0

С ъздаване на корпус от специално подготвени учители, които да работят в училища в отдалечени населени места с концентрация на деца от уязвими групи предвиждат в Министерството на образованието. Тези учители ще се присъединят към корпуса доброволно и за по-тежката си работа ще получават допълнително заплащане. От министерството ще ги насочват там, където има най-голям недостиг на кадри и най-голяма потребност от специално обучени преподаватели. Това съобщи при посещението си в ОУ „Христо Ботев” в Раковски министърът на образованието Красимир Вълчев. Той уточни, че това е една от обсъжданите мерки как да се преодолее кризата с недостига на учители.

Създаване на корпус от специално подготвени учители, които да работят в училища в отдалечени населени места с концентрация на деца от уязвими групи предвиждат в Министерството на образованието. Тези учители ще се присъединят към корпуса доброволно и за по-тежката си работа ще получават допълнително заплащане. От министерството ще ги насочват там, където има най-голям недостиг на кадри и най-голяма потребност от специално обучени преподаватели. Това съобщи при посещението си в ОУ „Христо Ботев” в Раковски министърът на образованието Красимир Вълчев. Той уточни, че това е една от обсъжданите мерки как да се преодолее кризата с недостига на учители.

„Ние имаме предизвикателство не само с общия брой на учителите, но и с тяхното териториално разпределение. По-трудно се мотивират младите хора в отдалечени населени места. Отиват да учат в големия град и много трудно ги склоняваме да се върнат. В бъдеще това ще е още по-трудно. Затова увеличаваме средствата за училища в малките и отдалечени населени места с концентрация на деца и ученици от уязвими групи”, каза Вълчев. По думите му за целта се прави и система за търсенето и предлагането на педагогически труд. Това означава, че в МОН ще знаят кой учител от кое училище предстои да се пенсионира, но и младите специалисти ще могат да заявят в коя община искат да преподават.

„Най-много разчитаме на учителите. Заложили сме на тях. Ако имаме добри учители, ще имаме добри специалисти по всички професии”, бе категоричен министърът на образованието.

Друга мярка за справяне с липсата на учители е въвеждането на 1-годишна програма за специалисти с цел придобиване на педагогическа правоспособност. „Факт е, че трудно успяваме да мотивираме младите хора да се включат в учителската професия. Очакваме през следващите 10 години 50% от учителите да навлязат в пенсионна възраст. Ние сме стартирали такъв проект, финансиран от ЕК, за едногодишно обучение. Тук не става дума за 1 година да придобият висше образование, а за 1 година да придобият педагогическа правоспособност, ако те са специалисти в някоя сфера”, обясни Красимир Вълчев. Най-много учители се търсят в София, но недостигът на кадри се усещал най-вече в селата. Традиционно има недостиг на учители по информатика и английски език, като в последните години най-остро се търсят преподаватели по математика, физика и химия. „Там имаме и най-малко студенти във висшите училища и там най-трудно мотивираме младите хора да се включат в учителската професия”, каза той и уточни, че кадри от тези области ще могат да се включат в едногодишната програма за придобиване на педагогическа правоспособност. Критериите за избор на бъдещите курсанти в програмата са в процес на уточняване. Красимир Вълчев обаче уточни, че тази година учителските места в страната ще бъдат запълнени. Това ще стане на някои места с пенсионери, а в други – с назначаване на неправоспособни учители.

Трета мярка е вдигането на учителските заплати. От 1 януари догодина средната брутна заплата на учителите става 1300 лева. В момента средната брутна е 1080 лева. „От 1 януари тя трябва да нарасне грубо с около 20 %. Средна брутна обаче не означава чиста. В нея  има дължим данък, осигуровки. Началната основна заплата, която сега е 760 лева, ще се увеличи на 920 лева. Има и по-ниски, по-високи заплати в системата. Не всеки ще вземе 1300 лева. Може би чисто ще бъде около 1100 лева”, уточни Красимир Вълчев в Раковски.

Относно въвеждането на електронни учебници той уточни, че те ще могат да бъдат четени от всяко персонално електронно устройство в pdf варианти както онлайн, така и офлайн, но от платформите на съответните издателства.

Министърът на образованието бе в Раковски, след което посети и училище в Карлово, във връзка с механизма за връщане на отпаднали ученици в класните стаи. Данните до момента показват, че ¾-ти от вторично отпадналите хлапета са заминали за чужбина. Има такива деца, които не ходят на училище, а са в страната, или пък отсъстват много, което се отразява на нивото на техните знания. Обхващането на ромските деца трябва да става от детската градина, защото когато в първи клас те знаят български, ще могат да се справят с предизвикателствата и ще имат нормално обучение, каза още министър Вълчев. Мандатност на директорите няма да бъде въвеждана. Ще се въведе атестация, която ще бъде правена от представители на съответната община, РУО и обществен съвет към учебното заведение.

 

Институтът по метеорология излиза от БАН

„Очакваме в понеделник решението на общото събрание на БАН и в зависимост от това решение, ще ви кажем как ще действаме нататък. Очертава се като единственият разумен вариант извеждането на дейността на института от структурата на БАН”, каза министърът на образованието Красимир Вълчев при посещението си в Раковски. Той уточни, че нагласите в института за това излизане са категорични. Въпросът е как ще стане това е технически и дали ще се променя законът, обясни той.