Константин Занков пред

Константин Занков пред "МОНИТОР": Големите хотели по морето ще се напълнят в средата на юли

  • Къмпингуването привлича платежоспособни туристи
  • Сред българите набират популярност дестинации като Египет и Тунис
  • И това лято ще се разчита на резервации в последния момент, заяви пред "Монитор" експертът от Института за анализи и оценки в туризма Константин Занков.

- Г-н Занков, наблюдава ли се засилен интерес на български и чуждестранни туристи към къмпингуването у нас?

- В момента къмпингуването е актуално и показва обещаващи тенденции за развитие в цяла Европа. За съжаление у нас няма добри практики в тази сфера, тъй като рядко се инвестира в изграждането на къмпинги с добра инфраструктура. По отношение на природните ресурси със сигурност бихме попаднали сред топ дестинациите за къмпингуване, но не и като инфраструктура. Въпреки това у нас има и добри практики, които могат да бъдат конкурентни на европейско ниво.

-Казвате, че у нас има условия за развитието на този тип туризъм, но това не се случва?
- В България наистина има страхотни условия за къмпингуване, но фокусът на страната е насочен по-скоро към по-традиционни форми за развитие на туризма и хотелската инфраструктура.

- Одобрявате ли предложенията в пуснатата за обществено обсъждане наредба относно улесненията за диво къмпингуване извън обособените за целта места?

- Смятам, че е редно да има ясни регламенти за категоризирането на къмпингите, а също и да се предприемат съображения за безопасност на посетителите. В същото време обаче не трябва да има регулации или други сложни модели, за да се мотивират все повече хора да използват къмпингите в страната.

- Какви мерки предприемат в другите страни от ЕС по отношение на къмпингуването?

- На европейско ниво има много добри практики, от които България може да се учи. Това се отнася и за съседна Гърция, където много българи прекарват къмпинг почивката си заради утвърдените и добре развити паркове за каравани, кемпери и палатки.

- Какъв е делът на алтернативните форми на туризъм у нас?

- Процентното съотношение на туристите, които предпочитат подобен вид туризъм, не е изследван. Въпреки това обаче е добре те да се развиват в дългосрочен план, тъй като са свързани с хоби туризма. Знаем, че когато ваканцията ни е обвързана с нещо, към което имаме страст, инвестираме повече, отколкото за една обикновена почивка. Напоследък къмпинг туризмът привлича все повече платежоспособни туристи, които използват скъпи каравани и кемпери.

- Според вас очаква ли се пандемията да увеличи популярността на къмпингите сред туристите?

- Да, със сигурност.

- На 1 юни официално стартира летният сезон. Какви са прогнозите ви за него?

- Това лято ще бъде по-добро от миналогодишното, но това не означава, че секторът отново няма да бъде изправен пред редица предизвикателства. За цялата 2020 г. спадът на чуждестранните туристи бе в размер на близо 80 на сто. Именно поради тази причина приоритет през тази година трябва да бъде рекламирането на страната в чужбина като сигурна дестинация, свободна от COVID-19. Основните тенденции са, че ще имаме туристи от съседни страни, които да могат да пътуват със собствен транспорт - това се запазва като тенденция от миналата година. В случая обаче не говорим единствено за морски почивки, а за всички форми на туризъм, които предлага страната. Ще имаме и организирани туристи с чартъри. Хубавото е, че все повече държави подновяват програмите си до България. Такава е Русия, която още през този месец ще изпрати туристи у нас.

- Кои са най-предпочитаните от българите дестинации зад граница?

- Традиционно българинът обича да посещава южните ни съседки. Гърция вече има ясна политика как се приемат туристи въпреки нарастващия брой на заболелите от COVID-19 в страната. Те със сигурност ще привлекат голяма част от сънародниците ни заради облекчените условия за преминаване на границата. В Турция също обявиха мерките за влизане на туристи. Тъй като тя е основна ол инклузив дестинация, предвиждаме, че посещенията ще бъдат основно през месец септември, а не през активния летен сезон. България обаче също има какво да предложи. Считаме, че част от българите ще продължат да почиват и в родните курорти - в разпознаваемите хотели, предлагащи високо качество на услугите. Испания и Италия традиционно също са доста предпочитани дестинации. През тази година сред българите набират популярност още Египет и Тунис благодарение на обявените редовни чартърни линии.

- От началото на юни вече е възможно да пътуваме с европейски здравен сертификат. Подкрепяте ли тази идея?

- За нас е важно условията за пътуване да бъдат колкото се може по-свободни. Затова трябва да се създаде симбиоза между сигурността в съответната държава и свободното движение на туристите. Едно обаче е сигурно - практики като скъпи PCR тестове ще се отразят негативно на пътуванията. Наблюдаваме, че хотелите спазват стриктно противоепидемичните мерки, а туристите са все по-доволни, което е видимо от коментарите им в социалните мрежи. Изпратихме миналогодишния летен и зимен туристически сезон, които определено показаха, че няма струпване на заразени туристи и можем да предложим качество.

- С какво конкурентите ни успяват да привлекат повече туристи?
- Туристическият продукт е определен хибрид от услуги и туристите са свикнали да получават различни бонуси или ползи в зависимост от местата, където пътуват. Големите хотелски комплекси в Турция например са популярни със своята ол инклузив концепция. В Гърция пък е обратното - знаем, че има голяма плажна ивица и крайбрежни заведения. Повечето гости на страната се възползват от възможността за пакет - нощувка и хранения. Ние можем да предложим СПА и култура, заради което трябва да наблегнем върху хибридните форми на туризъм на територията на страната.


- Казвате, че наши летовници ще напълнят гръцките и турските курорти. Има ли обаче шанс хотелите у нас да се напълнят след отпадането на ограниченията по границите?

- Всичко е въпрос на предлагане на качествена туристическа услуга, динамична дистрибуционна политика. Съответно, отваряйки във високия сезон - средата на юли, въпросните хотели би трябвало да бъдат пълни. Ако пък предлагат своите услуги и на съседни на България пазари - това може да се случи и по-рано. Основно страдат големи хотелски комплекси, които разчитат на английски и немски туристи.

- Една от мерките за привличането на туристи у нас е намаляването на цените на плажните принадлежности. Това ще помогне ли да бъде спасен сезонът?

- Намаляването на цените на чадърите и шезлонгите несъмнено е добър стимул туристите да посетят страната ни. И все пак търсенето определя предлагането - сега има по-малко търсене спрямо предходни години. Именно поради тази причина мярката е подходяща и със сигурност ще генерира повече пътувания и интерес. Тенденцията, която виждаме през това лято, е повече резервации в последната минута, такива с по-малък резервационен прозорец - такова решение би играло роля при техния избор на дестинаци.


ВИЗИТКА:

Има бакалавърска степен „Туризъм“ и магистърска степен „Бизнес администрация“ със специализация маркетинг управление
Специализирал е в 12 държави
От 2012 г. е главен експерт към Института за анализи и оценки в туризма
Бизнес консултант, работил с множество брандове в България, Европа и САЩ

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.