Как привидно идеален брак може да се разтресе и срути подобно на бутафорна крепост, изградена от възглавници? Драматичните душевни катаклизми на двойка от средната класа, която на пръв поглед има всичко, за да е щастлива, изследва режисьорът Крис Шарков в своя нов спектакъл „Сцени от един семеен живот“ в Малък градски театър „Зад канала“.

В основата на представлението е прочутият филм от 70-те години на миналия век на един от най-големите кинематографисти на нашето време – шведа Ингмар Бергман, който от своя страна за него е синтезирал есенцията от единствения телевизионен сериал в кариерата си. Пристрастията на Крис Шарков към хладната северна драматургия са всеизвестни – само постановките му по Ибсен вече наброяват 4. Сред предизвикателствата тук може би е, че неговите (и на Бергман) герои на моменти се държат не като владеещи чувствата си скандинавци, а като неаполитанска фамилия: те

яростно се обичат и мразят

изпадат в кризи и изстъпления, стигат даже до размяна на удари – изобщо нищо човешко не им е чуждо, когато „ножът“ опре до сърцето. Като си припомним екстатичната Нора от „Куклен дом“ преди няколко сезона в Пловдивския театър, сме наясно, че талантливият Шарков може да извлече от тях и да извади на повърхността цялата им сдържана емоция и страст.

„Сцени от един семеен живот“ в МГТ „Зад канала“ започва с телевизионно интервю на младата просперираща двойка Мариане и Юхан – адвокатка и лекар, поканили гости, за да гледат заедно екранната си изява, в която споделят секретите на своето идеално съжителство. Другата двойка Катарина и Петер са сякаш контрапункт на милите домакини: изгубили всякакви илюзии и ожесточени един към друг. Много скоро след тяхното изпращане обаче и образът на съвършената идилия между Мариане и Юхан се пропуква: първото неразбирателство избухва по темата дали да имат второ дете, или да не нарушават с памперси и нощен рев лустрото на полирания си до блясък свят. Решението явно ще остави драскотини в душите и на двамата: чувство за вина при нея и като гръм от ясно небе – ново влюбване при него. Оттам нататък героите неведнъж ще се разделят и събират, ще имат други партньори (повечето непоказани на сцената), ще правят проби и грешки и нови проби, за да разберат себе си и преоткрият другия. Приносният момент на Крис Шарков в тази история на любовна война е това, че по двама актьори се превъплъщават във всяка от двете главни роли.

В пространството на една прегръдка партньорите се сменят

и до края на спектакъла ту едните, ту другите ще „вземат думата“ под светлината на прожекторите многократно. Едните са младата двойка, другите – същата двойка, натрупала няколко години на опит и разочарования; но също така едните може да са персонажите с поведението, което очаква от тях обществото, а другите – вече открили какво искат самите те. Едните са Весела Бабинова и Христо Пъдев, другите Анастасия Лютова и Пенко Господинов. Едните са очарователни в своя наивитет и почти опитомена влюбеност, другите са великолепни в интерпретацията на гнева, нагона, невъзможността да бъдат заедно, но и да сложат край. На моменти това е малко объркващо, но и благодатно за дълбаене в различни тълкувания. Във филма в тези роли са „само“ Лив Улман и Ерланд Йозефсон... В другите роли в постановката са Каталин Старейшинска, Стоян Младенов, Таня Пашанкова и Ели Колева. Сценографията е на Никола Тороманов-Фичо, костюмите на Елис Вели, преводът на текста – на Васа Ганчева.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Звездите на италианската музика с общ концерт онлайн – всеки от собствения си хол

Една музикална щафета, която прекосява Италия. Една виртуална среща, която се превръща в спектакъл, за да подкрепи с набраните средства Гражданска защита, която е на първа линия в борбата с коронавируса на Апенините, и за да изпрати мощно послание за единение и отговорност в този изключително труден за страната момент. Шоуто „Музика, която обединява“ ще се излъчи на 31 март, вторник, по италианската държавна телевизия Rai 1 с участието на някои от най-големите музикални звезди на Ботуша.

Боб Дилън пусна 17-минутна песен за убийството на Кенеди

Като гръм от мрачно небе, каквото сякаш е небето над човечеството за пръв път от десетилетия, при това – в мирно време, изневиделица легендарният Боб Дилън пусна в Мрежата своя нова песен. Тя се нарича Murder Most Foul („Най-мръсното убийство“) и представлява монументална история, разказана чрез музика и продължаваща почти 17 минути. Това е най-продължителното парче в творчеството на нобеловия лауреат: то разказва за убийството на един от най-обичаните американски президенти – Джон Фицджералд Кенеди, станало на 22 ноември 1963.

Разбраха се: Ще има два фонда за подкрепа на независимите творци в България

Представители на български частни културни организации, сред които Весела Кондакова от Българска музикална асоциация, режисьорката Гергана Димитрова от Организация за съвременно алтернативно изкуство и култура „36 маймуни", Калина Вагенщайн от Фондация "Арт Офис" и др., проведоха днес конферентна онлайн среща с министъра на културата Боил Банов и в продължение на два часа обсъждаха предложените от различните страни спешни мерки в подкрепа на независимия културен и творчески сектор в България.