0

О мбудсманът Мая Манолова изпрати писмо до ЦИК относно опасения на граждани за възможни проблеми при произвеждане на машинното гласуване и отчитането на резултатите от него на предстоящия евровот. В него тя настоява да бъде предвидена изрично възможността за контролно ръчно преброяване на хартиените разписки за установяване на съответствия между тях и разпечатания финален протокол с резултатите от машинното гласуване, както и неговото публикуване на интернет страницата на ЦИК.

Омбудсманът Мая Манолова изпрати писмо до ЦИК относно опасения на граждани за възможни проблеми при произвеждане на машинното гласуване и отчитането на резултатите от него на предстоящия евровот. В него тя настоява да бъде предвидена изрично възможността за контролно ръчно преброяване на хартиените разписки за установяване на съответствия между тях и разпечатания финален протокол с резултатите от машинното гласуване, както и неговото публикуване на интернет страницата на ЦИК.

„По този начин ще се гарантира достоверността на резултата от машинното гласуване, ще се избегнат съмнения в манипулиране на изборите и ще се закрепи доверието в изборния процес и конкретно в машинното гласуване“, казва Манолова.

Всъщност поводът за нейното писмо е отказ на ЦИК по искане на гражданин да се извършва контролно ръчно преброяване, без да са посочени аргументи. Именно затова Манолова изтъква, че на вота в 3000 секции ще се гласува машинна, което било ¼ от всички секции, а на местните избори те трябва да бъдат двойно повече – 6000. Методическите указания на ЦИК за машинното гласуване пък били приети 5 дни преди изборния ден. В тях пък било записано,че самите устройства разпечатват финален протокол с общите гласове, които директно се вписват в протокола на СИК, но не и контролно преброяване. .

Манолова посочва, че ако не се извършва контролно преброяване в СИК, при евентуално оспорване на изборните резултати, такова ще трябва да се извършва от КС. Според нея ръчното преброяване на хартиените разписки е необходимо, за да се установи дали броят им и отразеното в тях съответства на отчетените във финалния протокол гласове за партии, коалиции и независими кандидати и преференции.

В изборните книжа пък не било предвидено посочване на празни гласове от машинното гласуване. Отчитане на недействителни гласове от машинното гласуване не е предвидено и във финалния протокол с резултати от машинното гласуване в секцията. Такива числови данни обаче са били вписвани в протокола на СИК при произвеждане на изборите за президент през 2016 г. Това според Манолова означавало, че в предстоящия вот 

избирателите, решили да гласуват машинно, няма да имат възможност да пуснат празна бюлетина,

каквато възможност са имали в предходни избори.

Според Манолова липсата на такава възможност за избирателите, които ще гласуват с машина, създава условия за неравнопоставеност спрямо останалите, които ще пуснат хартиена, а това било в противоречие с изборните правила.

Също така не било предвидено в протокола на СИК да се вписват данни за броя на избирателите, гласували машинно, и броя на избирателите, гласували с хартиена бюлетина. По този начин не можело да се направи извод каква част от избирателите са се възползвали от машинното гласуване, отчетено като общ брой, както и по партии, коалиции и независими кандидати и преференции.