На Балканите няма образователна институция, която да предложи алтернатива на лекторите, които ще гостуват у нас, казва в интервю за "Монитор" криейтив директорът на Noble Graphics

- Г-жо Милушева, как се роди идеята за Noble Academy, която ще се проведе за първи път тази година у нас?

- Конкретното събитие е пряко следствие от колаборацията на Noble Graphics с най-значимия фестивал за реклама, комуникации и креативност – Cannes Lions. Иначе идеята за образователна инициатива, с която да подкрепяме бизнеса в България и да помагаме на младите хора да се развиват, съществува от няколко години и лека-полека намери своя път извън стените на офиса.

- Какво могат да очакват посетителите през октомври в НБУ? Какво ново ще научат на терен, встрани от знанията, придобити от образованието и практиката им?

- Истината е, че в България, а и на Балканите изобщо няма образователна институция или компания, които да предложат алтернатива на лекторите, които ще гостуват на Noble Academy през октомври. Опитът и постиженията им са безценен капитал, който неимоверно ще обогати знанията на участниците в академията. Всеки човек, който професионално се интересува от маркетинг, стратегии, дигитална реклама, иновации и идеи, ще има директна полза от програмата, която сме подготвили.

- Колко хора вече са проявили интерес да присъстват на академията?

- Интересът към събитието е очаквано голям, все пак това е първият път, в който образователните програми на Cannes Lions напускат Френската Ривиера. Имаме запитвания даже от държави като Грузия и Естония!

- Защо решихте да фокусирате академията към младежите до 30-35-годишна възраст?

- Това не е наше решение, даже успяхме да вдигнем възрастовата граница, за да отговорим на търсенето тук. Форматът оригинално е насочен към хора до 29 години, като целта е да се инвестира в новото поколение специалисти, които имат енергията и амбициите да трансформират пазара. Промяната винаги идва от младите хора.

- Разкажете ни за самата логистика около организирането на събитие от такъв ранг! През какви предизвикателства минахте? По какъв начин подбирате лекторите?

- Ние сме рекламна агенция и въпреки големия опит, който имаме с реализирането на всякакви кампании, реклами и събития, това е нещо ново за нас, защото е в сферата на образованието. Постарахме се лекторите да бъдат световнопризнати топимена в сферата си. Сред тях има вицепрезидент на известен международен бранд, стратегически директор на Vice, творчески директори на големи рекламни групи, ключови фигури от Cannes Lions и много други. Но колкото и да е трудно да се свържеш с хора от този ранг и да ги доведеш в София от всички краища на света, предизвикателството си струваше стотиците мейли и видеоразговорите в странни часови зони.

- Самата вие имате опит с Cannes Lions, откъдето тръгва не само Noble Academy, но и вашата програма See It, Be It, а Noble Graphics е единственият български лауреат на фестивала в Кан. Разкажете ни повече за тази „канска авантюра“!

- Понякога всичко, което е нужно, за да се случи нещо немислимо, е да се осмелиш да си го помислиш. Малко като в историята за човека, който не знаел, че е невъзможно, затова го направил. Така и аз - преди три години предложих на Cannes Lions да направим събитие заедно в България и с много увещания и недоверие нещата в крайна сметка се случиха по перфектния начин, всички останаха доволни и отворени за още общи начинания.


- Направи ми впечатление, че и вие, и г-н Стив Лейтъм сте активни в подкрепата си относно разнообразието в маркетинговите среди, като акцент се поставя върху (съ)отношение между мъже и жени на работното място. В свое интервю вие казвате, че като че ли в България проблемът със стереотипите относно жените не е толкова голям проблем, колкото на Запад. На какво според вас се дължи това?

- Българите сме отгледани от работещи жени и тук изобщо не е рядкост да видиш дама на ръководна позиция, напротив - ние сме на водещи позиции в световните класации за професионалното участие на жените, даже в по-„мъжки“ индустрии като IT сектора например. Стереотипите по отношение на половете обаче са реалност и в най-голяма степен си проличават в личните отношения, заплатите и семейството.

- Има ли все пак неравенство между мъжете и жените в маркетинговите среди в България? В какво се изразява то?

- Според Националния статистическия институт неравенството между мъжете и жените се изразява в 18% разлика в заплащането на един и същи труд. Една доста тъжна статистика, която обаче може да намери своето справедливо решение с повече разговори по темата.

- Какво можем да очакваме от третото международно издание на See It Be It Bulgaria?

- Ще се опитаме да покрием високите очаквания от предходните две години, а защо не и да ги надскочим. На 27 октомври ще имаме шанса да чуем историите на десет изключително интересни личности – продуценти, копирайтъри, писатели, артдиректори, основатели на компании, даже и дуо от NIKE!

- Казвате, че въпреки че се развивате в рекламните среди, вие самата нямате телевизор. Не е ли телевизията в момента най-желаното „място“ за реклама от страна на компаниите? Или бизнесът се измества вече онлайн?

- Рекламата е там, където са хората. Не бих казала, че екранът се е смалил, просто са станали няколко екрана.


- Какво бъдеще виждате вие за маркетинга – кои популярни в момента тенденции ще останат и кои ще бъдат забравени?

- Бъдещето е за врачките, децата и планетата. Настоящето е това, от което изоставаме. Световните тенденции са компаниите да поемат все по-голяма отговорност за света и хората около тях, и да участват смислено в обществото и културата, не само като натрапчиво присъствие. Един от лекторите на октомврийското издание на See It Be It - Томас Колстер, създател на термина Goodvertising и експерт в т.нар. устойчива комуникация, ще говори именно за това.


- Ако трябва да изведем три най-важни характеристики на добрата реклама, какви биха били те?

- Проста. Честна. Полезна.


- А от кои „подводни камъни“ трябва да се пазят маркетинговите специалисти?

- Пътят към ада е постлан с добри намерения, казват хората. Обикновено големите грешки идват от сляпо спазване на правила и желание да се харесаш на всички.

- Къде стои България на световната карта, когато става дума за маркетинг и реклама?

- В света на рекламата няма имена на градове, има имена на хора. Затова и правим всичко възможно, за да инвестираме в най-ценния капитал: човешкия.

ВИЗИТКА:

Мария Милушева е криейтив директор на агенция Noble Graphics – единственият роден лауреат на фестивала Cannes Lions, определян от мнозина като еквивалент на наградите „Оскар“ в света на комуникациите
Тя е и единствената българка, поканена да вземе участие в програмата на същия този фестивал в Кан – See It Be It. Преди три години тя води програмата и у нас
От 1 до 12 клас изучава рисуване, английски, маркетинг и мениджмънт
След това продължава образованието си във Факултета по журналистика и масова комуникация към Софийски университет „Свети Климент Охридски“
Заедно с колегите си от Noble Graphics застават начело на първата по рода си в България Noble Academy, която ще посрещне на наша територия маркетингови гурута от ранга на Дорис Данер (вицепрезидент на TBWA за Централа и Източна Европа), Максимилиан Калхед (съосновател на The Pop Up Agency, Англия), Стив Лейтъм (мениджър Таланти и обучение в Cannes Lions), Сам Сондърс (криейтив директор на METROPLEX, САЩ), Разван Капанеску (основател на WINGS Creative Lab) и др.
Академията ще се проведе на 25 и 26 октомври в НБУ

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Доц. Атанас Мангъров: Има опасност родители масово да престанат да ваксинират децата си

Трябва да се страхуваме повече от заболявания заради липса на имунизация, а не от страничните й ефекти, казва в интервю за "Монитор" завеждащият детското отделение към Инфекциозна болница „Проф. Ив. Киров” - София