Традиционното ледено хоро във водите на Тунджа за Йордановден напълни хотелите и къщите за гости в Калофер и околността и наду цените на нощувките. Това съобщи за „Монитор“ главният експерт от Института за анализи и оценки в туризма (ИАОТ) Константин Занков. За празника цените на нощувките в града ще се повишат, а в региона ще останат същите, смята той.

„В подбалканското градче и в региона няма много места за настаняване на туристи, там могат да нощуват едва 700 души. Поради тази причина много от желаещите да се насладят на хорото


резервират своите екскурзии още от лятото

Обикновено ентусиастите идват 2 дни по-рано и пренощуват в Хисаря, Сопот, Карлово, Анево или дори чак в Павел баня. Регистрираните места за настаняване в града на Ботев побират 430 - 440 туристи, разбира се, има и нерегистрирани, затова точният брой не е ясен. Едно обаче е сигурно - голям брой туристи ще посетят Калофер. Мястото е изключително богато по отношение на културно-познавателния туризъм, така че има какво да се прави през целия уикенд преди празника. Едни от най-посещаваните забележителности в района са мемориалният комплекс, посветен на Христо Ботев, и къщата му музей. От природните забележителности в района се намират Райското пръскало, екопътека „Бялата река“ и връх Ботев“, обяснява Занков.

Според него решилите да нощуват в Калофер и намерили места там трябва да бъдат наясно, че цените в местата за настаняване около празника са по-високи.

„Поскъпват, да - нормално е,


все пак търсенето определя предлагането“

обяснява Занков.

В сравнение с Коледа и Нова година повишаване на цените не се забелязва, но ако се съди по стойността на стандартна януарска нощувка (делници и уикенд), увеличението е с 20 - 25 лв. около празника. Цените в Карлово, Хисаря и Сопот обаче си остават същите или стават по-ниски около Богоявление. Най-драстичното понижение е в Хисаря, където нощувка за периода 2 - 3 януари е на цена 166 лв., а на 6 - 7 януари е с 56 лв. по-малко, показа проверка на „Монитор“.

В последните години Йордановден и съпътстващото го ледено хоро предизвикват огромен интерес от страна на нашенци и чужденци, през минали години посетилите събитието били по около 6000 души. Въпреки че по-голямата част от тях отиват за ден и се водят по-скоро екскурзианти, те също стимулират местната икономиката, като се хранят в заведения и си купуват сувенири.

За да бъде усещането пълно, туристите също могат да влязат във водите на Тунджа след приключване на хорото и изваждането на кръста. Това е и една от причините за големия интерес към събитието.

Занков е категоричен, че леденото хоро


се е превърнало в една от атракциите на страната

тъй като е страхотна традиция, която всяка година събира все повече и повече туристи.

За появата на мъжкото хоро в ледените води на Тунджа има много легенди. Според някои то датира още от османско време, когато калоферци целели да плашат околните села със своя танц.

Истината разкрива доц. д-р Ана Лулева от Института за етнология и фолклористика с етнографски музей (ИЕФЕМ). „Съвместно с други специалисти и историци смятаме, че хорото е един много късен обичай, едно съчетание на много елементи от традиционната култура в този вид, в който се изпълнява на днешния празник“, обясни тя пред „Монитор“.

Подобни традиции през останалата част от годината също не липсват. За края на януари е насрочен Международният фестивал „Сурва“ в Перник, където дефилират кукерски групи от цялата страна. През лятото пък ще заухае на маслодайна роза и ще бъде избрана най-красивата девойка на Празника на розата в Казанлък.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Приходите от международен туризъм в България през 2019 г. са 3,7 млрд. евро

Приходите от международен туризъм в България за 2019 година са 3,7 млрд. евро, показват данните на Българската народна банка, цитирани от ресорното министерство. Резултатите показват ръст от 0,4% спрямо 2018 г.

Планираме откриване на българско туристическо представителство във Варшава

Възможностите за развитие на добрите ни взаимоотношения в туризма включват намерение да открием в Полша национално туристическо представителство на България към посолството ни във Варшава. Досега страната ни има две такива представителства зад граница - в Германия и в Русия. Това заяви министърът на туризма Николина Ангелкова на работна среща с д-р Роберт Анджейчик, председател на Полската туристическа организация и вицепрезидент на Европейската комисия за пътуване.

Туризмът ни бе представен в Молдова

Туристическата индустрия на България бе представена в рамките на изложба "Tourism. Leisure. Hotels-2020" в молдовската столица от 13 до 16 февруари. Целта на изложението е да предостави на специалистите на туристическия пазар пълна информация за тенденциите в индустрията. Освен това Tourism. Leisure. Hotels е създадена да помага на компаниите да представят нови предложения и иновативни технологии на пазара. Събитието отваря възможности за директна комуникация с целевата аудитория.