Людмила Начева, директор Професионална гимназия по текстил и моден дизайн, Варна: Създадохме колекция вдъхновена от произведения на Иван Милев

Людмила Начева, директор Професионална гимназия по текстил и моден дизайн, Варна: Създадохме колекция вдъхновена от произведения на Иван Милев

Наши ученици бяха асистенти на „Комиците“, помагаха в модното ревю La Mer

Облеклата им се включени в стайлинга на актьори и тв водещи

Училището има 7000 тома литература, надяваме се да изградим читалня


- Г-жо Начева, за първа година предлагате прием в специалност „Театрален грим и перуки“. Какво ви провокира да я реализирате?

- Първият досег на учениците ни с театъра беше, когато започнаха да работят с Марко Натери и продукцията „Фалстаф“. Тогава, успоредно със заниманията им в училище, посетиха работилницата на операта. За да направим специалността, най-голямата ни мотивация беше концертът за 85-годишнина на БНР радио Варна.

Учениците ни работиха за изграждането на визията на водещите и участниците в концерта. Тогава възникна въпросът защо да не направим такава специалност и да не обучаваме такива кадри. В театъра има един перукер, във Варна има едно ателие, което прави перуки. След като се появи тази идеята, започнахме да търсим възможностите за реализация. Оказа се, че държавния куклен театър също има нужда от хора, които да работят в тази посока. Те ни станаха партньори, дадоха ни писмо, в което заявяват потребността на такива кадри, перукерсткото ателие също ни подкрепи и решихме да рискуваме с тази специалност. Ние сме правили много неща, но не сме работили в насока театър и изграждане на образ. Уменията, които трябва да има един специалист в тази област са насочени само към изкуствата, затова досега такава специалност е имало само в училището в Пловдив.

- В подготовката на грима и прическата на какви други културни събития се включват вашите ученици?

- Били са асистенти за шоу „Комиците“, помагаха в модното ревю La Mer, ежегодни се включват и в модни ревюта на студенти по моден дизайн. Облекла на ученици от специалност „Моден дизайн“ са включени в стайлинг на „Комиците“ и актрисата Евелин Костова на благотворителен бал, организиран от президента за абитуриенти. Откакто Варна стана европейска младежка столица, имаше много фестивали и изяви, на които ни каниха да подготвим визията на участниците.

Работим и с местните медии. Облекла от колекции на учениците от специалност „Моден дизайн“ са част от гардероба на тв водещ на предаване за култура. Имаме подкрепата на Държавен куклен театър – Варна, и Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ - Варна. Изготвяли сме част от облеклата за продукцията „Фалстаф“ на Държавната опера във Варна. Учениците ни подговят грим и прическа при различни фотосесии, тържества и представяния.

Надяваме се да работим и с кинопродукции, които се снимат в града ни. Ние не вземаме заплащане, услугите ни са безвъзмездни. Това е ценен опит за нашите ученици. Екипът ни е от млади специалисти, които имат опит и умеят да работят и мотивират децата. Успехите им от предходните година са благодарение на тях.

- Разкажете любопитна история от участие в културно мероприятие.

- Във връзка с участие в международното изложение за текстил и мода „Текстейлър“ 2019 г. създадохме колекция от облекла, вдъхновени от художествените произведения на художника Иван Милев. Той е един от творците, работили в стил Сецесион, живял твърде кратко, но оставил голяма следа в развитието на съвременното българско изкуство. Освен отношението му към детайла и орнамента, картините му предизвикват много силни емоции. С облеклата от колекцията в серия от предавания беше облечена водещата на РТВЦ Варна в предаването „Линия култура“. По покана на директора на историческия музей и художествената галерия на родния град на Иван Милев представихме в ревю по случай Нощта на музеите същата колекция. По проект на Фондация "Open space" приехме покана да бъдем част от проект "Как да се справим с черното минало" отново със същите облекла.

Участието в създаването и представянето на тази колекция бе съпътствано с много емоции, защото за пръв път учениците трябваше да пресъздадат картина, настроение и емоция в една дреха. Облеклата много се харесаха и започнахме да получаваме запитвания за изработването им, което вдъхна увереност у учениците, че могат да реализират творбите си.

Съвместно със студенти от специалност „Мода и мениджмънт в модата“ на ВСУ “Черноризец Храбър“ направихме фотосесия, който бе в основата на рекламните ни материали.

През тази година фокусът на колекцията ни бяха жените в България, променили историята ни. Темата е изключително подходяща за гимназията ни, създадена преди близо 125 години именно за да даде на жените професия и възможност за изява. Ние продължаваме и днес тази традиция, като я развиваме в духа на новото време.

Предизвикателство беше и работата с Държавната опера Варна. Потърси ни художникът на костюми Марко Натери, който работеше по продукцията „Фалстаф“. Беше научил за нас от партньорите ни по проекти за мобилност в гр. Тулуза, Франция - ЧПТГ „Мириам“, и поиска учениците да направят веселите шапки на хористите.

- Как премина дистанционното обучение по предметите от професионална подготовка?

- Обучението в електронна среда определено бе огромно предизвикателство. Ще излъжа, ако кажа, че бяхме готови. С колегите ми положихме много усилия, за да приключи то успешно. За обучението по предметите от професионална подготовка заложихме на проектно базирания подход. В резултат на обучението в електронна среда изготвихме много помагала, презентации, видео уроци, които със сигурност ще използваме и занапред. Трябва да призная, че бях много приятно изненадана от готовите проекти, които се представиха. Колегите ми бяха отлични мотиватори и организатори и някои от резултатите са наистина впечатляващи.

Не мога да кажа, че практическото обучение бе толкова ефективна, както, когато се провежда в учебните ни работилници или в реална работна среда. Въпреки усложнената обстановка обаче учениците изпълняваха проектите у дома, правиха консултации и дискусии в електронна среда и наред с професионалните умения и знания, придобиха увереност да презентират работата си. Станаха по-уверени, по-креативни и по-взискателни както към себе си, така и към своите учители.

Благодаря на родителите за подкрепата, за това, че отделиха време, за да станат модели и фотографи на децата си, за това, че заедно с тях се радваха на всеки успех и бяха критични към работата им.

- Как протичат традиционно практиките учениците ви?

- Учениците трябва да се опитат да ги намерят сами. Това е част от нашата работа да ги накараме да се представят пред работодателите. Даваме им време да отидат при тях, да кажат каква практика трябва да карат, да представят учебния си план и да си намерят практика. Ако някой от тях не успее, ние съдействаме. Търсенето на работа изисква умения и затова ги караме сами да си намерят работодатели.

- Мислите ли да заложите и на дуално обучение?

- За съжаление нямаме все още паралелки, които да се обучават в дуална форма на обучение. Работодателите от професионалните направления, по които ние обучаваме ученици се въздържат да правят такива инвестиции. Най-честият мотив е липсата на сигурност за развитието на фирмата, липсата на гаранция за това какъв ученик ще работи при тях и липсата на дългосрочна обвързаност на обучаемия с бъдещия работодател. В същото време имаме сключени 62 договора за провеждане на практическо обучение в реална работна среда през изминалата учебна година. Аз съм твърдо убедена, че такова обучение е необходимо и много полезно. Много от учениците, които провеждат производствената си практика в по-големи салони, получават и предложения за работа.

- Кои са най-големите успехи на ваши възпитаници?

- За мен най-големият успех е, че учениците ни завършват със самочувствието на знаещи, можещи и подготвени за справяне с предизвикателствата на живота млади хора. Това са различни хора, с различни интереси и с различно желание и възможност за изява. Много са конкурсите и състезанията, в които сме заемали призови места. Имаме лауреати от международни състезания по фризьорство и грим, конкурси по предприемачество и бизнес идея, конкурси за рисунка и електронни презентации. През изминалата година Айлин Белчинова зае 1-во място с рисунката си "Гледаме в една посока“ на обявения от българския еврокомисар Мария Габриел ученически конкурс за компютърна рисунка на тема "България в европа: минало, настояще, бъдеще", посветен на Националния празник на страната 3 март.

- По какъв начин мотивирате учениците си да бъдат по-активни?

- Колегите ми са основните мотиватори и вдъхновители за изява и творческо развитие на учениците. Голяма част от учителите по професионална подготовка са и представители на бизнеса. Някои от тях са работили в салони за красота и шивашки ателиета, други имат опит в управлението на малки фирми. Те са много близки до изискванията на бизнеса към кадрите, които подготвяме. В същото време успяват да подкрепят учениците ни и да ги вдъхновят за изява. Гимназията ни работи по много проекти, които дават допълнителна възможност за развитие на уменията на учениците ни. Имаме контакти с представители на различни фирми, които отличават изявени ученици с награди под формата на продукти, материали, пособия и инструменти. Ежегодно отпускаме еднократни стипендии на ученици, заели призови места на национални и международни състезания.

Участваме и в литературни четения, като каним различни автори да представят свои произведения. Влизането на друг човек , освен учителя, променя отношението на учениците към учебното съдържание и процес. Литературните четения са начин да накараш отново едно дете да отвори книга на хартия.

Надяваме се да спечелим проект по националната програмата за училищните библиотеки. Имаме идея да я вържем виртуално с други библиотеки. Имаме над 7000 тома литература, но нямаме читалня, В същото време имаме свободни помещения, които могат да се превърнат в библиотеки с читалня.

- С какви други проекти за подобрение на учебната среда сте кандидатствали?

- Имаме оборудван салон по козметика, кабинет с дигитална среда. Сега подготвяме проект за достъпна архитектурна среда. Сградата на училището е по-нестандартна и не е достъпна за хора със затруднения с предвижването.

- Как приобщавате родителите към училищния живот?

- В училището функционира Обществен съвет, чрез който родители, представители на бизнеса и РУО – Варна подпомагат дейността на Гимназията. Всеки випуск има представителство на родителите, което взема участие в обсъждане на важни за училището въпроси. В гимназията се обучават и ученици със специални образователни потребности. Екипните срещи на екипа за обща и допълнителна подкрепа заедно с родителите ни помагат да направим най-доброто за развитието и обучението на тези деца при нас. Два пъти в годината организираме работилници по професиите, където правим грим, фризури, маникюр. Изработваме сувенири и аксесоари от плат. По време на тези форуми родителите участват заедно с децата си като творци или модели.


Визитка:

Людмила Стефанова Начева:

-завършва СПТУ по облекло – Варна специалност „Оператор в производство на облекла от тъкани и трикотаж“

-завършва Технически университет- София специалност Техника и технология на текстила и облеклото

-заема последователно длъжността на учител, помощник.-директор и директор в ПГ по текстил и моден дизайн – Варна

-участва в международни проекти

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.