Корабът „Радецки” акостира в Козлодуй след ремонт в Браила

Корабът „Радецки” акостира в Козлодуй след ремонт в Браила

Корабът музей „Параход Радецки“ се завърна късно в четвъртък на пристанището в Козлодуй, съобщиха от Националния исторически музей. В края на октомври миналата година той беше провлачен до Браила. Там в продължение на близо три месеца е извършена първата част от предвидения ремонт на сух док. 

Работата е свършена от "Дунав СРЛ" – Румъния. Фирмата бе избрана за изпълнител след обществена поръчка за технически преглед и ремонт. През юни миналата година правителството отпусна близо 500 хил. лв., за да може единственият плаващ музей в Европа отново да пори водите на река Дунав.

В Браила е извършен външен преглед на подводната част за установяване на годността на външната обшивка на корпуса и устройствата в подводната част на кораба, уточняват от НИМ. Плавателният съд е минал също така през преглед и изпитания на конструкцията, ремонт на корпуса и надстройките. Направен е

основен ремонт на двигателните - гребните колеса

Вече на родна земя, корабът ще остане в пристанището на Козлодуй. Музейните експерти от НИМ пък разработват концепция за обновяване на постоянната му експозиция, представяща делото на Христо Ботев. Планирано е в началото на април корабът музей да отвори врати и да посрещне първите си посетители.
В следващата фаза от обществената поръчка предстои преглед и ремонт при необходимост на корабните системи, устройства и механизми. Едва след това „Радецки” ще може да получи корабно удостоверение за вътрешно корабоплаване от Изпълнителната агенция „Морска администрация“ и ще се възобновят плаванията по Дунав, уточняват от музея.

Разрешителното за плаване на „Радецки“ изтече на 11 април миналата година. От тогава светинята нямаше как да извършва круизи в акваторията на Козлодуй, без да се тества годността му.

Задължителният планов преглед

се извършва на всеки 5 години и е предпоставка за продължаване на срока на валидност на корабното свидетелство за плавания. Но тъй като нашата корабостроителница в Русе от години не работи, се наложи да се търсят подходящи варианти в съседни държави.

По груби сметки ремонтът трябваше да струва около 300 000 лева и още в началото на 2019-а започна национална кампания за набиране на средства по инициатива на сдружение „Енергийно бъдеще за България”. По-късно се оказа, че са нужни повече пари, и правителството даде половин милион.
От 1982 г. плавателният съд е филиал на Националния исторически музей и се посещава от над 10 000 души годишно. Ако има разрешително, той осъществява едночасови пътувания в района на козлодуйското пристанище с максимален брой от 100 пътници на борда.

През летния сезон параходът предлага и каюти, в които може да се нощува

Друго удобство, от което биха могли да се възползват посетителите, е възможността за наемане на зала за провеждане на делови срещи и конференции. Сегашният параход е копие на австрийския „Радецки”, построен през 1851 г. в корабостроителница "Обуда" - Будапеща. Носи името на фелдмаршал Йозеф Венцеслав Радецки.

В чест на 90-годишнината от героичната гибел на Христо Ботев 1 200 000 български деца са събрали средства за построяването на точно копие на легендарния за нашата история параход. Така възстановеният параход "Радецки" е пуснат на вода на 28 май 1966 г. След ремонт през 1988 - 1994 г. оригиналната главна парна машина е заменена с дизелов двигател и „Радецки“ от колесен параход се превръща в моторен колесен кораб.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.