Четвъртата генерация на Mazda 3 остава вярна на оригиналната концепция да изглежда зашеметяващо и да бъде вълнуваща за шофиране. Новата „тройка” е изградена на изцяло нова платформа, но запазва размерите на своя предшественик. Хечбекът Mazda 3 е с дължина 4460 мм, широчина 1795 мм и височина 1435 мм, а междуосието е нараснало до 2725 мм. Каросерията сега е доста по-солидна, въпреки че теглото е нараснало само до 1364 кг.

През 2003 година Mazda 3 замени в гамата на японската марка популярния модел 323 от С-сегмента. Наред със смяната на името, от този момент нататък хечбекът стана по-интересен за управление и с първата „тройка” Mazda спечели много почитатели. Второто поколение на Mazda 3 дебютира в края на 2008 година и добави запомняща се усмивка в дизайна на предната част и незабравимата спортна модификация Mazda 3 MPS. Третото поколение на Mazda 3 стана олицетворение на възторжените очаквания, създадени в почитателите с първото и второто поколение и достигна нови нива на развитие на дизайна, оборудването, технологиите и контрола на управление.

На външен вид новата Mazda 3 се е променила сериозно и с нея дебютира новата версия на корпоративната идентичност, наречена KODO – Душата на движението. Дизайнът на новата „Тройка” беше оценен с най-престижната награда в тази област – Red Dot, което е доказателство за високата оценка на експертите. В новата Mazda 3 линиите на каросерията са станали по-гладки, а предният капак е по-дълъг. Особено впечатляващ изглежда хечбекът, който се отличава с масивни извити задни колони и голям спойлер на покрива.

Предната част изглежда доста агресивна, като широката вертикална радиаторна решетка е съчетана с тесни наклонени фарове с LED светлини. Линията на прозорците е клиновидна и прави извивка около задните врати. Задната част е подчертана с продълговатите светлини с кръгли секции. Стандартните колела са с 16-инчови алуминиеви джанти, а 18-инчовите джанти като на тестовия автомобил са опционални. Във високите версии има матрични фарове с 20-диодни светлини, както при по-големия модел Mazda 6, а струите за миене на предното стъкло са поставени директно на перата на чистачките.

Отвътре Mazda 3 също е абсолютно нова. Интериорът изглежда забележително и си личи, че дизайнерите наистина са работили много. Салонът е обзаведен със селекция от материали, които допринасят за престижния характер на Mazda 3. Тънките спици на новия волан, хоризонталният 8,8-инчов дисплей, който сякаш плава в новото табло и ясните бутони на централната конзола оформят един стилен и практичен кокпит за водача. Според материалите и оборудването, салонът не отстъпва по нищо на моделите от премиум сегмента, които са далеч по-скъпи. Таблото, вратите и дори тунелът на трансмисията са покрити с фина кожа. Мултимедийната система работи много бързо, а навигацията се зарежда светкавично.

Хареса ми и проекционният дисплей на предното стъкло, който е с много високо качество на графиката. Информацията е лесна за четене и е много достъпна, като точно това очакваме от тези асистенти. В базовата конфигурация са инсталирани 8 високоговорителя на аудиосистемата, а във високите версии към системата Bose са добавени още два високоговорителя отзад, централен канал и голям субуфер в багажника. Звукът е наистина много добре балансиран. Мултимедийните функции също са впечатляващи. Има поддръжка за Apple CarPlay, Android Auto, навигация и безжично зареждане. Японците са запазили класическите циферблати на климатичната система, без да претоварват цветния дисплей на таблото с ненужни нюанси и много премерено са използвали хромирани елементи. Менюто на мултимедийната система е стилно.

Салонът на новата Mazda 3 е направен забележително, без излишни украшения. Има дори такива неща, които е трудно да се предадат с думи и да се покажат на снимка, затова трябва да ги почувствате. В салона е използвана висококачествена мека пластмаса, от която са направени регулаторите за контрол на климата и бутоните на волана, изискващи еднакво усилие за да реагират. Отличното разположение на скоростния лост и подлакътника дава възможност на дясната рака на водача да си почива, когато не превключва предавките. Седалките, тапицирани с черна кожа или тъмен текстил, са меки, удобни и с добра поддръжка. Дължината на възглавницата е достатъчна дори и за високите шофьори, а регулирането на волана в надлъжната посока е увеличено още повече, което прави възможно хора с всякаква височина да управляват колата. На задната седалка над главата има много място, а коленете ми не опират в гърба на предната седалка. В същото време диванът е дълъг и при необходимост тук могат да седнат и трима човека. Багажникът с обем от 334 литра е малко повече, отколкото преди, но като за хечбек от този клас е приличен. Вторият ред седалки се сгъва от салона, като се получава почти равен под и се отваря товарно пространство с обем от 1019 литра. 

Хечбекът харесва завоите и вози гладко по пътища с неравности 

Първоначално новата Mazda 3 се предлага с познатия 2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател с мощност 122 конски сили, допълнен от мека хибридна система. Благодарение на нея, разходът на гориво е само 5,2 л/100 км в комбинирания цикъл. За това постижение обаче трябва да се постараете доста, да не ускорявате рязко и да спазвате стриктно ограниченията на скоростта. Ако карате юнашки, очаквайте поне 2 литра отгоре. Двигателят не е най-мощният за своя обем, но има добър въртящ момент от 213 Нм при 4000 об/мин. Въпреки това, ускорението не е посредствено и за старта от място до 100 км/ч колата се ускорява за 10,4 секунди. Най-приятно се пътува с около 140 км/ч, въпреки че максималната скорост достига почти 200 км/ч.

Бензиновият двигател се предлага в комбинация с 6-степенни механична или 6-степенна автоматична скоростна кутия. На водачите с бензин в кръвта, повече ще се хареса 6-степенната ръчна скоростна кутия с къси ходове на компактния лост, при който смяната на скоростите напомня емблематичния роудстър Mazda MX-5. По-удобна за градско шофиране е Mazda 3 с 6-степенна автоматична скоростна кутия, която превключва предавките неусетно, не отстъпва по динамика на ръчната трансмисия, а в същото време разходът на гориво е незначително по-висок. Двигателят е тих и работи приятно, но за динамично шофиране изисква по-високи обороти, което е типично за атмосферните мотори. Ако с този двигател новата Mazda 3 ви се стори не достатъчно динамична, ще трябва да изчакате още съвсем малко, докато колата се оборудва с авангардния 2,0-литров бензинов двигател, наречен SkyActiv-X, който ще разкрие потенциала на автомобила.

На планински път новата Mazda 3 впечатлява с прецизно и информативно кормилно управление. Хечбекът харесва завоите и рядко показва склонност към недозавиване, а страничните наклонявания са минимални. В същото време комфортът на возене е значително подобрен, тъй като окачването абсорбира гладко дупките и неравностите, дори с опционалните 18-инчови нископрофилни гуми. Вътрешната изолация е значително подобрена и при високи скорости в салона е много по-тихо. Новата Mazda 3 вече се продава в Европа и у нас, а цените започват от 40 980 лева с ДДС.

Технически характеристики

Mazda 3 2.0 SkyActiv-G

2,0-литров 4-цилиндров бензинов двигател

6-степенна механична скоростна кутия

122 к.с. максимална мощност при 6000 об/мин

213 Нм въртящ момент при 4000 об/мин

10,4 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

197 км/ч максимална скорост

5,2 л/100 км среден разход на гориво

119 г/км емисии на СО2

40 980 лева базова цена на модела

По темата: Mazda Mazda 3
Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Новото BMW Z4 пренася концепцията за класически роудстър към утрешния свят

Състезание с вятъра под открито небе

Новото BMW Z4 пренася концепцията за класически роудстър към утрешния свят

Двуместните спортни кабриолети присъстват в гамата на BMW още от създаването на автомобилното подразделение на марката. Модели като BMW 328, 507 и Z8 отдавна станаха култови и колекционерски. От 2002 г. марката възроди роудстъра в гамата си с първото BMW Z4, а сега дойде време за третото поколение на модела. Любимият на мнозина спортен двуместен открит модел се връща към корените си, като същевременно не пропуска да подчертае натрупания през годините опит. Ако обичате да шофирате бързо и от време на време се състезавате с мотоциклетисти на светофара, то най-подходящият автомобил за вас е BMW Z4.

Прототип на британския всъдеход подпомогна опазването на намаляващия брой лъвове в Кения

Новият Land Rover Defender дебютира на екстремна мисия в Африка

Прототип на британския всъдеход подпомогна опазването на намаляващия брой лъвове в Кения

Новият Land Rover Defender доказа, че е по-силен и по-проходим от всякога още преди официалната си премиера, която ще се състои по-късно тази година. Маскиран прототип на легендарния всъдеход премина успешно през редица екстремни изпитания върху предизвикателни терени в Кения, като част от програмата за опазване на лъвовете в Африка. Прототипът на новия Land Rover Defender е снабден с повдигнато въздушно окачване и дегизиран с камуфлаж, разработен специално за местната околност.

Новото BMW 320d xDrive съчетава динамиката на спортист с разход на градски мъник

Най-доброто от двата свята

Новото BMW 320d xDrive съчетава динамиката на спортист с разход на градски мъник

Новото BMW Серия 3 с индекс G20 първоначално не се фокусира върху хибридното или електрическото задвижване. Разбира се, ще има и такива версии, но те ще се появят по-късно. При премиерата на новата „тройка”, BMW разчита на обичайните бензинови и дизелови двигатели с турбокомпресор и директно впръскване на горивото. Безспорно BMW предлага най-добрите дизелови двигатели в света и няма смисъл да се отказва от тях. Освен това седанът BMW 320d е най-продаваният модел на концерна, който запазва лидерството си въпреки експанзията на кросоувърите.