Преговорите между България и САЩ за придобиване на F-16 за родните ВВС вървят добре и се очаква сключване на сделка през лятото. Това каза пред „Монитор“ шефът на отдел „Международно бизнес развитие на F-16” в компанията производител Lockheed Martin Джеймс Робинсън. Бившият военен авиатор присъства в четвъртък на демонстрация, в рамките на която журналисти имаха възможността да усетят какво е да пилотираш най-разпространения в Света боен самолет чрез специален симулатор и как се поразяват наземни цели.

Той обясни също така защо би било по-добре за родните ВВС, които все още разчитат на старите руски МиГ-ове да се сдобият с машини от най-новата модификация на F-16 Block 70, вместо да предпочете шведските Gripen-и, които загубиха надпреварата при избора на новия тип боена самолет за страната ни. „Предпочитаме да не коментираме конкуренцията, но не мога да не отбележа, че F-16 се представя блестящо по отношение на аеронавтиката и със сигурност има предимство в авиониката, особено по отношение на радара“, заяви Робинсън, визирайки възможността на американския самолет да прихваща над 20 цели едновременно. Относно евентуалното свиване на сумата за осемте машини, с които трябва да се освежи военния ни авиопарк, той каза, че е трудно темата да се коментира с конкретика, тъй като освен самолетите, се заплаща и въоръжението към тях, както и обучението на пилотите.

При самия полет със симулатора на F-16 в модификация Block 70, която разполага със софтуер на 95% сходен с този на супер модерния F-35 Lightning и със 70% сходство спрямо хардуера на същия самолет, силно впечатление прави лесният и удобен начин на управление и най-вече бързите реакции на системата „Fly by Wire” (командване на кормилата по електронен, а не по механичен път-б.а.) при подаване на команда от сайд стика. Не е за подценяване и системата против разбиване в земята, която при опасно приближаване, в случай на изпадане в безсъзнание например, отнема ръчното управление от пилота и издига самолета нагоре, за да спаси живота му. В способностите на доказалия многократно своята ефективност в реални бойни действия изтребител, вече са се убедили и пилотите от Граф Игнатиево, а преди броени дни и кадетите от Долна Митрополия, които останали впечатлени от демонстрацията със симулатора. Понеже са свикнали стика за управление да е между краката им, а не отдясно на тях, а и самият той в случая се движи далеч по-плавното при подаване на команди и не се разтърсва при издърпването му назад докрай за рязко набиране на височина, нашите пилоти обаче имали нужда от малко време за адаптация, като първоначално се накланяли ту вляво, ту вдясно, търсейки по навик обичайната си позиция и лоста, с който са свикнали, разказа пред „Монитор“ инструкторът от ВВС на САЩ Дан Савил, който водеше и демонстрацията с участието на журналисти. Той разкри и подробности относно техническите възможности на F-16. По думите му този изтребител се отличава с впечатляваща скороподемност (набиране на височина-б.а.) от 15 000 метра в минута в условия на afterburner (пълен форсаж на двигателя-б.а.). Освен това конструкцията му била доказала в реални условия, че издържа на натоварване от 9,4 g (в пъти преодоляване на земното притегляне-б.а.). Относно сигурността и факта, че разполага само с един двигател Pratt & Whitney пък Савил подчерта, че за над 20 прекарани в кабината на F-16 години, не му се е случвал отказ на агрегата. В същото време той увери, че дори двигателят да бъде поразен от вражески самолет, F-16 е конструиран така, че да може да кацне успешно. Колкото до сравнението с F-15, който също е изтребител от четвърто поколение, но разполага с два двигателя, летецът обясни, че Strike Eagle е и значително по-тежък от Fighting Falcon, така че F-16 не отстъпвал на по-големия си брат.

Междувременно пред комисията по отбрана в НС МО шефът Красимир Каракачанов потвърди, че преговорите за нов тип изтребител вече са започнали и имаме желание поддръжката на машините след евентуалното сключване на сделка със САЩ да става в България. Той поясни, че американците трябва да направят предложение до Конгреса, който на свой ред трябва да определи таван на сумата за договора. Обикновено цената била по-голяма от очакванията, но това не означавало, че ще е същата и стойността съгласно договора. По думите на Каракачанов до началото на юни Конгресът трябва да е гласувал решението.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Премиерът свиква ръководството на ГЕРБ заради казуса

Искри между Цветанов и Радев заради апартамента на „Латинка“ (ОБЗОР)

Премиерът свиква ръководството на ГЕРБ заради казуса

Искри прехвърчаха между Цветан Цветанов и президента Румен Радев, заради казуса с апартамента на столичната улица „Латинка“, с който се е сдобил неотдавна шефа на депутатите от ГЕРБ.

Евродепутатите от ГЕРБ готови с план Б, разписали свои предложения за промени

Премиерът към Таяни: ЕП да спази правилата и да отложи пакета „Мобилност“ (ОБНОВЕНА)

Евродепутатите от ГЕРБ готови с план Б, разписали свои предложения за промени

ЕП да отложи приемането на пакета „Мобилност“. За това призова премиерът Бойко Борисов в разговор с шефа на ЕП Антонио Таяни в Брюксел, където присъства на заседанието на Европейския съвет. „Смятам, че това е в нарушение на правилника“, аргументира се министър-председателят.