Нелегалната търговия с футболни артикули удря сериозно по джоба на клубовете, като загубите за столичните грандове „Левски“ и ЦСКА достигат до 1 милион лева на година, показа проверка на „Монитор“. Именно „сини“ и „червени“ са основните потърпевши, тъй като се радват на най-голям брой привърженици и на практика около 80 процента от цялата търговия в този сектор им принадлежи.

И докато в чужбина футболните клубове правят стотици милиони от продажба на рекламни продукти, българските им колеги не могат, а и често не искат да се преборят с ментетата. На практика половината от предлаганите стоки в тази сфера са фалшификати. Войната срещу черната борса е трудна и се води с променлив успех, като по информация на клубовете поне половината от артикулите на пазара са фалшиви.

Най-сериозни мерки в борбата с ментетата предприе „Левски“, където обръщат сериозно внимание на маркетинга. „Сините“ направиха ремонт и ребрандираха изцяло магазина си на стадион „Георги Аспарухов“, създадоха клубен талисман и за последните месеци изработиха серия от над 50 нови артикула, между които

голям набор от текстилни изделия

за малки и големи, различни сувенири, шалове, сервизи, топки и други. Редом с това в клубния магазин се продава и официалната екипировка на тима за сезон 2018/2019, а „сините“ изработиха и нов онлайн магазин, от който всеки привърженик може да си закупи желания артикул. Рекламата на клуба работи както със западни, така и с български фирми. Част от артикулите се произвеждат и в световния лидер Китай. Турски фирми, които обслужват отборите от Германия и Испания, също работят със „сините“. При някои артикули клубът преотстъпва правото на фирмата производител да ги продава, а печели процент. При други плаща производството и ги продава сам. Списъкът от клубни сувенири непрекъснато се увеличава, а този сезон бе пусната на пазара и специална клубна бира „Лъвски“ в две разновидности. Като част от тези усилия „сините“ отбелязаха най-голям ръст спрямо останалите клубове у нас, що се отнася до средния оборот, който официалният магазин регистрира на всеки домакински мач. От „Герена“ се похвалиха пред „Монитор“, че сумата, която влиза в касата, е около 50 000 лв. на среща.

„Тази година направихме множество подобрения около магазина, коментира маркетинг директорът на „Левски“ Тодор Минев. На голям интерес се радват артикулите с клубния талисман „Лъвски“. Всичко това обаче е само част от започнатата битка за превръщането на мърчандайза в основно перо за клуба. За целта трябва да се преборим с фалшивите артикули, които

бъркат директно в джоба ни

и нанасят огромни загуби. Ако се преборим с това, реално можем да говорим за повишение на приходите с около 50%“".

По негова инициатива именно „Левски“ се превърна и в първия в България клуб, който започна реална борба с фалшивите фен артикули. „Сините“ подписаха партньорство с компанията ReCheck и стартираха съвместен проект за защита на автентичността на продуктите си чрез блокчейн технологията. Това е първата инициатива за регистрирането на спортни продукти в сигурна децентрализирана среда с цел ограничаване на фалшификати. В рамките на пилотния проект бяха поставени чипове, в които се програмираха идентификатори за автентичността на изделията в блокчейн. За да са сигурни в автентичността на изделието, фенове на „Левски“ просто трябва да сканират електронните тагове с мобилните си устройства и да се уверят, че закупуват оригинални продукти на клуба. Услугата работи подобно на безконтактните карти за разплащане, а решението даде нов облик на фен артикулите и ги свърза с дигиталния свят. „По този начин се поставят основите за развитие на иновативни цифрови услуги - например дигитален автограф и лично послание от футболисти, добавяне на видеосъдържание и управление на собственост. Освен това клубът привлече феновете в битката с фалшивите артикули, които се продават в различни магазини, павилиони, сергии и пазари. „Сините“ стартираха още в началото на сезона кампанията и призоваха левскарите да изпращат сигнали на създаден за целта имейл адрес. Освен това на всеки домакински мач от клуба следят за така наречените улични търговци около територията на спортен комплекс „Георги Аспарухов“ и ако такива бъдат засечени, се подават сигнали към съответните служби.

„Трудно е

да си играем на котка и мишка,

но тази борба трябва да бъде започната и доведена до успешен завършек. Навсякъде по света производството и продажбата на фалшиви артикули е престъпление, от което страдат собствениците на търговската марка. Понасят се големи загуби, които ощетяват не само клуба, но и всички привърженици. Очакваме, че скоро в тази насока ще ни последват и останалите водещи клубове у нас“, убедени са от „Герена“.

Макар и вечни съперници на терена, в ЦСКА страдат от същия проблем. В клуба обаче явно не обръщат внимание на това перо в бюджета, като в ръководството дори липсва търговски или маркетинг директор. Нещо повече – клубът е делегирал почти изцяло на феновете търговията с артикули, като е преотстъпил на ултрасите ползването на официалния феншоп пред стадион „Българска армия“. Там запалянковците излагат предимно собствена продукция, от която задържат цялата печалба. Така в клуба на практика влизат единствено постъпленията от търговията с официалните екипи и още ограничен брой сувенири, които се предлагат на официалния сайт. Голяма част от продукцията липсва във феншопа. Тя е складирана в канцелариите на стадиона, където всеки желаещ да си закупи артикули трябва

да се рови в кашони,

докато стигне до желания продукт. От ЦСКА отказаха информация за финансовите отчети в търговията с фенски артикули, но признаха, че са безсилни в борбата с ментетата. Така на практика всеки може да ползва безнаказано емблемата на клуба, която по принцип е запазена търговска марка, за да си произвежда артикули и да печели на гърба на ЦСКА.

Борба с фалшивите продукти преди месеци поведе и „Лудогорец“, който в съвместна акция с Икономическа полиция затвори няколко магазина в Разград и околията, в които се въртеше нелегална търговия. Така на практика всички приходи от продажбата на сувенира влизат директно в клубната каса, а „орлите“ се отблагодаряват, като предлагат най-богатото портфолио от продукти, засенчвайки столичните грандове. Достатъчно е да кажем, че „Лудогорец“ предлага за продажба на феновете специално изработен за клуба велосипед на цена от 300 лева, с което удря конкуренцията в земята.

Още по темата:

В нета се предлагат от брандирани гоблени до боксерки

„Ювентус“ изкара 55 млн. евро за 24 часа от Роналдо

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Бербатов официално сложи край на кариерата си

Димитър Бербатов официално сложи край на кариерата си. 38-годишният играч е без отбор вече година и половина, но все си оставяше вратичка, че може да облече отново футболния екип. След като не получи сериозни оферти обаче, Бербо реши да сложи точка на кариерата си като играч.

Обявяват претендентите за „Златната топка“ на 21 октомври

Списъкът с 30-те номинирани, които ще спорят за "Златната топка" ще бъде оповестен след малко повече от месец - на 21 октомври. Това обявиха организаторите на анкетата от "Франс футбол". След обявяването на номинираните жури, съставено от 180 журналисти, ще определи и победителя за най-престижната индивидуална футболна награда. Самата церемония ще се проведе на 2 декември в Париж.