От всички бюджетни програми с най-висока обществена възвращаемост е тази за предучилищното образование. Въвеждането на задължителна подготовка на 4 години няма да струва много.

Финансираме голяма част от това обучение – 14 млн. лева, но увеличеният обхват от 78% деца до над 90% деца ще струва около 25-30 млн. лева на годишна база“. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев, съобщи БНР.

По повод освобождаването от таксите за предучилищна възраст той подчерта, че всяка една система има солидарност.

"Все още нямаме решение колко точно ще бъдат средствата, но те ще се допълнят с пари от държавния бюджет и европейския социален фонд“, обясни Вълчев. Той изтъкна, че в рамките на програмата за интеграция на ромските деца през последните три години са записани близо 40 000 деца, голяма част от тях в системата на предучилищното образование.

„Основният проблем е културен – отношението към образованието. Трябва да продължим с активността по механизма и е по-важно да ги накараме да ходят ежедневно, защото самото записване е еднократният и по-лесният акт. Имаме и проблем с мотивацията за учене, но това е при всички деца“, каза още той. Соред Вълчев обаче за първи път в системата на образованието има повече деца от семейства с по-ниско образование на родителите.

„Това се дължи на демографското възпроизводство. Трябва с повече усилия на всеки един учител да приобщим децата“, добави образователният министър. Той уточни, че склонността за включване в педагогическата професия се увеличава.

„Имаме тройно-четворно предизвикателство за следващите 10 години. Една страна трябва да има достатъчно учители. При нормална възрастова структура трябва да се пенсионират 25%, а при нас – 45%. Трябва да обезпечим системата с добри учители. Догодина предвиждаме трети стипендии за ученици с най-добри резултати, които се включат в педагогическо образование. Ранният достъп до образование е функция на равния достъп до добър учител... Имаме недостиг по определени дисциплини – предишните години беше по информационни технологии и по английски език, а през следващите години ще бъде по математика, по физика, по химия“, коментира Вълчев. той обясни, че дисбалансът при заплащането в сферата на училищното образование и в тази на висшето Красимир Вълчев се дължи на модела на регулиране на двете системи и в нивото на отговорност.

„В системата на училищното образование до голяма степен са централно регулирани възнагражденията, докато висшето образование е напълно автономно. Средните заплати във висшите училища са над 1900 лева, но разликата между най-ниските и най-високите е средно 150%, докато в сферата на училищното образование разликата е 40%“, заяви образователният министър.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

РИОСВ: Преустановено е замърсяването на река Марица

Преустановено е замърсяването на река Марица, информираха от пазарджишката Регионална инспекция за околна среда и води. Тази сутрин е извършено повторно пробонабиране от канализационните колектори и река Пишманка. Резултатите от пробите сочат, че замърсяването е преустановено. Показателите от Градски колектор-1  са: ХПК - 128 mg/l и неразтворени вещества – 209 mg/l, а от Градски колектор-2: ХПК - 49 mg/l и неразтворени вещества – 29 mg/l.

Студент от Пазарджик изчезна в София, издирва се

20-годишният Николай Митов от пазарджишкото село Сарая, който е студент втора година в Софийския университет“ Св. Кл. Охридски“, е изчезнал и се издирва, съобщиха негови приятели във Фейсбук. Те са силни притеснени и очакват да чуят добри новини, а снимката на момчето се споделя в различни профили в социалната мрежа с надеждата, че някой може да даде някаква информация за студента.