Красимира Благоева: Училищните автобуси имат социална функция,  трябва да са освободени от тол такси

Красимира Благоева: Училищните автобуси имат социална функция, трябва да са освободени от тол такси

Ще трябва да плащаме, ако водим децата на олимпиади и състезания

Допълнителните занимания мотивират учениците да продължат образованието си, казва в интервю за "Монитор" директорът ОУ Васил Левски“ с. Караджово

- Г-жо Благоева, каква част от учениците ви пътуват и какви транспортни схеми използвате?

- Ние сме средищно училище и тук учат деца от три населени места. Освен от с. Караджово в ОУ „Васил Левски“ се обучават и 143-ма ученици от с. Кочево и с. Моминско, в които няма учебни заведения. От тях пътуващи са 43-ма малчугани. Деца от с. Караджово пък посещават градина в с. Кочево, тъй като в тукашната градина няма достатъчно места. Нашият училищен автобус извозва и тях. На ден с превозното средство има 15-16 курса, тъй като местата в него са 16+1 (за шофьора), а пътуващите малчугани са 51. Това са деца от различни етапи на обучение, които започват по различно време часове. От една страна се опитваме автобусът да е максимално натоварен с пътници, но и графикът му да е съобразен с учебното време на целодневната организация в училището и детската градина. Останалите населени места са близкостоящи до с. Караджово и маршрутът е около 80 км, но ситуацията в други средищни училища е по-различна – там разстоянието между населените места, което автобусите минават, е много по-голямо. От тази гледна точка училищните автобуси имат роля учениците, които живеят там, да получат достъп до образование. В голяма част от регионите това е единственият начин те да ходят на детска градина или училище. Родителите им също могат да ги возят, но в такъв случай транспортът няма да е безплатен. В повечето случаи тези деца са от социално слаби семейства, които няма как да си го позволят.

Нямам нищо против тол таксите и идеята чрез този вид заплащане да получаваме по-добри пътища, но нека не смесваме търговската дейност на автобусите и социалната на училищните. Жълтите автобуси не печелят от превозването на учениците, те предлагат услуга, чрез която да даваме по-качествено образование и да опазваме здравето и живота им.

- Как би се отразило на училищния бюджет заплащането на тол такси?

- Около 1000 лв. е сумата, която трябва да заплати училищен автобус за календарна година. Мнозина биха казали, че това не е много, но би било по-добре средствата да бъдат използвани са обслужване на автобуса. Целевите средства, които се отпускат за поддръжка, ремонт, заплата на шофьора, застраховка, амортизация, гориво, не са достатъчни. Това, което не се покрива от тях, се заплаща от бюджета на училището. Поддръжката на един училищен автобус и минималната заплата за шофьора излиза около 15 000-17 000 лв. годишно. В с. Караджово не доплащаме голяма сума, тъй като средствата за гориво не са най-голямото перо, но има школа, в които транспортната схема е много по-дълга. В община Садово има 4 училищни автобуса, които се използват от средищни училища, но само нашето е с автобус от 2015 г. Останалите са от 2005-2006. Всеки един остарял автобус има по-големи разходи. Тол таксите трябва да се преосмислят на ниво държава. Не съм експерт, но трябва да се опитат да разграничат търговската дейност от социалната функция, която училищните автобуси изпълняват. Тогава ще се намери решение и те могат да бъдат освободени и от тол такси.

- Какво се случва, ако децата трябва да бъдат извозени за състезание?

- Нашето училище няма да заплаща за превозване на учениците до с. Караджово, защото не пресича първокласен път. Това обаче не се отнася до дневните такси, които ще имаме, ако нашите деца имат участие в олимпиада, състезания. Това важи и ако ги изведем учениците по националната програма в музей, театър. Малчуганите от тези райони могат да излязат извън населеното място, в което живеят, само с училищните автобуси. От една страна е добре, че за разлика от предната година няма да плащаме за винетки, но ако изчислим дневните разходи през годината, сумата за тях може да се равнява до тази за годишния абонамент. Извозвайки децата за каквито и да е било дейности, тя е свързана с образованието на децата.

- В Основно училище „Васил Левски“ учат деца от различни етноси. В какви допълнителни занимания за преодоляване на обучителните затруднения са включени?

- Само 5% от учениците в с. Караджово са от български етнос. За останалите 95% българският език не е майчин, те са от ромската и турската общност. При нас един от приоритетите е качествено усвояване на книжовен български език, защото живеем в България и това е основният език. В каквато и област да се развиват или работят децата, те трябва да са усвоили неговата основа. По проект „Подкрепа за успех“ за учениците от първи до седми клас има задължително групи по български език, както и по математика. В шести клас има и занимания по английски език. Часовете по проекта са много полезни учениците да получават повече възможности за индивидуална работа, тъй като там групите са по-малки.

- Имате и занимания по проект „Образование за утрешния ден“. Те с какво са свързани?

- Четвъртокласниците развиват способностите си с компютърните технологии. Това е нов момент, на който образователното министерство обърна внимание. Живеем в 21-ви век и децата се раждат с дигиталните устройства и е логично и редно в училище те да усвояват максимално знания в тази посока. И в двата проекта учениците и учителите се включват с желание. Сформирани са общо 10 групи, тъй като още преди стартирането им в училище бяха образувани и такива по свободно избираема подготовка по стария план и по интензивно изучаване на предмет по новия. Имаме занимания по фолклор на етносите. Тази група е сформирана от 2014 г. И работи по усвояване на традициите и обичаите на различните етноси у нас. Има и група по футбол, която събира учениците в спорта и чрез него ги мотивира за образование в редовните часове. Сформирани са и пет групи по занимания по интереси, в които децата се занимават с математика, приложни изкуства. В тях децата имат възможност да развиват талантите си, докато в дейностите по „Подкрепа за успех“ наваксват материала. Така учениците уплътняват свободното си време. Колкото по-дълго време прекарват в училище и колкото повече дейности имат, толкова повече ще развият своите способности. Те имат по-голяма мотивация да продължат обучението си и след завършване на основно образование.


Визитка:

Завършва магистратура в ПУ „Паисий Хилендарски”

Докторант на ПУ “Паисий Хилендарски“ в педагогическо направление „Теория и управление на образованието“

Завършва едногодишен курс за професионално обучение в Ню Йорк и учебни модули в България по програма „Академия за училищни лидери“

Директор на Основно училище “Васил Левски“ в с. Караджово, община Садово, област Пловдив от 19 години

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.