Красимир Ципов: Всеки ще може да подава сигнал до прокурора, разследващ обвинител №1

Красимир Ципов: Всеки ще може да подава сигнал до прокурора, разследващ обвинител №1

  • Датата 4 април ще създаде много предизвикателства пред нормалното упражняване на вота на българите в чужбина
  • Засега водим преговори за предизборна коалиция само със СДС, общо явяване с Патриотите е въпрос на диалог и преценка

- Г-н Ципов, какво приоритетно ще свърши настоящият парламент до изтичането на мандата му и кога депутатите ще прекратят заседанията заради предизборната кампания?

- През последните повече от десет години не е имало изцяло пълен мандат на парламента, практиката отпреди това показва, че месец преди изборния ден Народното събрание спира да заседава. Това означава, че това Народно събрание ще работи до първите дни на март. Дотогава най-важното, което трябва да е на нашето внимание, е приемането на промените в закона за извънредното положение във връзка с осигуряването на възможността за гласуване на поставените под карантина лица и други важни изменения, свързани с правилното управление на кризата и в здравния аспект, и във финансово-икономическия. Има и други важни промени, които трябва да са на фокуса на пленарната зала и на ресорните парламентарни комисии. Едно от тези предложения е приемането на промените в Наказателно-процесуалния кодекс относно фигурата на прокурора, който ще разследва главния прокурор в случаите, ако извърши престъпление.

- Защо според вас президентът Румен Радев промени първоначалната си нагласа за дата на изборите?

- Според мен президентът допусна първо сериозен гаф, като обяви прекалено рано датата 28 март. В един момент се усети, че все пак трябва да се проведат някакви обществени консултации дали с политическите сили, дали с компетентните органи. Но когато започнаха тези консултации, той видя, че голяма част от политическите субекти, които ще се явят на тези избори, нямат нищо против това да е първата възможна дата, и реши на всяка цена да търси аргументи за промяната й. В крайна сметка се стигна до определянето на тази дата, която също е гаф, защото това е датата, на която католическата общност в страната и католическите държави ще празнуват Великден. Така че не е много ясно как, апелирайки в консултациите за създаване на възможности за гласуване на българските граждани в чужбина, включително и по пощата, прецени да определи точно тази дата. На всички трябва да е ясно, че особено в тези държави на такива религиозни празници никакви институции не работят и това ще създаде изключителни затруднения на българските граждани да упражнят своето право на вот. Особено поради въведения в много държави така наречен пълен локдаун невъзможност за излизане от домовете или забрана за пътуване между различни населени места. Определянето на датата 4 април ще създаде много предизвикателства пред нормалното упражняване на вота от страна на българите в чужбина.

- Обсъждате ли явяване на парламентарните избори в коалиция освен със СДС и с патриотите?

- Към настоящия момент единственият политически субект, с който водим разговори за предизборна коалиция, е Съюзът на демократичните сили. Смятаме, че това е форматът, който е доказал своя ефект. Така беше на изборите за членове на Европейския парламент от Република България през пролетта на 2019 г. и на изборите за местна власт същата година. Към настоящия момент не водим разговори с други политически субекти за предизборна коалиция.

- Ако Патриотите ви предложат да се явите заедно на парламентарните избори?
- Това е въпрос на диалог с тях. Ще преценим какви са възможностите, какви позитиви бихме могли да извлечем от това и ще представим решението си на българското общество.

- С какъв статут ще бъде фигурата, която ще разследва главния прокурор?
- Във вторник на 19.01.2021 г. внесохме промени по законопроекта, който в края на миналата година гласувахме и приехме на първо четене. Променя се доста сериозно концепцията относно въвеждането на тази фигура. Запазва се статутът му като прокурор, той ще бъде част от прокуратурата на Република България. От внасянето на законопроекта водим активен диалог с различни представители, чуваме различни мнения, получаваме различни становища. В последните дни Министерството на правосъдието води активна комуникация със Съвета на Европа. Представихме на тяхното внимание проект на това предложение за промяна между първо и второ гласуване и смятам, че ще получим позитивно становище от страна на Съвета на Европа. С първоначалния законопроект се предлагаше кандидатите да се предлагат от не по-малко от шест от членовете на прокурорската колегия и да се избират от пленума на ВСС с обикновено мнозинство от 13 гласа. На първо място внесохме предложение всеки кандидат да може да направи своята номинация. Така протече процедурата при номинацията при европейските делегирани прокурори към Европейската прокуратура. Взехме решение и да има възможност и членове на пленума на ВСС да правят своето предложение, да могат да се включват и от страна на съдийската колегия, които също да могат да направят предложения. Това е важно, защото ще има възможност освен пленумът да избере съответния кандидат, както от прокурорската, така и от съдийската колегия да могат да правят номинации. Предложението ни е не по-малко от шестима от всички членове на пленума на ВСС да могат да направят номинация.. Предлагаме и едно особено мнозинство, не по-малко от 15 от членовете на пленума на ВСС да избират такъв прокурор. Това мнозинство се различава от съществуващото в момента за избора на административни ръководители на органите на съдебната власт, а също и за избора на така наречените трима големи в съдебната власт, двамата председатели на върховните съдилища и главния прокурор.

- Тъй като така наречените трима големи се назначават с указ на президента и тази фигура ли ще се назначава по този начин?
- Не предвиждаме такова нещо. Другото, което променихме е, когато изтече мандатът на този прокурор, той да има възможност да се върне или в прокуратурата, в която е работил, или в други органи на съдебната власт, за да не изпада в йерархична зависимост от страна на даден главен прокурор, срещу когото е извършвал проверки или е водил евентуално разследване. Следващото предложение, което смятаме за изключително важно, е намаляването на мандата от 7 на 5 години. Смятаме, че по-кратък мандат ще даде възможност за проверка на всички сигнали, които ще бъдат подавани по отношение на това дали е извършил някакво престъпление главният прокурор, но ще има възможност и за ефективно извършване на всичките действия по разследване, които са предвидени в НПК.

- Каква е причината да предложите поправката и съдиите да могат да издигат такава фигура?

- Чухме и се вслушахме в различни мнения и становища, които бяха изказани. Смятаме, че по този начин ще има възможност за абсолютна публичност и прозрачност на процедурата. Получаваме различни обвинения, че самият законопроект и предложенията са имитация. В крайна сметка ние заявихме нашата категорична позиция, че до края на този парламент ще приемем този законопроект, за да изпълним изискванията на нашите партньори от Съвета на Европа.

- Пред кой ще се обжалват постановленията на тази фигура?

- Това е най-важната промяна, която предвиждаме, а именно двуинстанционен съдебен контрол върху актовете на този прокурор, с които отказва да образува досъдебно производство. Смятаме, че в крайна сметка именно актовете на този прокурор, въпреки че такава възможност в момента няма нито според българската конституция, нито според действащото наказателно законодателство, с които се отказва да се образува досъдебно наказателно производство, следва да подлежат на съдебен контрол пред Специализирания наказателен съд. Това е компетентният съд по разглеждане на такъв тип дела срещу магистрати. Включително в законопроекта е предвидено пред него да се гледат делата в случаите, в които главният прокурор извърши престъпление. Въззивният съд е Апелативният специализиран наказателен съд, а касационна инстанция е Върховният касационен съд.

- Ще има ли администрация към тази фигура и как ще се сезира тя? Всеки гражданин ли ще може да го прави?

- Всеки гражданин ще може да подаде сигнал и трябва да бъде извършена съответната проверка, ако има достатъчно данни за извършено престъпление, да се образува досъдебно наказателно производство. По отношение на администрацията всеки един прокурор може да ползва определен ресурс в съответния орган на съдебната власт, в който работи. Това, което изрично сме предвидили, е този прокурор да има възможност да възлага на следовател от следствения отдел на специализираната прокуратура отделни действия по разследване. Нека дам следния пример - има необходимост да се извърши някакво неотложно процесуално следствено действие, например извършване на оглед на местопроизшествието.

- Постоянно действащ ли ще бъде този прокурор в мандата от 5 години?
- Идеята е да бъде постоянно действащ и да не се занимава с нищо друго, защото по този начин биха се повдигнали различни въпроси за това дали е независим от административния си ръководител или от главния прокурор. Категорично смятаме, че по този начин се осигуряват условията той да работи в нормални условия и да проведе качествено разследване тогава, когато има случаи за извършване на престъпление от страна на главния прокурор. Последната важна промяна, която направихме, е, че включихме и заместниците на главния прокурор да бъдат разследвани в случаите, че извършат престъпление от този прокурор.

ВИЗИТКА:

Роден е на 18 март 1973 г. в Пловдив
Завършил е Националната гимназия за древни езици и култури „Св. Константин Кирил Философ“, след това Юридическия факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
Бил е депутат в 41, 42, 43 и 44-то Народно събрание, два пъти е бил зам.-министър на вътрешните работи в правителствата на Бойко Борисов
Член е на правната комисия и комисията по вътрешна сигурност и обществен ред в НС. На 27.11. 2019 г. е избран за заместник-председател на Парламентарната група на ПП ГЕРБ

Назад

ПО ТЕМАТА

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.