Лепенки вместо нови коли

Лепенки вместо нови коли

Отдавна сме си спечелили славата на автомузей на Европа. По пътищата на родината могат са видят такива екземпляри не само от времето на соца, за които се питаме как изобщо могат да се движат и къде са минали годишния си технически преглед.

Навремето по шосетата и улиците царстваха москвичите, жигулитата и други соцмарки и възрастта им бе на ниво за разлика от техническото им състояние. Сега може би по брой на старите голфове или опел Астра сме на първите места в Европа. Немалко от старите возила у нас са рискови не само за собствениците им, но и за останалите участници в трафика.

Безспорно една от основните причини за плачевното състояние на автомобилния ни парк е не само преклонната му възраст, но и невъзможността на голяма част от българите да си позволят нова съвременна кола. За това все гледаме да вземем нещо от автокъщите „нов внос в идеално състояние“. Навремето в началото на т. нар. преход на търговците на коли им беше любим номер да рекламират возилата с превъртените назад километражи, че са били карани само от пенсионери до бакалията и обратно. Всеки, разбиращ от автомобили, обаче знае, че така двигателят на колата много бързо отива на кино. Кой обаче ти мисли за тези подробности. Открай време си търсим най-евтиното и това си е. Дори след като влязохме в ЕС, държавата така и не намери начин да стимулира покупката на нови автомобили или, казано направо, да я субсидира. В съседна Гърция, след като станаха част от Европейската общност, за няколко години успяха да обновят автомобилния си парк. И това стана не само заради бързото нарастване на стандарта на южните ни съседи. Там държавата тогава пое немалка част от цената на новата кола. Единственото условие бе старата бричка да отиде в автоморгата. Просто и ефективно.

У нас надълго и нашироко в последните 2-3 петилетки се говореше за борбата със замърсяването на въздуха в големите градове и проблемите със старите коли. Всичко обаче си остана само в сферата на добрите пожелания. Уж намаляваха данъка за новите коли, но явно мижавите суми, за които ставаше въпрос не успяха да накарат никого да тръгне бързо към магазина и да си купи нова кола. Никой обаче не пое отговорността да качи рязко данъците на старите коли, защото тогава просто народът нямаше да има как да се придвижва, особено в районите, където общественият транспорт е само на книга.

Сега дойде ред на екостикерите, които ще се лепят по возилата при минаване на технически преглед и по него ще се определя доколко колата замърсява въздуха. Едва ли обаче тези лепенки ще решат проблемите с празните джобове на хората и невъзможността им да си купят най-съвременни и щадящи околната среда возила.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.