Те са родоначалнички на две нови направления в журналистиката – лифтингово и ботоксово. Опънали кожа, изгладили бръчки и гордо навирили нос, Люба Кулезич и Соня Колтуклиева са обслужващ персонал на банкера беглец Цветан Василев, а напоследък и основни говорители в кампанията му срещу депутата и издател на „Телеграф медиа“ Делян Пеевски.

Първата задоволява Василев с поръчкови интервюта, втората е получила от него тлъст хонорар, който не е декларирала. Ако трябва да се посочи коя от двете медийни наложници е по-близка до ексбанкерското сърце, това е Кулезич. За разлика от ресорната си колежка, която отдавна е паднала на махленско ниво и рие дъното, Кулезич се държи на висота. „Журналистиката може да бъде не по-малко мръсна дейност от политиката, стига да я използваш като крайпътна свалка срещу заплащане. Но вече ми е късно да се пробвам в подобни магистрални упражнения”, изрича тя признание в тв ефира, минути преди да вземе поредното интервю със забегналия банкер. ТВ изявите на БГ Мадоф при Кулезич са програмни – въпросите са ясно разграничени, все едно сам си ги задава. Съпругата му Антоанета Василева също е благоразположена към медийната му половинка и не го ревнува от нея, както често се е случвало в други времена.

За да няма издънки в медийното отразяване на семейството на Българския Мадоф, той дистанционно ръководи дръжките на микрофони, които отдадено лъскат имиджа му. Някои от тях даже пътуват до Белград за инструктаж. Колтуклиева обаче не може да се дореди до тази чест, защото вече е минало.

Въпреки опитите да си заслужи отново благоволението на боса, даже Василев е наясно, че тя не му върши работа и не обръща внимание на мелодраматичните й Фейсбук излияния и фотошопираните снимки, с които се опитва да върне отминалата младост. Мадам Соня е язвителна и заядлива, но само с онези, които пречат на нейния благодетел. На тези, на които иска да се хареса, прави комплименти и се обяснява в любов с мяукащ гласец.

Най-накрая двете представителки на медийната платена

любов осъзнаха, че са си близки и се съюзиха.

Кулезич – братовчедка на олигарха Николай Банев, започна да кани посестримата си в телевизионното студио, превърнало се в поле за изяви на обвиняеми за източването на КТБ, а Колтуклиева й връща жеста, като се зъби в ефир толкова злостно, че на нейния фон Кулезич може да мине даже за симпатична.

Седянката на две ъпгрейднали визията си журналистки няма големи претенции. Две дружки с повехнал морал, които си бъбрят разпалено. Но в потока от думи се провират лъжи, като тази, че медиите на Пеевски били взели близо 4 млн. лв. от КТБ под формата на реклама. А „Фрогнюз“ на агент „Академик“ на ДС Огнян Стефанов веднага прихваща фалшивата новина и я препраща по трасето. Колкото и да се опитва да отклони вниманието от вземаните на тъмно суми от КТБ, в съдебната зала, където Колтуклиева се появява в качеството на обвиняема за укриване на данъци, стана пределно ясно, че е взела на ръка три пъти по 30 хил. лв. Тези 90 хил. лв. всъщност са пари на вложителите в КТБ, раздадени с лека ръка от Цветан Василев.

Друг душеприказчик на афериста, който отлично се вписва в тази женска компания, е Мирослав Иванов. Извън всяко съмнение е, че позициите на въпросния „журналист“, а може би блогър на повикване, съвпадат на 100 процента с тези на боса му Цветан Василев.

Стояна Георгиева, Галя Прокопиева и Светлана Джамджиева

са гара-разпределителна за опорки

Три медийни грации пък са гарата разпределителна на фалшивите новини. Първата дължи кариерата си на Костов, втората е отдадена съпруга на олигарх, третата пристана на друг олигарх, но приглася на втория. Стояна Георгиева, Галя Прокопиева и

Светлана Джамджиева дават медийната си утроба под наем и пръскат челяд, която заживява собствен живот. Майките на фалшивите новини рядко се засичат на публични места, но изданията им работят в пълен синхрон и са гара-разпределителна за опорки, обслужващи задкулисните интереси. Общото между тях е, че никога не застават зад поръчковите материали с имената си. Имат си доверени подчинени, които ползват като тарани.

Най-влиятелната от тях е Стояна Георгиева. Това й го признава и поддръжничката й – олигаршата Галя Прокопиева. „Капитал” редовно я включва в някаква измислена класация, озаглавена „100-те най-влиятелни жени в България“. Методологията, по която се определят българските жени с най-силно обществено влияние, сред които според „капиталци” фигурира и Майката на фалшивите новини, е съчинена от хората на Прокопиев и залага на четири водещи критерия: финансова отговорност (размер на личните и управлявани ресурси); публична територия (обхват на медийното влияние и достъп до неговите инструменти); устойчиво влияние (гаранции на професионалната сфера за трайно влияние) и лична перспектива (личностна възможност за бъдещ растеж).

Както добре се вижда, Стояна Георгиева не покрива нито един от изброените критерии, но кръгът „Капитал” може да направи компромис. Разградският тарикат е творение на Фетхуллах Костов и вечно ще целува ръката на своя създател. Стояна пък е „богопомазана“ от кръга „Капитал“ като бивша Костова говорителка, но може като нищо и да се пенсионира като такава, защото никога не е преставала да работи за него.

„Фалшивите новини са битка за умовете и сърцата на хората”, признава Стояна Георгиева на 13.11.2017 г. Тази битка не може да бъде спечелена от бутиковия й сайт „Медиапул”, но подчинените на Стояна дават своя дан на поточната линия за фейкове.

Привлякла вниманието на Костов като младичка радиорепортерка, няколко десетилетия по-късно Стояна Георгиева ще се превърне в

кръстница на пропагандната машина,

прислугваща на политическите и бизнес кръгове, създадени в драгалевската лаборатория. Работи две години и половина като шеф на правителствената пресслужба на Костов. Напуска в края на 1999 г., като блъфира, че занапред няма да има общо с него, но само няколко месеца след това по волята на Костов тя е инсталирана на ръководен пост в новоизлюпената частна национална телевизия бТВ. Напуска, за да реализира нов проект на господаря си Костов – електронен вестник с мисия да създава собствени новини и да стане основен информационен източник за сънародниците ни в чужбина. И днес сайтът на Костовата говорителка прави това – създава собствени „новини“, .без да се придържа към фактите, а понякога и грубо манипулативно.

Неотдавна Стояна Георгиева претърпя тежка загуба – медийната й бухалка Полина Паунова се премести в радио „Свободна Европа”, но като се има предвид колко компактно работят изданията от Задругата, сайтът на Стояна ще продължи да разчита на нея и да я препечатва. А за естеството на радио „Свободна Европа” с шеф друг виден протестър – Иван Бедров, който пък символично се отцепи от „Клуб Z” на олигарха Огнян Донев, може да се съди по анонса, че работещите там „ще създават новини”. Старата песен на нов глас! Говорителката на Костов, ранен кадър на радио „Свободна Европа” в по-достойните му времена, и протестърът в оставка Бедров, задружно произвеждат новини. Най вече фалшиви.

След като бе уличена, че в съучастие с кръга „Капитал“ е сформирала фабрика за манипулации, „Медиапул“ стартира кампания срещу фалшивите новини като направи сайт „Жълт байрак“, който генерира измислени скандални заглавия на случаен принцип. Стояна гордо се изпъчи и обясни, че по този начин иска да покаже на хората колко лесно се правят тези неща и как не бива да се лъжат, а да четат „Медиапул“. Кампанията беше широко отразена в другите медии, включително и национални телевизии, като кауза на „Медиапул“. Оказа се, обаче, че е продукт на една от най-уважаваните рекламни компании, чиито клиенти са сериозни фирми. Наред с мастити рекламодатели от услугите им, струващи сериозни хонорари, се е възползвала и Стояна Георгиева. В сайта си Saatchi & Saatchi рекламират проектите си, в това число и кампанията на „Медиапул“. Пряко под внушението на Стояна от рекламната компания разказват, че „Медиапул“ са ги наели, за да популяризират сайта им. „Много бързо стана ясно, че най-важната ни задача ще бъде наново да дефинираме ролята им в живота на хората. Започнахме работата си с връщане към основите на бранда, а там се сблъскахме със същината на проблема – качествата, определящи за същността на Mediapool, сякаш бяха неконкурентни“, пише в резюмето. Така стана ясно, че „Медиапул“ не само, че не се бори с фалшивите новини, но и плаща за рекламна компания да им осигури повече читатели, след като със собствено „новинарско производство“ не може да си ги осигури.

Двете други медийни грации, споменати в началото, има за какво да завиждат на пожизнената говорителка на Костов. Тя гълта грантове като ламя, така че никой не може да й насмогне. За читаемостта на сайта може да се съди и по коментарите под произведените новини, които са между 4 и 8 , много рядко над 10. Неспособна да се самоиздържа от реклами, агенцията на Стояна Георгиева набляга на производството на изкуствен продукт. Фалшивите новини се котират добре и в присъдружните медии от кръга „Капитал” - традиционен начин за препиране на информация от иначе конкурентни издания.

Своят принос на поточната линия на фалшивите новини дава и медийната слугиня на фармацевтичния бос Огнян Донев.

Със същия успех Светлана Джамджиева би могла

да се хване на работа и при Иво Прокопиев,

защото политиката на тези издания е еднаква, но това би означавало да измести сподвижничката му и партньорка в живота Галя Прокопиева, която е по-нагоре в йерархията от нея като олигарша, така че Джамджиева се задоволи да е в антуража на олигарха Донев, с когото са си толкова близки, че го нарича на галено Оги, стана ясно от изтекла кореспонденция между двамата още през 2012 г.

Въпреки привидното парцелиране на терена, трите медийни грации – Стояна Георгиева, Галя Прокопиева и Светлана Джамджиева, орат на една обща олигархична нива и живеят в мир и разбирателство. Авторите на списание „Клуб Z“ преспокойно могат да гастролират в българската секция на „Дойче веле“, в сайта на „Дневник“ или в „Капитал“. И обратното. Всяка от изброените медии си има отделен шеф и работодател, но на практика са едно цяло. Така трите медийни грации дружно обслужват интересите на своите повелители.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Адв. Екимджиев съчини ода за олигарсите, изпя на бис шлагера си за Пеевски

Маскираният певец е разкрит. В сряда, малко пообъркал ефира на шоуто, така нареченият правозащитник Михаил Екимджиев си свали маската и показа истинския си лик – на отявлен бранител на олигарсите и най-вече на Иво Прокопиев

Делян Пеевски и нафталинените костюми на доносниците от ДС

Само във Фрог, Извънредно, Шок и ужас... и останалите жълтокафеникави клишета. Новината, долетяла от крякащия сайт на банкера беглец Цветан Василев е само една – свързана е с чисто новата самоличност на клониращия се шизофренно ексжурналист Огнян Стефанов.

 

БГ Мадоф си призна, че е фараон, все му е виновен Делян Пеевски

Цветан Василев, родният еквивалент на крупния аферист Бърнард Мадоф, предприе нестандартен ход. От основен спонсор и поръчител той се превърна в говорител на кампанията за фалшивите новини, която обслужващи го журналисти водят от години.