Край на сагата „Вера Су“ (ОБЗОР)

Награждават спасителните екипи

Край на сагата „Вера Су“ (ОБЗОР)

Следят водата за замърсяване в 7 пункта около мястото на засядането

Три влекача измъкнаха заседналия в скалите на Камен бряг товарен кораб "Вера Су" и той вече е във Варненския залив. Операцията стана възможна, след като плавателният съд беше напълно разтоварен в 17 часа в понеделник. Акцията продължи повече от седем часа.

"Вера Су" измина първите си метри точно 16 минути след полунощ във вторник.

Така на 36-ия ден от засядането на кораба той беше успешно изтеглен. Целият товар от азотен тор беше предварително разтоварен, за да се избегне замърсяване на водата.

Плавателният съд по обяд премина през Варненския залив, влезе в един от каналите към Варненското езеро и стигна до кей на кораборемонтен завод, където ще остане за неопределено време. Спасителният екип се справи с операцията по-бързо от очакването. Успяха да осъществят прехода от Камен бряг до Варна за 10 часа. Плавателният съд беше теглен от два влекача.

Все още не е ясно каква ще бъде съдбата на кораба, очаква се неговият собственик да излезе с решение дали се отказва от "Вера Су".

„България е единствената европейска морска държава, която няма спасителен кораб и оборудване. Спасителният кораб "Перун" миналата година беше нарязан на скрап. И сега се наложи от скрап да правим спасителна мисия“. Това заяви министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Христо Алексиев след успешната операция.

"Успяхме да спасим екипажа, да запазим човешкия живот при тази сложна операция и при лошите атмосферни условия, да разтоварим кораба и да опазим околната среда, здравето и поминъка на хората", добави транспортният министър. По думите му корабът е "съживен" - при положение, че собственикът на плавателния съд е целял точно обратното - да бъде потопен.

С оглед оценката на състоянието на морските води и проследяване на потенциалното въздействие от дейностите по спасителната операция, се извършва допълнителният площен мониторинг от 7 пункта в района на заседналия съд. Пунктовете са съобразени с посоката на преобладаващото морско течение. Разположението им позволява проследяване на потенциално въздействие върху морската околна среда в по-дългосрочен план чрез провеждане на периодични моделирани изследвания на крайбрежните морски води, посочиха от МОСВ. От министерството допълниха, че продължава и ежедневният мониторинг от бреговия пункт на 60 метра южно от заседналия кораб.

Ако не бъдат покрити разходите по спасителната акция, страната ни ще заведе иск срещу корабособственика и срещу застрахователя, посочи министърът.

Държавата поема собствеността на кораба и плавателният съд няма да бъде нарязан на скрап, каза още Алексиев. Събраните досега данни показват, че всички действия на собственика са били насочени към потапяне на кораба.

От МОСВ посочиха за „Монитор“, че Басейнова дирекция „Черноморски район“ (БДЧР) съвместно с Регионална лаборатория-Варна продължават всекидневно да следят на място състоянието на морските води край Камен браг с цел проследяване на стойностите на наблюдаваните до момента показатели и след преместване на кораба. От министерството допълниха, че

ежедневно се отбират проби от бреговия пункт на 60 метра южно от мястото

на заседналия кораб, а допълнителният площен мониторинг от 7 пункта ще продължи през следващите две седмици, съгласно утвърдения план. Що се отнася до евентуално замърсяване на морските води в акваторията на авариралия кораб, БДЧР ще запознае широката общественост веднага след получаване на оценка на екологичния риск върху морската околна среда. Оценката на екологичния риск е възложена от ИА „Морска администрация“ на Института по океанология - БАН по задание на МОСВ.

Асен Личев, служебен министър на МОСВ, приветства благополучния край на спасителната операция по изтеглянето на авариралия кораб „Вера Су“. Той се обрърна с признателност към всички участници в спасителния екип.

“Те осъществиха един сложен план в 9 стъпки, изпълнен с хирургична точност, и направиха така че обвиненията към държавата и морската общественост да отпаднат. Такава операция в тъмната част от деня може да се изпълни от малцина в света”, посочи той. Личев възложи изготвяне на списък на

участниците в спасителната операция, за да бъдат предложени за държавна почит.

Той изказва признателност към наблюдаващите екипи на МОСВ, които в продължение на месец работиха в непрекъснат режим при нелеки условия за проследяване на състоянието на водите в Черно море.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.