Константин Занков: Летният сезон разчита основно на българските туристи

Константин Занков: Летният сезон разчита основно на българските туристи

Няма спасителен пояс, ще са нужни години, да се върнем на нивата от преди пандемията

* Вече очакваме първите руски чартъри, спадът и от немския пазар е сериозен

* Предпочитани са малки хотели и апартаменти под наем, ол инклузивът отстъпва, казва в интервю за "Монитор" експертът

в Института за анализи и оценки в туризма

 

- Г-н Занков, каква е оценката ви за летния туристически сезон, намирате ли поне малко повод за оптимизъм?

- Това е един предизвикателен сезон. Определено е свързан с доста трудности. Голяма част от хотелите са празни, други пък имат доста силно изразена заетост, основно през уикенда. Така тенденцията е да има свободни места през седмицата. Хотелите, които работят добре през цялото лято, са тези, които са имали добра кампания към родния туризъм и са били разпознати от почиващите. Те вече са си извоювали добра слава сред българския клиент, който вече е основен.

- Разчита се основно на българските туристи, така ли?
- Точно така. Предимно на българския клиент.
- Споменахте дългите уикенди, те ли се оказаха спасителния пояс това лято?
- Нямаме спасителен пояс, по-скоро много повече българи почиват по нашето черноморие това лято, което е положителна тенденция. Има момент, в който хотелиерите трябва да се докажат. Но няма как българският турист да спаси родното черноморие. Все пак предлагането е по-голямо от търсенето.

- Какви щети нанесе пандемията на сектора, има ли вече данни?
- Тази информация ще я имаме най-рано през есента. Все още нямаме данни, но определено можем да кажем, че за периода март-май имаме около 520 000 влезли в страната чужденци, което е с 1,7 млн. по-малко в сравнение с предходната година. Очакваме и за годишен план 17-25% спад. През май имаме 75% по-малко чужденци в сравнение с миналата година, но за сметка на това много повече почиващи българи. Някои курорти определено имат по-малко търсене. В Слънчев бряг и Златни пясъци например има доста предизвикателства по отношение на заетостта.

- А имате ли информация колко хотели са затворили това лято заради пандемията?
- Не, няма такива данни, тъй като общо взето това се случва всеки ден.
- А кой чужд пазар е най-силно изразен това лято у нас и от кои има спад?
- Най-силно изразен е румънският пазар.

- А как стои въпросът с руските и немските туристи?
- Вече очакваме първите руски чартъри към България, досега нямаше такива. Що се отнася до туристите от Германия, спадът наистина е много сериозен. А тази страна беше основен пазар за нас, не само като брой туристи, но и като продължителност на престоя.

- А можем ли да говорим за ранни записвания на този етап?
- Да, разбира се. Вече планираме сезон 2021 година. Точно сега е моментът, за да се направи това.

- Кои пазари преобладават засега?
- Всички пазари, характерни досега за нас. Вече се обсъждат договорите.
- Какви са очакванията ви?
- Със сигурност предстоящият сезон ще бъде по-добър от сегашния. Що се отнася до сегашното лято, ще бъде предизвикателно, затова трябва и хотелите, и държавата отсега да предприемат необходимите мерки, за да имаме една добра 2021 година. Възстановяването на туризма върви постепенно и ще са необходими години, за да си върнем обемите от преди. Говоря масово, защото и сега има хотели, които си работят добре. Имали са правилна маркетингова политика, адаптират се и успяват.
- А какво търси българинът това лято? Вярно ли е, че заради притесненията от пандемията са предпочитани предимно малки семейни хотелчета и къщите за гости?
- Българинът търси най-вече сигурност и качество на услугата. Определено това лято ще бъде в най-чистите хотели, които е посещавал. Предпочитани са малките хотели, апартаментите под наем, търсят се и добрите хотелски комплекси с ол инклузив, които са с гарантирано качество на услугите. Но тук става дума за тези, които са с добри отзиви, и хората са доволни от тях.
- На какво трябва да заложи браншът от тук насетне, трябва ли да се ориентираме към други услуги?
- Българският хотелиер определено трябва да бъде по- креативен и адаптивен. Трябва да действа тук и сега ,да се грижи за клиента, да даде най-доброто от себе си. Нужно е да има комуникация с гостите си. Само така клиентите ще са доволни и ще се връщат отново на това място. Много е важно гостоприемството.

- Тъй като наближава септември, къде остава културният туризъм? Трябва ли да разчитаме повече на него?
- Културно-познавателният туризъм се развива, той дори измества ваканционният през последните години. Но това определено е нещо, на което трябва да наблягаме, и с което можем да сме конкурентноспособни.

- А на какво ще заложи браншът през есента? Досега изключително успешни бяха фестивалите, които се провеждаха у нас. Концертният туризъм също беше добре развит.
- Фестивалите са страхотна форма на развлекателен туризъм, но не са удачни точно сега - за времето на пандемията. Хората избягват масови струпвания. Може би за пролетта през 2021 година ще са успешни. Сега по-скоро ще се развиват културно-познавателен туризъм, форумите.
- Какви са изводите ви все пак от цялата ситуация?
- За пореден път стана ясно, че браншът трябва да дава най-доброто от себе си, да се грижи за своите клиенти. Доволният гост ще доведе и други гости. Гласът на туриста вече е много по-силен, особено в интернет пространството. В мрежата може да се пишат отзиви и става ясно дали почиващите са доволни или не от даден хотел, дадена услуга.

- За какво да внимаваме, когато резервираме почивка?
- Да се гледат детайлно условията на офертата, тарифата, възможности за промени по резервацията. Важни са коментарите и оценките по форумите.
- Споменахте, че сега тръгват руските чартъри, надявате ли се все пак през август да се компенсират загубите по някакъв начин?
- Надявам се да имаме един силен август и дори септември, но не мисля, че може да се компенсират загубите, които сме имали досега. Този сезон е въпрос на оцеляване, а не на печалба.

- Споменахте дългите уикенди - това ли са предпочитаните пакети и къде остана ол инклузивът?
- По-скоро нощувка със закуска, дългите уикенди. Ол инклузивът продължава да се търси от семействата, но не е най-предпочитаната услуга това лято.

- Как се развива планинският туризъм това лято? Заради епидемията много хора предпочетоха да избегнат морските курорти?
- Планинският туризъм се развива много добре това лято. По-добре от предходни години, много туристи избират планината вместо морето. В момента българите опознават места, които не са посещавали отдавна. Но не може да се каже, че измества морският туризъм.

- Отказа ли се обаче българинът да пътува навън, загърби ли екзотичните дестинации, които станаха модерни през последните години?
- Българинът пътува, планира за момента екзотични дестинации за края на годината. Става дума за есента, зимата и пролетта на 2021 година. Предпочитани са най-вече Дубай, Мароко, Египет, Тунис, Сейшели, Тайланд, Малдиви.

Визитка:

Константин Занков е роден на 7 ноември 1987 г. в София

Завършва езикова гимназия с изучаване на английски и немски език

Има бакалавърска степен „Туризъм“ и магистърска степен „Бизнес администрация“ със специализация маркетинг управление

Специализира в 12 държави

От 2012 г. е главен експерт към Института за анализи и оценки в туризма

Има повече от 10 години мениджърски опит в различни бизнес направления, свързани с туризма

Основател е на маркетинг и консултантска компания

Бизнес консултант, лектор и обучител, работил с множество брандове от България, Европа и САЩ

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.