Багажът ни, който сме взели по време на самолетния полет, се счита за загубен, само ако не е доставен до 21 дни. Авиопревозвачите пък имат задължението да ни уведомят, каквото и да се случва с вещите ни и да дават друга подобна информация, свързана с полета, очакваното закъснение и пр. Това каза Игнат Арсенов от Комисията за защита на потребителите (КЗП) пред БНР.

На всеки се е случвало да има забавен багаж или по-страшно – изгубен. Важно е обаче да знаем как да действаме, ако ни се случи второто. На първо място, в никакъв случай не трябва да напускаме летището, а веднага да отидем на гише „Рекламация на багажа“ и да попълним и подадем протокол за забавен или загубен багаж. В противен случай повечето авиокомпании няма да ни изплатят обезщетение. След това задължително писмено, като може и по имейл, е необходимо да уведомим авиокомпанията за възникналия проблем с багажа. Ако той е забавен, е добре да посочим още в кои хотели и къде ще пребиваваме, за да може да ни го донесат. „Ако багажът не бъде доставен до 21 дни, той се счита за загубен“, поясни Арсенов.

При забавен багаж повече от 24 часа пътниците имат право на обезщетение до определена сума под формата на различни стоки от първа необходимост – тоалетни принадлежности, дрехи, бельо и т.н., които да им бъдат предоставени или да закупят сами и впоследствие да им се възстановят похарчените за тях средства. Припомняме, че по този начин миналата година нашенец получи обезщетение от нискотарифен авиопревозвач в размер от 2 400 лв., но това стана възможно, защото той е пазил всички бележки за разходите си.

Когато куфарът е загубен, и ние можем да получим максималната сума от 1200 евро.

„Това означава, че ако нашият багаж е по-скъп от 1200 евро, е удачно да си направим допълнителна застраховка. Ако е по-малко от тази сума, няма смисъл от такава застраховка, тъй като авиокомпанията ще ни изплати щетата“, разясни Арсенов.

От комисията препоръчаха всички ценни вещи като пари, бижута, важни документи, животоспасяващи или поддържащи лекарства да се носят в ръчния багаж. Не трябва да забравяме да проверим и списъка със забранени вещи на авиокомпанията, с който трябва да се съобразяваме.

При закъснение на полета до 2 часа, възниква право за грижи.

То включва разноски за храна и напитки, които ще бъдат покрити от компанията. Ако закъснението е един ден, то авиопревозвачът ни дължи настаняване в хотел и превоз от летището до хотела и обратно. Важно е обаче касовите бележки и документи да се пазят, за да може да се претендират разноските. При закъснение над пет часа не сме длъжни да изчакваме следващия полет, който е по-късно или на следващия ден. Можем директно да се откажем от пътуването и в рамките на седем дни до получим обратно парите си за платения билет, обясни още Арсенов.

„Когато закъснението е по вина на авиокомпанията, а не е причинено от извънредни обстоятелства – буря, обилен снеговалеж, заплаха за сигурността, тероризъм или др., пътниците имат право на допълнително парично обезщетение, като то може да варира от 125 до 600 евро“, добави Игнат Арсенов. Той уточни, че за реализирането на правата ни да се откажем да пътуваме или да получим грижи се брои закъснението спрямо часа на заминаване. Докато за паричното обезщетение, то се пресмята от часа, в който самолетът е трябвало да пристигне, до този на неговото действително кацане.

Счита се, че самолетът е пристигнал, когато пътниците могат да излизат, а не когато реално са излезли.

„Самолетът може да е закъснял два часа и петдесет минути, а ние до третия час да стоим, за да получим обезщетение. Това няма значение, щом той вече е на паркинг, вратата е отворена и всеки може да слиза, се счита, че е пристигнал“, обясни Арсенов.

При всеки проблем във връзка с ползване на услугите на транспортна компания потребителите следва да се обръщат първо към превозвача. В случай че казусът не се реши, да търсят съдействието на институциите - Европейски потребителски център, ГВА, ИА „Автомобилна администрация“.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

A1 стартира с продажбите на сгъваемия Samsung Galaxy Z Flip

След дълго очакване започнаха и официалните продажби на Samsung Galaxy Z Flip – първият сгъваем смартфон на Samsung с разгъване тип мида (флип). Устройството, което беше представено на бляскава церемония на 11 февруари заедно с новите флагмани от S20 серията на Samsung, вече може да бъде закупено от А1.

БАБХ затвори цех за разфасоване на птиче месо в Луковит

Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ) прекрати затвори предприятие за разфасоване на птиче месо в Луковит. За унищожаване са насочени 82 тона и 461 кг птичи продукти, които в момента на проверката са били с изтичащ срок на годност. Не е допуснато разпространението на продукция от предприятието за търгуване.