България се утвърждава като един от обещаващите играчи на цифровата сцена на Европа. Това се дължи на бързото развитие на ИТ сектора, имаме експерти и наблюдаваме все по-засилено внимание на национално и регионално ниво по темата. Изправени сме пред много предизвикателства, 58 на сто от големите компании са високо цифровизирани, но процентът на малките и средни предприятие на това ниво е само 20. Това обяви българският комисар по цифровата икономика и общество Мария Габриел по време на дискусионен форум „Дигитални предизвикателства пред съвременните компании“.

Отговорът на ЕК на това забавяне от 2015 г. досега е Стратегията за установяване на цифров единен пазар. Тя съдържа 60 инициативи, от които 30 са законодателни. „Когато поех ресора по цифрова икономика и общество само 6 от законодателните инициативи бяха завършени, днес година по-късно те са 22 година. Трябва да ускорим ритъма, не може да изоставаме и трябва да предоставяме конкретни ползи“, смята еврокомисарят ни.

По думите й свръхрегулацията в сферата на новите технологии крие много рискове, която в същото време трябва да създава иновации – нови услуги, продукти и работни места. „Но новите възможности не трябва да са в противоречие с ценности, които имаме в Европейския съюз – прозрачност, едни същи условия за всички играчи. Трябва да направим екосистемата, в която еволюират, да има правила, в които могат да израснат“, коментира темата Габриел.

Тревожна статистика е, че „само 4 на сто първите големи платформи са европейски, ако продължим по този начин не смятам, че имаме голям шанс на пазара. Но ако продължим както досега да сме  първи в света във сфери като законодателството за партньорството между платформи и бизнес може да постигнем прозрачност. Обръщам внимание, бъдете по-активни в европейската обсерватория за наблюдение на платформите. Там има ежедневен мониторинг какво се случва в социалните медии, в платформите, така че ЕК при законодателна инициатива тя да е адекватна на реалностите, във форумите може всеки може да се включи. Активността не отговоря на очакванията“, каза еврокомисарят.

В рамките на стратегията ни за цифровизация за индустрията ЕК има бюджет от 500 млн. евро за създаване на дигитален иновационен хъб във всяка област на Европа до края на 2020 г. „Това е гише, където МСП заедно с научната общност и институциите да развиват бизнес модели и да предлагат нови продукти. Мотото е: Тествай преди да инвестираш. Искаме в рамките на иновационните хъбове да се даде отговор на каква ниша на пазара този продукт може да отговори“, обясни Габриел.  В рамките на 1 година в България са създадени три подобни хъбове – два в София и един във Варна.  До три пъти да се повиши бюджетът за тази политика е предложила еврокомисарят в следващия програмен период, така че да достигне 1,5 млрд. евро.

Темата за стартъпите също беше засегната от Габриел в изказването й. „Стартиращите компании се сблъскват с много предизвикателства, но наскоро в София създадохме мрежа от нови компании в Централна и Източна Европа, както и за Западните Балкани. В нея те много бързо може да обменят добри практики, да имат сесии с инвеститори и достъп за финансиране, така им се дава по-голям шанс за реализация“, обясни още Габриел.

Сред проблемите във вече случващата се цифровизация на бързи обороти са липсата на кадри и цифрите са тревожни. След 2020 г. 90 на сто от работните места ще изискват основни цифрови умения, днес само 37% от работната сила ги има. Затова ЕК в рамките на една година вече има няколко инициативи, като Европейската седмица на програмирането с 2 млн. участника, 78 на сто от тях са ученици. „Освен това вече работи Европейска коалиция за работни места и цифрови умения, която имаше за цел да предостави обучение на 1 млн. европееца, а достигна до 11 млн.“, обяви Габриел. Друга възможност е пилотният проект за стажове за 6000 студента до края на 2020 г. На специална платформа бизнесът може да отправи своята оферта за стажант от всяка една страна членка на ЕС. До този момент Комисията е преизпълнила плана за даване на стажове с 45 на сто. 911 стажа са сключени от започването на програмата през юни т.г. Стажът е платен от ЕК с 500 евро месечно, работодателят може да добави и своето участие, завърши евромисарят.

Събитието „Дигитални предизвикателства пред съвременните компании“ е по инициатива на Българската търговско-промишлена палата и Национална бизнес мрежа. Медийни партньори на дискусията са Информационна агенция и вестник "Монитор".

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

КРИБ благодари на ДПС за прецизирането на мярката 60/40

КРИБ благодари на ПГ на ДПС за прецизирането на мярката "60 на 40" в съотвестствие с искането на работодателската организация. В писмото до парламентарната група на Движението за права и свободи се казва: "Доволни сме от това прецизиране, тъй като по този начин мярката ще може да заработи много по-ефективно, а също така и по-малките предприятия ще могат да се възползват."

Великобритания отчита 44% спад в регистрациите на нови коли

Броят на регистрациите на нови коли във Великобритания през месец март спада с 44% в сравнение със същия период през миналата година, сочат данни на Дружеството на автомобилните производители и търговци (SMMT).