0

Г амата модели на BMW от спортното подразделение M GmbH става все по-широка и разнообразна. Ако преди тя включваше предимно седани, купета и кабриолети, то сега разполага с цели четири кросоувъра - X3 M, X4 M, X5 M и X6 M. Един от най-интересните спортни кросоувъри е BMW X4 M, като особено вълнуваща е версията Competition. Новото BMW X4 M е базирано на новата платформа CLAR. Дължината му е 4,76 метра, широчината е 1,93 метра, а междуосието е цели 2,86 метра. Теглото надхвърля с малко 2 тона, но пък под предния капак има смайващо мощен двигател.

Гамата модели на BMW от спортното подразделение M GmbH става все по-широка и разнообразна. Ако преди тя включваше предимно седани, купета и кабриолети, то сега разполага с цели четири кросоувъра - X3 M, X4 M, X5 M и X6 M. Един от най-интересните спортни кросоувъри е BMW X4 M, като особено вълнуваща е версията Competition. Новото BMW X4 M е базирано на новата платформа CLAR. Дължината му е 4,76 метра, широчината е 1,93 метра, а междуосието е цели 2,86 метра. Теглото надхвърля с малко 2 тона, но пък под предния капак има смайващо мощен двигател.

На външен вид BMW X4 M Competition изглежда стремително и привлекателно, като се отличава от стандартното X4 по черната бъбрековидна радиаторна решетка, по-големия въздухозаборник в предната броня и допълнителните хриле в страничните повърхности. Нови са и страничните огледала за обратно виждане. Също така се е появил и аеродинамичен пакет за купето и два спойлера - на горния ръб на капака на багажника и в долната част на задното стъкло. От задната броня надничат четирите ауспухови тръби на спортната изпускателна система. В стандартната версия X4 M са поставени 20-инчови алуминиеви джанти, а в още по-спортната X4 M Competition колелата са с 21-инчови черни алуминиеви джанти, полирани до блясък.

Интериорът на BMW X4 M е подчертано спортен, декориран с кожа и алуминий, но най-впечатляващи са карбоновите детайли. Педалите са украсени с метални планки, а светодиодното осветление може да променя цвета си. Новият спортен волан е с малък диаметър и е удебелен в зоните за захващане. Най-важните данни се проектират на опционалния Head-up дисплей със специална графика, който се намира точно пред погледа на водача на предното стъкло. Традиционно централният панел е леко обърнат към водача. Отгоре е позициониран 10,25-инчовият сензорен дисплей на мултимедийна система, която може да се управлява и чрез кръглия джойстик, както и с жестове.

Нов е и селекторът на автоматичната скоростна кутия. Кросоувърът е получил нови спортни седалки с интегрирани подглавници. Те имат добра странична опора, но остават удобни. Оборудвани са с електрическо регулиране и отопление. В централния подлакътник се крие просторна кутия за малки вещи. Обзорът назад е малко ограничен поради леко повдигната опашка. На втория ред има прилично пространство за краката, но няма много място над главата, така че за хора с ръст над 180 см тук ще е тясно. Затова пък се променя ъгълът на наклон на задната облегалка. Обемът на багажника е 525 литра в нормално състояние и 1430 литра със сгънати задни седалки. Капакът на багажника се отваря с електрозадвижване и се активира със сензори.

Под дългия преден капак на новото BMW X4 M Competition се спотайва 3,0-литров редови 6-цилиндров бензинов двигател с двоен турбокомпресор. В стандартната версия на BMW X4 M моторът развива максимална мощност от 480 к.с., но при екстремната версия Competition мощността е увеличена до 510 к.с. Максималният въртящ момент и при двете версии е 600 Нм в интервала от 2600 до 5950 об/мин. Благодарение на това турбомоторът осигурява предостатъчно тяга във всеки един момент. Той е необичайно отзивчив и бързо се развърта до над 7000 об/мин.

Версията BMW X4 M Competition ускорява от място до 100 км/ч за феноменалните 4,1 секунди, а максималната скорост достига до 285 км/ч. Във версията Competition има и спортна изпускателна система с клапи, която осигурява силен и гърлен звук. Новият двигател е комбиниран със спортната 8-степенна автоматична скоростна кутия M Steptronic, която работи светкавично бързо и без никакво забавяне. За ръчна смяна на предавките има метални планки на волана, които рядко ще се сетите да използвате. Предвид състезателните умения на тежкия кросоувър, средният разходът на гориво от 13,5 л/100 км е умерен, но в натоварения градски трафик и с пълна газ достига до 16-17 л/100 км.

Новото BMW X4 M Competition е оборудвано със задвижване на всички колела от специалната система M xDrive, която контролира перфектно разпределението на мощността и подава повече тяга към задните колела за повишаване на сцеплението. В съчетание с активния заден диференциал и системата за векторно разпределение на тягата, BMW X4 M Competition е изненадващо пъргаво и стабилно на пътя. Воланът е точен, информативен и приятно тежък. Амортисьорите с електронно управление на специфичното окачване позволяват екстремно директен контакт с пътната настилка с малки движения на колелата и каросерията. Специфичното за X4 М окачване отпред е с два носача и пружинна стойка, а отзад е с конструкция с пет рамена.

Монтирани са и адаптивни амортисьори, които променят твърдостта си. Само с натискане на бутон може да бъде повлияно и на характеристиките на двигателя и трансмисията, както и на кормилното управление. В режим M Dynamic системата за контрол на стабилността DSC за динамичен контрол позволява контролирано приплъзване на колелата, като естествено има възможност и да бъде изключена. Водачът може да запамети две индивидуално конфигурирани от тези параметри цялостни настройки в менюто на iDrive и по всяко време спонтанно да ги активира от двата бутона на волана. Страничните наклони са минимални и по планинските пътища спортният кросоувър се държи стабилно и уверено, като пътното поведение наподобява спортните седани на марката. Големите дискове осигуряват отлично спиране. Добрата шумоизолация в салона се забелязва особено при високи скорости.

Серийното оборудване на BMW X4 M включва LED фарове, HiFi аудиосистема от високоговорители и навигационен пакет Connected Drive, както и професионална навигационна система, система за достъп без ключ, пълен електрически пакет, тризонов автоматичен климатик, сензори за светлина и дъжд, Bluetooth, сателитна навигация, камера за обратно виждане, сензори за паркиране, адаптивен круиз контрол с автоматична спирачна технология. Също така са инсталирани 7 въздушни възглавници, стабилизационни системи и мониторинг на налягането в гумите. Сред опциите са вентилация на предните седалки, автопилот за паркиране с дистанционно управление, Wi-Fi, четири камери за 360-градусов кръгов обзор, разпознаване на пътните знаци, система за полуавтономно движение и други. Новото BMW X4 M вече се продава в Европа. Цената започва от 173 800 лева, а версията Competition струва минимум 191 691 лева.

Технически характеристики

BMW X4 M Competition

3,0-литров 6-цилиндров бензинов двигател с двоен турбокомпресор

8-степенна автоматична скоростна кутия M Steptronic

510 к.с. максимална мощност при 6250 об/мин

600 Нм въртящ момент при 2600-5950 об/мин

4,1 секунди ускорение от 0 до 100 км/ч

285 км/ч максимална скорост

10,6 л/100 км среден разход на бензин

239 г/км емисии на СО2

191 691 лева цена на модела