Магдалена Милтенова: Глоби и затвор за превоз без лиценз, а не за споделените пътувания

Магдалена Милтенова: Глоби и затвор за превоз без лиценз, а не за споделените пътувания

В някои населени места 70% от пътниците се извозват с нерегламентирани превози, каза председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи

- Г-жо Милтенова, нерегламентираните превози вече са криминализирани. Част от опасенията са, че ще има глоби за споделените пътувания. Какво е вашето мнение?

- Знаете, че много дълго време се борим. Изключително сме благодарни на премиера Бойко Борисов, който пое личен ангажимент през януари миналата година за инкриминиране на нерегламентираните превози на пътници. Усилия положи и министър Росен Желязков и благодарение на депутатите, които ни подкрепиха, тази инициатива е вече факт. Това е естествена развръзка в ситуацията, защото на фона на помощта от държавата автобусния бранш да оцелее някак нелогично звучи да не се вземат мерки срещу нелегалните в бранша. Основният проблем е в населени места с много силен пътникопоток, който се извозва в 70% от нерегламентираните превози.

Важно е да се знае, че тук не се касае за споделеното пътуване, а за хората, които извършват търговска дейност, без да са заплатили съответните лицензи и да отговарят на изискванията. Става дума за регулярно извършвана дейност с цел печалба, или т.нар. „дейност по занятия“. Така че хората не трябва да се притесняват, че ще бъдат глобени заради това, че са си поделили с приятел разходите за гориво за пътуването до морето. Но могат да се притесняват тези, които няколко пъти дневно „возят приятели“ в една и съща посока. Мога да дам за пример маршрута Перник – София, където един автомобил прави курсове четири - пет пъти. Това е търговска дейност, при която се отчитат приходи, които обаче не се отчитат в хазната.

Очаквам, че с въвеждането на наказателната норма една голяма част от хората, които извършват нерегламентирани превози, ще се откажат още преди да им бъдат наложени каквито и да било санкции. Защото функцията на Наказателния кодекс е да има превантивна роля.

Но нашата работа по темата продължава, защото освен инкриминирането на нелегалните превози поискахме и създаването на единен контролен орган. Беше поет ангажимент от правителството да бъде създаден подобен орган за контрол. В процес на разговори сме все още, защото заради кризата нещата се стопираха още през март. Може би текстовете, които сега бяха приети, можеха да са факт по-рано, ако не беше пандемията.

- Но в същото време в някои общини се прави цялостна проверка на автобусните линии заради сигнали. Изпълняват ли се редовно курсовете?

- Няма как да се изпълняват всички курсове. Имаше указание от министъра на транспорта още в началото на пандемията, че трябва да се редуцират курсовете, за да се постигне рентабилност. Необходимо е да се реформират част от линиите от транспортната схема, за да отговарят на реалните нужди на населението. Не просто автобусите да се движат безцелно и да трупат разходи. За нас е важно час по-скоро да започнем да трупаме приходи и да посрещаме разходи, включително и да плащаме повече данъци.

- Близо 1500 фирми ще си разделят 30 млн. лева подпомагане за справяне с последиците от пандемията от COVID-19. Ще спаси ли помощта от държавата транспортните компании?

- Фирмите, които ще бъдат подпомогнати, ще бъдат около хиляда, защото има условия и критерии, на които трябва да се отговори. Поставено е изрично изискване основната дейност на фирмите да бъде сектор транспорт с икономически кодове 49.39 (Пътнически градски и крайградски транспорт) и 49.31 (Друг пътнически сухопътен транспорт, некласифициран другаде). Имаме много фирми с лиценз, но нямат тези икономически кодове. Надяваме се да стигнат средствата. От икономическото министерство заявиха, че има готовност при недостиг от оперативната програма за иновации да се осигурят допълнителни средства, които да бъдат ползвани, така че да се покрие 8% от оборота от 2019 г. Факт е, че в новосъздалата се ситуация тези средства в никакъв случай няма да бъдат достатъчни, за да могат фирмите да излязат от кризата такива, каквито са били преди нея. Но това е глътка въздух за нас и разчитаме, че правителството ще продължи да подпомага бизнеса.

Към днешна дата 500 автобусни превозвачи са кандидатствали за осигуряване на оперативен капитал. Срокът за ползване на документи е до 10 ноември. Дори да се изчерпи лимитът от 30 милиона лева по програмата, трябва да подават проекти, защото при оценката на предложението ще се установи дали коректно са подадени исканията, дали ще бъдат одобрени в пълния обем и др.

- Имат ли затруднения колегите ви при кандидатстването за средствата?

- Проблеми при подаването на документите няма. Затруднението идва от натрупани вече задължения заради липсата на средства за ликвидност. Налага се да се правят обезпечения в НАП и колегите залагат свои автобуси, за да отговорят на условията. Едно от изискванията е превозвачите да нямат задължения към бюджета или местни данъци и такси.

- Вече са факт новите ограничения, а бизнесът още не е преодолял старите. Каква подкрепа очаквате от държавата за справяне с последствията от пандемията?

- В така създалата се ситуация трудно ще можем да се справим само с помощта от 8 на сто оборотите ни за миналата година. Вече са забранени екскурзиите на територията на страната, големите ученици и студентите вече са в онлайн обучение. Последното намалява приходите от продажба на абонаментни карти, които държавата заплаща тяхното пътуване. Те не са малък размер и сега няма да бъдат предоставени на превозвачите, което води до директен спад в оборотите. Ако и останалите ученици се върнат също в онлайн обучение, ще се върнем в почти изходна позиция от март месец. Нашите целеви групи са ученици, пенсионери и хората, които нямат собствен автомобил. Особено в условията на криза всеки, който може да си позволи, предпочита личния си автомобил. Надяваме се да бъдат запазени мерките „60 на 40“ и подпомагането за работодателите в транспорта в размер от 290 лв. месечно за запазване на заетостта. И, разбира се, последващите мерки, които очакваме по плана React EU.

- Успяват ли автобусните превозвачи да отговорят на изискванията за безопасност на пътниците?

- За момента се справяме, но очакваме да стартира процедурата, която ще ни подпомогне и ще може да кандидатстваме, за да подобрим условията на труд и безопасност за служителите и гражданите. Мярката ще помогне на всички бизнеси и очакваме с нетърпение да стартира по Оперативна програма "Иновации и конкурентоспособност" към икономическото министерство. Разходите за осигуряване на дезинфектанти, преградни стени и пана са големи.

Визитка

- Магдалена Милтенова е председател на конфедерацията на превозвачите от юли 2018 г.

- Преди това е била в ръководството на Браншовия съюз за стопанска инициатива в транспорта

- Работила е в частни фирми за автобусни превози

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.