0

С всеки нов модел Mazda се приближава все повече към премиум сегмента. При дебютиралата неотдавна Mazda CX-30 това се забелязва не само в дизайна, но и се вижда и усеща в интериора. Тук има елегантни и дискретни линии, скъпи материали и висококачествени облицовки. А под капака е поставен новият революционен бензинов двигател, наречен Skyactiv-X, който се комбинира както с 6-степенна механична, така и с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Новият кросоувърът се предлага във версии с предно предаване и със задвижване на всички колела 4х4.

С всеки нов модел Mazda се приближава все повече към премиум сегмента. При дебютиралата неотдавна Mazda CX-30 това се забелязва не само в дизайна, но и се вижда и усеща в интериора. Тук има елегантни и дискретни линии, скъпи материали и висококачествени облицовки. А под капака е поставен новият революционен бензинов двигател, наречен Skyactiv-X, който се комбинира както с 6-степенна механична, така и с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Новият кросоувърът се предлага във версии с предно предаване и със задвижване на всички колела 4х4.

Новата Mazda CX-30 е с дължина 4395 мм, широчина 1795 мм, височина 1540 мм и междуосие 2655 мм. С тези размери новият кросоувър застава между CX-3 и CX-5, като е с 12 см по-дълъг от по-малкия модел и с цели 16 см по-къс от по-големия. За разлика от хечбека Mazda 3, критикуваната задна колона вече не е толкова масивна.

На външен вид новата Mazda CX-30 много прилича на другите модели на марката, но в същото време наподобява на повдигната версия на новия хечбек Mazda 3. Въпреки, че просветът е 175 мм, кросоувърът не е твърде висок и изглежда много хармонично. Още базовият модел на Mazda CX-30 серийно е оборудван с изцяло LED светлини.

В по-високите версии фаровете са с адаптивни светлини, но дори и стандартните са много красиви, като за този клас. В профила правят впечатление масивните защитни пластмасови панели на каросерията и калниците, които трябва да подчертават за потенциала извън пътя. Новият кросоувър стъпва стандартно на 16-инчови колела, но изглежда най-добре с опционалните 18-инчови колела с нископрофилни гуми.

Интериорът на новата Mazda CX-30 много наподобява на последната Mazda 3, но все пак има дребни разлики. Оформлението, линиите, бутоните, материалите и седалките не са различни, но усещането е, че стоите по-високо, като в кросоувър. На предните седалки има достатъчно място, а настройките на волана и седалката позволяват на човек с всякаква височина да намери удобна позиция и да се чувства комфортно. В новия японски кросоувър CX-30 ще се насладите на може би най-качествените материи в сегмента. Всеки малък детайл е изработен с най-голямо внимание, така че пътниците наистина да се почувстват в скъпа кола и да бъдат подготвени за цената.

Приборите изглеждат страхотно, а мултимедийната система работи бързо и показва всички функции на 8,8-инчовия сензорен екран. Има удобна навигация, проекционен дисплей, Android Auto и Apple CarPlay, както и поддръжка на всички музикални формати. Мултимедийната система има разширени настройки и предлага два режима. Опционалната акустика на Bose звучи наистина страхотно и може да превърне салона на CX-30 в концертна зала на колела.

На задния ред седалки в Mazda CX-30 мястото е повече, отколкото в CX-3, но ако искате да пътуват трима човека, трябва да заложите на CX-5. Хубавото е, че има достатъчно пространство за високи пътници, макар и само двама. На пръв поглед изглежда, че багажникът в CX-30 е доста малък, но в действителност това не е така.

Обемът от 430 литра е доста приличен и в него без проблеми влизат четири куфара или се събират три куфара и сгъната детска количка, както и малък багаж. Под пода има място за резервна гума, въпреки че в тествания модел това пространство беше заето от субуфер Bose. Облегалките на седалките от втория ред могат да бъдат сгънати в съотношение 60/40 и да получите почти равен под.

Новата Mazda CX-30 е оборудвана с много системи за асистенция на водача. Сред най-полезните са системата за задържане в платното на движение, системата за аварийно екстремно спиране, система за следене на слепите зони с индикация в страничните огледала и звуков сигнал при опасност, система за проследяване на трафика, пресичащ вашия маршрут, система за наблюдение на водача с модерна инфрачервена камера, както и въздушна възглавница за коленете на водача.

За новата Mazda CX-30 се предлага пълната гама от съвременни двигатели, която включва два бензинови мотора и един дизелов агрегат. Базовият вариант е оборудван с 2,0-литров бензинов двигател с мощност 122 к.с., съчетан с 6-степенна автоматична скоростна кутия. Този 4-цилиндров мотор е снабден с мека хибридна технология, наречена M Hybrid. При него има стартер-генератор с ремък, който преобразува кинетичната енергия в електрическа по време на спиране и запазва заряда в 24-волтова батерия.

Ако е необходимо, този стартер-генератор ви помага да потеглите и дори ви позволява да се движите с изключен двигател за кратко. Двигателят се стартира с бутон моментално и неусетно. При това Mazda CX-30 е в състояние да изключи два от четирите цилиндъра при движение с постоянна скорост. Всичко това работи чудесно и реакцията при натискане на педала на газта е още по-бърза.

Изключването на мотора и неговото стартиране са неусетни. Въпреки, че според техническите характеристики този двигател е с мощност само 122 к.с., на пътя реално се усеща зареден с много повече тяга и върви като мотор със 150 к.с. Ускорението от място до 100 км/ч отнема 11,2 секунди във варианта само с предно предаване, което не е много пъргаво, но по принцип тази динамика е напълно достатъчна както за придвижването в града, така и за движение по магистралата. При спокойно темпо комбинираният разход е 5,6 л/100 км, а в града достига 7,5 л/100 км.

Революционният бензинов двигател е икономичен като дизелов мотор

Чувствително по-пъргава и жизнена е Mazda CX-30 с новия 2,0-литров бензинов двигател Skyactiv-X с мощност 180 к.с. Още от първите километри се усеща, че колата е по-динамична и по-страстна, със спортни настройки на шасито, заедно със системата G-Vectoring Control, която помага за по-прецизното вземане на завоите.

Новият революционен бензинов двигател е симбиоза от бензиновите и дизелови технологии, съчетавайки техните предимства с висока съотношение на сгъстяване, високо налягане на впръскване на горивото, оригинална система за впръскване и запалване чрез компресия, контролирано чрез запалване. С новия мотор разходът на гориво е по-нисък отколкото при агрегата със 122 к.с. и апетитът може да бъде укротен до 4,6 л/100 км, което е отлично постижение на фона на конкурентите.

За почитателите на дизеловите двигатели, които правят голям годишен пробег, най-подходящ е новият 1,8-литров 4-цилиндров турбодизелов агрегат Skyactiv-D с мощност 116 к.с., който също се предлага с 6-степенна механична или автоматична скоростна кутия. Също така и двете трансмисии могат да се комбинират с предно предаване или със задвижване на четирите колела. Минималният разход на гориво с турбодизеловия агрегат е 4,1 л/100 км при извънградски цикъл на шофиране.

Управлението на Mazda CX-30 до голяма степен е сходно с усещането при хечбека Mazda 3. Воланът е приятен и умерено остър, а позицията на седене и видимостта са добри. Теглото е разпределено оптимално, което е допринесло за балансираните реакции и стабилното пътно поведение.

В базовата си версия кросоувърът CX-30 се предлага със задвижване на предните колела, а като опция колата може да се поръча и със задвижване на четирите колела AWD. Системата работи заедно с технологията G-Vectoring Control Plus за контрол на разпределението на въртящия момент между предните и задните колела, подобрявайки сцеплението на колелата с пътната настилка, което е от голяма полза на черен път или на заснежен участък през зимата.

Новата Mazda CX-30 е с базова цена от 45 980 лева и логично тя по-скъпа от хечбека Mazda 3, но дори и версията с новия бензинов двигател Skyactiv-X и задвижване 4х4 на цена, започваща от 59 980 лева, е много по-изгодна от Audi Q3 и BMW X2.

Технически характеристики

Mazda CX-30 2.0 Skyactiv-X 180 AWD

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

180 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

224 Нм максимален въртящ момент при 3000 об/мин

8,9 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

204 км/ч максимална скорост

4,9 л/100 км среден разход на гориво

111 г/км емисии на СО2

59 980 лева цена на тествания модел