово предимство от 17 422 лева. Специалното предложение е валидно за първите 20 автомобила Mazda MX-30 с еко бонус от 20% под формата на опции в автомобила на стойност 5338 лева, две зарядни станции за стенен монтаж 220/380V и мобилна 220V на цена 2980 лева, както и допълнително оборудване, включващо цвят порцелан металик, Android Auto/Car Play, навигация, алармена система и оригинални стелки на цена 3620 лева. Японската марка Mazda осигурява за MX-30 пълна гаранция от 3 години или пробег 100 000 км, което настъпи първо, 12 години гаранция срещу перфорация от корозия и 8 години гаранция на батерията.

Технически характеристики

Mazda MX-30

Синхронен електромотор

1-степенна автоматична трансмисия

145 к.с. максимална мощност

265 Нм максимален въртящ момент

9,7 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

140 км/ч максимална скорост (електронно ограничена)

19 кВч/100 км комбиниран разход на електроенергия

200 км комбиниран автономен пробег (WLTP)

0 г/км емисии на СО2

69 690 лева цена на модела Launch Edition