Ол инклузив почивката отново бе най-предпочитана,

- Г-н Занков, какви изводи си правите в края на летния туристически сезон на фона на отправените критики и негативните прогнози?

- Що се отнася до морския туризъм, можем да кажем, че определено е налице спад. Очакваме сезонът да приключи с 400 хиляди туристи по-малко в сравнение с миналата година. Ако говорим за другите форми на туризъм - в градска среда, балнео и спа, се наблюдава точно обратното. Там има ръст и се превръщат в алтернативни форми.

- На кои пазари има спад в морския ни туризъм?
- На ключови за нас пазари като Русия и Германия. Това беше очаквано, тъй като анализирахме ситуацията още миналата година. Бих казал, че спадът започна още от юни.

- Защо обаче не успяхме да наваксаме през август, когато е и пикът на сезона?
- По принцип всяка година август е силен и това е пикът на сезона. Хотелите са пълни, последните чартъри към България са на 1 октомври. Така че не успяхме да изградим един висок сезон, което изигра роля. Ако компенсираме тези спадове, всъщност трябваше да са за сметка на по-продължителен престой и по-дълъг сезон. Това не бива да е на принципа ден година храни, за да запълним високия сезон на 100%.

- Можем ли да кажем, че отливът на туристи е тенденция изобщо през последните няколко години?
- Не бих казал, миналите години имахме ръст. Но от последните няколко години тази е най-лошата, говорейки за морски туризъм. Както казах, другите форми в сектора се развиват добре. Страната ни като цяло стои стабилно. Това, което трябва да се направи, е да се създаде маркетингова концепция на ниво държава, дестинации и бизнес, за да стимулираме гости от май до октомври - както се казва и през „крилата“ на сезона. Така хората няма да целят само почивка на плажа, а ще съчетават семинари, спортни дейности, екскурзии. А от друга страна, определено се налага повишаване качеството на услугите за определена категория хотели.

- Как може да стане това обаче, при условие че отново бе на дневен ред проблемът с дефицита на кадри?
- Това не е само български проблем. Реално нещата са свързани. Когато хотелите имат по-дълъг сезон и работят, ще имат съответно и повече приходи. Така бизнесът ще си позволи по-високи възнаграждения на екипа си. Очевидно тогава ще има и по-качествени кадри, които няма да работят само от 15 юли до 25 август на макс, а през другото време да нямат заетост.

- А има ли нови пазари, които привличаме, или нови тенденции в предпочитаните услуги?
- Конкретно за Варна и Бургас спадът, който регистрираме, е около 8,3% при чуждестранните туристи. За сметка на това пък имаме увеличение на родните и румънските туристи.

- Можем ли да кажем, че хотелиерите си върнаха родния турист?
- Не можем да говорим, че изобщо хотелиерите са губили българина като клиент, защото той почива както на родното Черноморие, така и в Гърция и Турция. Но всеки турист търси едно - добро качество на услугата, която заплаща. Бих казал, че хотелиерите тази година се стараха повече, тъй като видяха спадовете. Затова и се стремяха да повишат качеството на услугата. Следователно ще има и повече доволни туристи. Всички знаем и че хотелите се резервират на база репутация.
- Кое тогава ни изигра лоша шега?
- Общо взето, последните две години оставихме туризма си на автопилот, сега си взехме поука. Определено ситуацията в Египет, Тунис и Турция преди време доведе повече туристи към нас, без да положим кой знае какви усилия. Но след като тези страни се завърнаха на пазара, ситуацията у нас се промени.

- Към какво хотелиерите трябва да насочат усилията си сега?
- Задължително трябва да се стремят към качествено обслужване, на ниво дестинация да предоставят един дълъг сезон. Имам предвид да се подготвят фестивални събития, да се развива конгресен туризъм и на различни форми на бизнес туризъм, спортни подготовки. Но това се прави от целия бизнес и идеята е, че държавата трябва да го мотивира, за да не се затварят заведения и хотели на 10 септември. Това е масова практика за съжаление, може да е много хубаво времето в Слънчев бряг, да речем очаква се добър септември, а хотелите вече не работят. Това трябва да се промени.

- Кои са били предпочитаните пакети?
- Ол инклузив почивката и тази година беше най-търсена, независимо от категорията на хотелите. Например 3-звездните хотели предлагат закуска, апартхотелите - само нощувка, а високо категорийните хотели предоставят ол инклузив или полупансион.

- Тепърва предстои есенният сезон, културният туризъм набра сила през последните години. Какви са очакванията ви?
- Очакванията са добри и се надяваме през септември и октомври да компенсираме спада. Прогнозираме ръст на културно-познавателния туризъм, затова трябва да се стремим той е да целогодишен. Трябва да го рекламираме добре, да се мотивират все повече хора да посещават страната ни.

- Кои са предпочитани дестинации що се отнася до този вид туризъм?
- Естествено, София заради връзката с нискобюджетни авиокомпании. Тя е по-атрактивна дестинация за културно-познавателен туризъм. Също така Пловдив като европейска столица на културата, както и Велико Търново. Много хора пък съчетават различни форми, като например пътуване в Родопите, след това спа хотели.

- Предпочитани ли са още къщите за гости с каменна пещ, минералните води? Остава ли популярен дългият уикенд?
- Българинът обича гостоприемството, в такива къщи за гости определено всеки се чувства добре. Това продължава да се търси, хората обичат домашен уют, да имат вкусна храна и приятна атмосфера. Но напоследък наистина предпочитат да пътуват по-често, но за по-кратко. Отмина времето, в което се вземаха отпуски от по 10-14 дни. Вече се търсят дългите уикенди.

- Младите хора ориентират ли се към културен туризъм?
- Да, особено хора на около 27-28 години. Културният туризъм е предпочитан и от чуждите туристи.
- Кои дестинации са най-атрактивни за тях?
- Всичко зависи от профила на посетителите и националността. Някои предпочитат поклоннически туризъм, други търсят кулинарен и винен туризъм. Той е предпочитан от всички. Също така в съчетание с балнео и спа е добра комбинация. Туризмът като цяло е хибрид от услуги и затова хората съчетават различни форми.

- А как може да се преодолее проблемът с липсата на кадри?
- Добра заетост, добро качество с конкурентно възнаграждение, допълнителни обучения. Това ще мотивира служителите, ще намали текучеството.


Визитка:

Константин Занков е роден на 7 ноември 1987 г. в София

Завършва езикова гимназия с изучаване на английски и немски език

Има бакалавърска степен „Туризъм“ и магистърска степен „Бизнес администрация“ със специализация маркетинг управление

Специализира в 12 държави

От 2012 г. е главен експерт към Института за анализи и оценки в туризма

Има повече от 10 години мениджърски опит в различни бизнес направления, свързани с туризма

Основател е на маркетинг и консултантска компания

Бизнес консултант, лектор и обучител, работил с множество брандове от България, Европа и САЩ

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Доц. Любомир Киров: Работодателят да поиска анулиране на болничния, ако служителят кръшка

Само 15% от болничните се издават от нас, останалите - от лечебните заведения, казва в интервю за "Монитор" председателят на Сдружението на общопрактикуващите лекари в България