0

Ч етвъртата генерация на Mazda 3 остава вярна на оригиналната концепция да изглежда зашеметяващо и да бъде вълнуваща за шофиране. Новата „тройка” е изградена на изцяло нова платформа, но запазва размерите на своя предшественик. Хечбекът Mazda 3 е с дължина 4460 мм, широчина 1795 мм и височина 1435 мм, а междуосието е нараснало до 2725 мм. Каросерията сега е доста по-солидна, въпреки че теглото е нараснало само до 1364 кг.

Четвъртата генерация на Mazda 3 остава вярна на оригиналната концепция да изглежда зашеметяващо и да бъде вълнуваща за шофиране. Новата „тройка” е изградена на изцяло нова платформа, но запазва размерите на своя предшественик. Хечбекът Mazda 3 е с дължина 4460 мм, широчина 1795 мм и височина 1435 мм, а междуосието е нараснало до 2725 мм. Каросерията сега е доста по-солидна, въпреки че теглото е нараснало само до 1364 кг.

През 2003 година Mazda 3 замени в гамата на японската марка популярния модел 323 от С-сегмента. Наред със смяната на името, от този момент нататък хечбекът стана по-интересен за управление и с първата „тройка” Mazda спечели много почитатели. Второто поколение на Mazda 3 дебютира в края на 2008 година и добави запомняща се усмивка в дизайна на предната част и незабравимата спортна модификация Mazda 3 MPS. Третото поколение на Mazda 3 стана олицетворение на възторжените очаквания, създадени в почитателите с първото и второто поколение и достигна нови нива на развитие на дизайна, оборудването, технологиите и контрола на управление.

На външен вид новата Mazda 3 се е променила сериозно и с нея дебютира новата версия на корпоративната идентичност, наречена KODO – Душата на движението. Дизайнът на новата „Тройка” беше оценен с най-престижната награда в тази област – Red Dot, което е доказателство за високата оценка на експертите. В новата Mazda 3 линиите на каросерията са станали по-гладки, а предният капак е по-дълъг. Особено впечатляващ изглежда хечбекът, който се отличава с масивни извити задни колони и голям спойлер на покрива.

Предната част изглежда доста агресивна, като широката вертикална радиаторна решетка е съчетана с тесни наклонени фарове с LED светлини. Линията на прозорците е клиновидна и прави извивка около задните врати. Задната част е подчертана с продълговатите светлини с кръгли секции. Стандартните колела са с 16-инчови алуминиеви джанти, а 18-инчовите джанти като на тестовия автомобил са опционални. Във високите версии има матрични фарове с 20-диодни светлини, както при по-големия модел Mazda 6, а струите за миене на предното стъкло са поставени директно на перата на чистачките.

Отвътре Mazda 3 също е абсолютно нова. Интериорът изглежда забележително и си личи, че дизайнерите наистина са работили много. Салонът е обзаведен със селекция от материали, които допринасят за престижния характер на Mazda 3. Тънките спици на новия волан, хоризонталният 8,8-инчов дисплей, който сякаш плава в новото табло и ясните бутони на централната конзола оформят един стилен и практичен кокпит за водача. Според материалите и оборудването, салонът не отстъпва по нищо на моделите от премиум сегмента, които са далеч по-скъпи. Таблото, вратите и дори тунелът на трансмисията са покрити с фина кожа. Мултимедийната система работи много бързо, а навигацията се зарежда светкавично.

Хареса ми и проекционният дисплей на предното стъкло, който е с много високо качество на графиката. Информацията е лесна за четене и е много достъпна, като точно това очакваме от тези асистенти. В базовата конфигурация са инсталирани 8 високоговорителя на аудиосистемата, а във високите версии към системата Bose са добавени още два високоговорителя отзад, централен канал и голям субуфер в багажника. Звукът е наистина много добре балансиран. Мултимедийните функции също са впечатляващи. Има поддръжка за Apple CarPlay, Android Auto, навигация и безжично зареждане. Японците са запазили класическите циферблати на климатичната система, без да претоварват цветния дисплей на таблото с ненужни нюанси и много премерено са използвали хромирани елементи. Менюто на мултимедийната система е стилно.

Салонът на новата Mazda 3 е направен забележително, без излишни украшения. Има дори такива неща, които е трудно да се предадат с думи и да се покажат на снимка, затова трябва да ги почувствате. В салона е използвана висококачествена мека пластмаса, от която са направени регулаторите за контрол на климата и бутоните на волана, изискващи еднакво усилие за да реагират. Отличното разположение на скоростния лост и подлакътника дава възможност на дясната рака на водача да си почива, когато не превключва предавките. Седалките, тапицирани с черна кожа или тъмен текстил, са меки, удобни и с добра поддръжка. Дължината на възглавницата е достатъчна дори и за високите шофьори, а регулирането на волана в надлъжната посока е увеличено още повече, което прави възможно хора с всякаква височина да управляват колата. На задната седалка над главата има много място, а коленете ми не опират в гърба на предната седалка. В същото време диванът е дълъг и при необходимост тук могат да седнат и трима човека. Багажникът с обем от 334 литра е малко повече, отколкото преди, но като за хечбек от този клас е приличен. Вторият ред седалки се сгъва от салона, като се получава почти равен под и се отваря товарно пространство с обем от 1019 литра. 

Хечбекът харесва завоите и вози гладко по пътища с неравности 

Първоначално новата Mazda 3 се предлага с познатия 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 122 конски сили, допълнен от мека хибридна система. Благодарение на нея, разходът на гориво е само 5,2 л/100 км в комбинирания цикъл. За това постижение обаче трябва да се постараете доста, да не ускорявате рязко и да спазвате стриктно ограниченията на скоростта. Ако карате юнашки, очаквайте поне 2 литра отгоре. Двигателят не е най-мощният за своя обем, но има добър въртящ момент от 213 Нм при 4000 об/мин. Въпреки това, ускорението не е посредствено и за старта от място до 100 км/ч колата се ускорява за 10,4 секунди. Най-приятно се пътува с около 140 км/ч, въпреки че максималната скорост достига почти 200 км/ч.

Бензиновият двигател се предлага в комбинация с 6-степенни механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. На водачите с бензин в кръвта, повече ще се хареса 6-степенната ръчна скоростна кутия с къси ходове на компактния лост, при който смяната на скоростите напомня емблематичния роудстър Mazda MX-5. По-удобна за градско шофиране е Mazda 3 с 6-степенна автоматична скоростна кутия, която превключва предавките неусетно, не отстъпва по динамика на ръчната трансмисия, а в същото време разходът на гориво е незначително по-висок. Двигателят е тих и работи приятно, но за динамично шофиране изисква по-високи обороти, което е типично за атмосферните мотори. Ако с този двигател новата Mazda 3 ви се стори не достатъчно динамична, ще трябва да изчакате още съвсем малко, докато колата се оборудва с авангардния 2,0-литров бензинов двигател, наречен SkyActiv-X, който ще разкрие потенциала на автомобила.

На планински път новата Mazda 3 впечатлява с прецизно и информативно кормилно управление. Хечбекът харесва завоите и рядко показва склонност към недозавиване, а страничните наклонявания са минимални. В същото време комфортът на возене е значително подобрен, тъй като окачването абсорбира гладко дупките и неравностите, дори с опционалните 18-инчови нископрофилни гуми. Вътрешната изолация е значително подобрена и при високи скорости в салона е много по-тихо. Новата Mazda 3 вече се продава в Европа и у нас, а цените започват от 40 980 лева с ДДС.

Технически характеристики

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

122 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

213 Нм въртящ момент при 4000 об/мин

10,4 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

197 км/ч максимална скорост

5,2 л/100 км среден разход на гориво

119 г/км емисии на СО2

40 980 лева базова цена на модела