Летищните такси няма да скачат рязко, а пропуските в сигурността и безопасността на летище София ще бъдат преманати, обещава Щефан Верман, говорител на бъдещия концесионер на столичния аеропорт.

- Г-н Верман, малко се знае за бъдещото управление на летище София. Разкажете повече за консорциума „Соф кънект“?

- „Соф кънект“ е консорциум, създаден специално за участие в търга на концесията на летище София. Той включва френския инвестиционен фонд Meridiam (99% дял) и базираната във Виена, Австрия, строителна компания Strabag (1% дял).

Meridiam е френска независима световна инвестиционна компания, специализирана в дългосрочни публични инфраструктурни проекти, със 71 проекта и активи в 23 страни, с активи на стойност 7 млрд. евро под нейно управление и 55 млрд. евро капитал, инвестиран в строителство. Уникалността на компанията е, че инвестира в дългосрочен план, като никога не е продала инвестиция. Фондът има доказан опит в летищния сектор със съществуващо портфолио, включващо Централния терминал на LaGuardia (Ню Йорк, САЩ), Queen Alia International (Йордания) и Ivato and Nosy Bé (Мадагаскар). Strabag е водеща компания за развиването на инженеринг, снабдяване и строителство, имаме много успешни проекти с тях и партньорства в Германия, Полша и Ирландия. Компанията е също така водеща и в строителството в България и за нас беше важно да имаме тяхната подкрепа.

Летище Мюнхен има специален ангажимент към „Соф кънект“ като трето лице летищен оператор. То е с приходи от над 1.5 милиарда евро през 2018 г., най-доброто в света и единственото в Европа с 5 звезди. Успяха много бързо да развият аеропорта в Мюнхен от едно регионално летище с няколко връзки през 1992 г. до голям хъб с международни дестинации. В началото на 90-те пътникопотокът е бил 12 млн. годишно, сега вече е 48 милиона пътници. Освен това са развили района около летището с хотели, ресторанти и стартъп град. В момента това е най-големият работодател в Бавария с около 38 000 служители, наети от близо 520 компании. Това е и нашата представа за София – да бъде клъстер, около който да се развива икономическа дейност и също така да опазим и развием богатото наследство, което България има в сферата на авиацията.

- Каква ще е ролята на летището в София - междинно или резервно?

- Със сигурност няма да служи като резерва, а ще бъде хъб летище, това е нашата визия. То ще е базирано на нарастващата динамика в България, на нарастващия туризъм. Разбира се, ще бъде също свързващо летище за страната, но и хъб.

- Каква е стратегията, която смятате да използвате, за да развиете визията си? Какво ще усетят първо пътниците?

- Първото и най-важното нещо е да подобрим изживяването на клиентите, което започва с ремонта и обновяването на терминали 1 и 2, но не спираме с това, ще го развиваме и в обектите на терминал 3. Като пример може да дадем летището в Мюнхен, което въпреки водещата си позиция, продължава да се старае да подобрява обслужването на клиентите на място чрез проучвания или наблюдение как се движи пътникът. Хиляди хора са ангажирани с това ежедневно. Ще внедрим нови технологии, за да подобрим услугата на летището в София. Най-важното за нас е да развием и изградим инфраструктура, която да бъде в услуга на клиентите и да бъде изцяло разработена въз основа на техните очаквания и изисквания.

Първата фаза е ремонтирането на терминал 1 и 2 през идните две до три години. Ще премахнем всички пропуски в сигурността и безопасността, както и ще подобрим услугите на пътниците. Те ще усетят първо премахване на забавянето чрез нови технологии, за да не се налага да чакат дълго след влизане в летището. Основна цел е да подобрим магазините и кафенетата, обозначенията за пътниците, както и чистотата на терминалите. На уебсайта на летището ще се създадат и лансират инструменти и услуги за улеснение преди пътуване, които ще се предлагат от авиокомпании и от партньори доставчици. Тези услуги ще включват полезна информация преди излитането, ориентиране и стимулиране на предварителното поръчване на храна, стоки, услуги и удобства. Ще подобрим и обработването на багажа.

Втората фаза е построяването на изцяло нов терминал 3. Терминал 1 ще бъде съборен. Всичко това ще се случва, докато летището работи. Третата фаза е дострояване и разширяване на терминал 3 и построяване на различни обекти заради предвидения растящ пътникопоток – нов хотел, допълнителен паркинг. На мястото на терминал 1 ще бъде построен новият карго терминал.

Последната основна точка в нашата стратегия е устойчивостта, която искаме да подобрим на летището. Това включва серия от технически инвестиции във водоснабдителното съоръжение, пречиствателната станция за отпадни води и система за наблюдение на диги по бреговете на р. Искър. Искаме да развием стабилна връзка с живеещите около летището, може да се каже, че летището в Мюнхен е много добър пример за това. Там са построили ресторанти и атракционни на един от покривите на терминалите, където хората идват да се забавляват, без да пътуват. Шумът също трябва да бъде споменат. Знаете, че увеличението на пътниците води до повече полети и до нарастване на шума, нашата цел е да се постараем да смекчим последствията и да не притесняваме живеещите с шумово замърсяване.

- Как пътниците ще стигат до самолетите от терминал 3?

- Това ще става в зависимост от желанието на отделните авиокомпании. Ще има както възможност за ръкави, така и излизане от терминала пеша и превоз с автобуси до самолета. Както е известно, нискобюджетните компании предпочитат да бъдат на перон, но авиокомпаниите, които предпочитат ръкавите, ще имат тази възможност.

- Как ще увеличите броя на пътниците? Какви авиокомпании ще привличате и ще разчитате ли повече на нискотарифните превозвачи?

- Искаме да развиваме и да доведем нови авиолинии, с нови маршрути, за да развием София в хъб, свързващ Европа и Азия. И тук летище Мюнхен може много да помогнат, защото имат екип, който се занимава с маркетинга. Те ще работят много активно върху това да допринесат за нови дестинации, да създадат презокеански връзки със София. Но без да оставяме настрана нискотарифните превозвачи, тъй като знаем, че те са основните източници на ръст през последните години, така че ще се постараем да работим в близко сътрудничество и с тях. И двата вида превозвачи ще бъдат от важно и съществено значение за летището.

- Процедурата за избор на концесионер продължава. Възможно ли е според вас да има друг победител?

- Ние предоставихме най-добрата оферта със значителен марж. Също така процесът по обжалване е много типичен при концесии. Честно казано очакваме процедурата да продължи до края на годината.

- Офертата на "Соф конект" като концесионно възнаграждение е на трето място, а по отношение на инвестициите е на последно място с 608 млн. лева, като най-високото предложение за инвестиции беше 1 млрд. лева. С какво вашата оферта е по-добра от останалите?

- Много добър въпрос. Ние предлагаме най-добрата оферта, защото в нея сме вложили много мисъл в баланса на инвестициите, възнагражденията на концесионера, таксите за авиолиниите и броя на пътниците. Между тези четири елемента трябва да се търси балансът. Мислим, че намерихме начин да оптимизираме всичко това, за да се намери най-доброто решение за страната. Давам пример: няма логика да имаш огромни капиталови разходи, защото тогава трябва да имаш и много високи такси за авиолиниите. В тази ситуация нито една авиокомпания няма да идва повече. Това означава по-малко или никакви пътници и съответно малки или никакви концесионни такси за министерството на транспорта и много малко пътници за България. Мислим, че с този пакет намерихме най-доброто решение.

- Предвиждате ли увеличение на летищната такса?

- В началото тя няма да бъде увеличена и това е много важно за развитието на летището. След като сме направили голямата инвестиция в терминал 3, тя ще бъде малко завишена, но ще сме много внимателни, за да можем да привлечем големи авиолинии.

- Ще намалите ли броя на персонала на летището?

- Не предвиждаме съкращения. На по-висши позиции ще има промени. Важна част от стратегията ни са служителите ни, те са основна част от предоставянето на висококачествени услуги. Отново ще ни помогне Мюнхен, тъй като имат собствена академия, където се обучават служителите им и ние можем да почерпим от техните умения и опит. Част от служителите ще бъдат изпращани на обучение, за да се развиват.

ВИЗИТКА

Щефан Верман е говорител на инвестиционния фонд Meridiam, част от консорциума „Соф кънект“

Работи във фонда за развитието на големи инфраструктурни проекти в Германия

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Всяко сурово месо може да е заразено със салмонели, задължително го обработвайте термично

Доц. Атанас Мангъров: Пушени филета и шунки от студени бюфети носят риск от листериоза

Всяко сурово месо може да е заразено със салмонели, задължително го обработвайте термично

"Може да се заразите с листериоза, когато се консумират продукти, като шунка, филе, пушени риби, т.нар. студен бюфет. Когато те са замърсени с листерии в процеса на производство, източникът е животинско фекално замърсяване. Когато се съхраняват на хладно, в тях могат да се размножат листерии. За щастие, инфектиращата доза също е много висока и не е много често заразяването, но продукти, които се съхраняват дълго време в хладилник, могат да заразят хората.". Това заяви в интервю за "Монитор" завеждащият детското отделение към Инфекциозна болница в София доц. Атанас Мангъров.