„Малки жени“ в патриархалния свят на изкуството

„Малки жени“ в патриархалния свят на изкуството

Грета Гъруиг представя шокиращо актуална адаптация на класическия роман на Луиза Мей Олкът

Какво е мястото на жените в света на изкуството, доминиран от мъжката рационалност и читателския глад за сензации? Този въпрос ще ни занимава в премиерното заглавие за седмицата „Малки жени“. И въпреки че – както вече вероятно се досещате, филмът е базиран на едноименния класически роман на Луиза Мей Олкът от 1868 г., то той не би могъл да е по-актуален и днес.

Режисьорката и сценаристка Грета Гъруиг променя добре познатата ни история, като внедрява писането на самата книга в заглавието. Неин автор на големия екран е Джо Марч (Сърша Ронан), чийто гняв за вменената роля на жената в американското общество бива опитомен от здраво мислещ и изчисляващ потенциалните си печалби редактор. Разказът в „Малки жени“ върви паралелно в „настоящето“ и „миналото“ и макар че само веднъж на екрана се изписва тази хронологична разлика, цветовете на картината контрастират достатъчно силно, за да ни помогнат да разпознаем за кой отрязък от време става въпрос.

Три години след режисьорския си дебют Lady Bird, с който Гъруиг влезе в историята като една от едва петте жени кинодейци, номинирани за „Оскар“, тя работи със своите обичайни заподозрени. Главната роля отново е поверена на Сърша Ронан. Тимъти Шаламе и Трейси Летс са други любимци на Гъруиг, които и тук се появяват на екрана. С „Малки жени“ обаче режисьорката отстъпва от маниакално менажиране на събитията пред камерата, за да даде по-голяма свобода на актьорите. И така, поставя във фокус историята.

Докато се колебае между достойнството си на творец и нуждата да издържа финансово семейството си, Джо Марч е изправена пред същите трудности, които среща един артист и днес, когато стойността и зрелището влизат в директен сблъсък. Гъруиг продължава и феминисткия завет на Олкът – върл противник на брака, изповядващ максимата, че този съюз прилича по-скоро на бизнес сделка. А по детски наивната и инатлива Ейми и съседското богаташко хлапе Лори внасят така необходимия цвят в иначе сериозния разказ.

Тук е моментът да се отдадем заслуженото на актьорите. Макар че Ронан изнася голяма част от тежестта на заглавието, Флоренс Пю (Ейми) е може би най-силният коз в ръкава на Гъруиг. Макар че самата актриса, която съвсем скоро ще гледаме и в „Черната вдовица“, излъчва зрялост, неприсъща за героинята, присъствието й на екрана безапелационно и заслужено изисква зрителското внимание. Тимъти Шаламе по традиция вече е страхотен, като отсега обещава да е сред младите надежди на Холивуд, които с правилен подбор на следващи проекти, може да си извоюва място до големите. Лора Дърн и Мерил Стрийп присъстват повече за респект, отколкото за каквото и да е друго в „Малки жени“. Но трудно бихме си представили филм с толкова силна феминистка аура без участието на звездата от „Избора на Софи“.

„Малки жени“ обаче падна жертва на собствения си бунт срещу патриархалния свят, изповядван, както през 19 век, така и днес в Холивуд. Фокусирането върху женската съдба рядко предизвиква симпатиите на Американската филмова академия, заради което и филмът е с малки, дори нищожни шансове за успех тази неделя. Предвид по-малкия контрол, който Гъруиг упражнява като режисьор в „Малки жени“ и действително обезкуражаващата конкуренция тази година, предвид, че с филми излязоха и Тарантино, и Скорсезе – може би решението на Академията в тази категория не е чак толкова продиктувано от пола на потенциалните отличници. И въпреки това филмът постига в голяма степен своята задача – вълнува зрителя, не се страхува да задава големите въпроси и стартира дискусия относно половата равнопоставеност и в седмото изкуство.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.