Кристо отлетя да опакова Райските порти
6

Кристо отлетя да опакова Райските порти

Моята работа е политика сама по себе си, казваше приживе артистът

Художникът Христо Владимиров Явашев, известен като Кристо, почина от естествена смърт на 31 май в своя дом в Ню Йорк. Беше на 84 години. Това предадоха световните агенции, позовавайки се на официално съобщение на сътрудниците му, публикувано на неговата страница във Фейсбук.

В изявлението се казва: „Кристо изживя своя живот пълноценно, не само мечтаейки за това, което изглеждаше невъзможно, но и реализирайки го. Работите на Кристо и Жан-Клод (неговата съпруга, съавтор и муза, която си отиде през 2009 г. - б.р.) събираха хората в споделени изживявания по целия свят и продължават да живеят в нашите сърца и спомени“.

Кристо и Жан-Клод винаги са заявявали, че техните развиващи се творби ще бъдат продължени след тяхната смърт. Според желанията на Кристо опаковането на Триумфалната арка в Париж още е на пистата и е насрочено за периода 18 септември – 3 октомври 2021 г.

25 000 кв. м сребърна и синя тъкан

ще бъдат нанизани на 7000 м червено на цвят въже. Художникът за пръв път решава да опакова Триумфалната арка още през 1962 г. Запазени са фотомонтажи от първоначалния му проект.

От ранното опаковане на предмети до монументалните проекти на открито, произведенията на Кристо и Жан-Клод преминават традиционните граници на живописта, скулптурата и архитектурата. Първата опакована от тях сграда е Кунстхале в Берн през 1968-а. Някои от най-известните им работи са Опакованият бряг на Литъл Бей – Сидни, Австралия (1968-69), Завесата в долината на Колорадо (1970-72), Бягащата ограда в Калифорния (1972-76), Оградените острови в Маями (1980-83), Опакованият Пон Ньоф в Париж (1975-85), Чадърите в Япония и Калифорния (1984-91), Опакованият Райхстаг в Берлин (1972-95), Портите в Сентрал парк в Ню Йорк (1979-2005), Плаващите кейове в италианското езеро Изео (2014-16) и „Мастаба“ в езерото Серпънтайн в Лондон (2016-18).

Със своето изкуство Кристо трансформира и прерисува пейзажа по свой начин. Той се превръща в един от най-видните представители на направлението Land Art в световната култура. От 60-те години насам стилът му е безпогрешно разпознаваем. Неговата истинска цел е да материализира виденията, които са в ума му, да промени образа на света, макар и само за времето, в което неговата инсталация съществува. За своето дело той казва следното: „Не искам да използвам политически, литературен или религиозен ключ, като говоря за моята работа. Моята работа е нещо само` по себе си. Или ако искате – политика сама по себе си. Имате ли представа какво означава да получиш нужните разрешения, за да опаковаш Райхстага? (Сградата, в която заседава германският парламент, Бундестага – б.р.)

Да убедиш г-н Хелмут Кол и целия Бундестаг?

Да ги принудиш да гласуват за нещо, което все още не съществува, освен във въображението? Това са истинските измерения на политическото, не илюстрация на политиката, а чиста политическа визия“.

Историята на Кристо е неразривно свързана с тази на съпругата му Жан-Клод. Той многократно е повтарял, че без нея не би се справил с реализацията на толкова „щури“ проекти, които освен това изискват дълга подготовка и серия разрешителни от най-високо ниво. Той е беглец от комунистическия лагер, а тя е израснала във френско семейство в Казабланка: Париж е пресечната им точка. Двамата са родени в един и същи ден, ако звездите имат някакво значение за определяне на пътя им: 13 юни 1935-а. Заедно пакетират обекти по целия свят и замислят творби, които видоизменят природния ландшафт и урбанистичната архитектура. Невероятни проекти като бялата найлонова ивица, която прекосява Калифорния в продължение на 40 км („Завесата“) или 1340 сини 6-метрови чадъри, изникнали северно от Токио... Опакованият Райхстаг 4 години по-късно привлича 5 000 000 посетители. Жълтите пътеки в езерото Изео в Ломбардия през 2016-а осъществяват отколешната мечта на човека да ходи по вода като Христос. 1 300 000 души успяват да го направят само за 3 дни. За да реализира своите видения, Кристо трябва да се бори с невероятна бюрокрация. Но неведнъж е казвал, че е избягал от комунизма, за да бъде свободен. Да мечтаеш на едро, дръзко да префасонираш света също е свобода – дори когато трае едва няколко дни...

 

Не могат да бъдат купени, не могат да бъдат притежавани

Кристо е роден на 13 юни 1935 г. в Габрово. Той напуска България през 1957-а като първо заминава за Прага, Чехословакия, след това бяга във Виена, Австрия, а по-късно се мести в Женева, Швейцария. През 1958 г. заминава за Париж, където среща Жан-Клод Денат де Гийебон, станала не само негова съпруга, но и партньор до живот в създаването на монументални произведения на изкуството в естествена околна среда. От 56 години насам Кристо живееше в Ню Йорк.

„Аз съм артист, който е тотално ирационален, тотално безотговорен и напълно свободен“, казва Кристо в последното си интервю, направено от Си Ен Ен на 23 май по видеовръзка с неговия дом-студио в Ню Йорк – 5-етажна преустроена някогашна индустриална сграда в Сохо.

„Никой не се нуждае от моите проекти. Светът може да живее и без тях. Но на мен и моите приятели те са нужни. Невероятната радост, която ми носят, е като свободата. Те не могат да бъдат купени. Не могат да бъдат комерсиализирани. Не могат да бъдат притежавани. Незабравимо е!“, възторгва се художникът.

„Разбира се, Триумфалната арка ще бъде краят на моя живот, ако все още съм жив да я видя", казва на финала на разговора Кристо, сякаш в предчувствие за наближаващия край. Големият артист си отива 2 седмици преди да навърши 85...

В Националния център за изкуство и култура „Жорж Помпиду“ в Париж от 1 юли до 19 октомври тази година ще има мащабна изложба, посветена на творческия тандем Кристо и Жан-Клод. „Кристо беше голям художник, способен да даде на нашето ежедневие нова дълбочина. Един вълшебник. Той беше също така великолепна личност, обединила в едно дързост, решителност и дълбока хуманност“, заявява президентът на Центъра „Помпиду“ Серж Лавин. Изложбата „Кристо и Жан-Клод, Париж!“ ще обхваща парижкия период от живота на двойката между 1958-а и 1964-та – важни години за еволюцията в творчеството на Кристо, както и историята на една от най-прочутите му творби „Опакования Пон Ньоф“.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.