Жилищата поскъпнаха с 5 на сто в София, най-много в скъпарските квартали

Жилищата поскъпнаха с 5 на сто в София, най-много в скъпарските квартали

Само 0,5% от жилищата в идеалния център обявени за продажба

Tpиcтaйнитe aпapтaмeнти пpoдължвaт дa ca нaй-тъpceни в София - 37% oт cдeлĸитe, cлeдвaни oт двycтaйнитe, ĸoитo пpeдcтaвлявaт 34% oт вcичĸи пoĸyпĸи. Лeĸo pacтe интepecът ĸъм мнoгocтaйнитe жилищa, зa ĸoитo ca cĸлючeни 8% oт cдeлĸитe в пepиoдa янyapи-мapт 2021. Πoвишeниeтo нa цeнитe нa жилищaтa в Coфия e oĸoлo 5-6%, пoĸaзвaт дaнни нa Имoтeĸa зa пъpвoтo тpимeceчиe на годината.

Цени

Около 5-6% - такова е повишението на цените на годишна база при сделките на компанията. Тристайните апартаменти продължават да са най-търсени – 37% от сделките, следвани от двустайните, които представляват 34% от всички покупки. Леко расте интересът към многостайните жилища, за които са сключени 8% от сделките в периода януари-март 2021.

Ипотеки и отстъпки

Ипотечното кредитиране продължава да е ключова предпоставка за растящата активност на пазара. Малко под половината от сделките се сключват с пари в брой. Повечето ипотеки за периода януари-март 2021 покриват съществен дял от стойността на сделката. Над 20 на сто от заемите представляват около 80% от цената на имота. Около 15 на сто от тях пък покриват между 50% и 80% от крайната стойност на сделката.

„Висок процент външно финансиране наблюдаваме при потребители, които предпочитат да запазят спестяванията си в условията на всеобща несигурност. Друга група имат малък процент от необходимата сума в брой, но предпочитат да пристъпят към такава сделка заради ниските лихви по ипотечните кредити ведно с очакване за растяща инфлация“, коментира Люба Атанасова, изпълнителен директор на Имотека.

Отстъпките не са фактор на пазара и през това тримесечие, сочат данните на Имотека. Над 55% от сделките се сключват без коментар по офертната цена, при около 10% компромисът е в рамките на 1000 евро, а при още 20% - до 5000 евро от първоначално обявената стойност. „Въпреки очакванията за натиск върху продавачите, двете страни продължават успешно да срещат очакванията си при растящи ценови показатели. Продавачите не са склонни на големи компромиси, но и купувачите не са настоятелни за такива”, казва Атанасова.

Мотиви за покупка и продажба

Най-честият мотив за покупка остава необходимостта от собствен дом, като инвестиционно настроените купувачи за тримесечието са около 16% от всички. При продажбите се наблюдава първи ръст на хората, които имат необходимост от свежи пари. Увеличение има и при клиентите, които продават, за да купят друг имот. Спад бележат хората, които излизат от инвестиция – от 56% през първо тримесечие на 2020 до 44% за същия период на настоящата година. Тенденцията е трайна заради все по-ниските лихви по депозитите и ограничените възможности за инвестиция.

Пазарът на къщи

Интересът към къщи остава факт и в началото на 2021 година. Но докато в София той е повече под формата на голям брой запитвания, то в Пловдив покупките на къщи формират над 20% от пазара. Активното търсене е фокусирано в селата около Града на тепетата и бе първоначално подкрепено от пандемията. Първата група купувачи е на местни хора, които търсят опция за екологичен живот близо до града. Друга група клиенти са българи от чужбина със спестени пари. Купувачи на този пазар са и софиянци, които търсят опция за живот извън столицата и се ориентират към пловдивските села, тъй като са с лесен достъп, а предложенията са немалко и на атрактивни цени. Във Варна пазарът на къщи представлява 6% от общия.

Активност и профил на клиента

С около 10% расте активността на жилищния пазар, сочат още данните за София, като и купувачите, и продавачите на компанията се увеличават с около 11-12% на годишна база. По-голям брой сделки, както и повече купувачи, се отчитат и във Варна и Пловдив.

„Расте влиянието на най-младите купувачи. Устойчива е тенденцията, характерна за народопсихологията ни - при определен обем налични спестени средства и сигурни доходи, хората да купят собствен имот“, казва още Атанасова.

Позиционирането на младите хора като активни клиенти предполага и промени в начина на избор на имот, посочват от компанията. За това спомагат и новите реалности, които пандемията донесе.

„Сделки се сключват след все по-малко на брой огледи. Хората проучват имотите предварително и от разстояние, а ние като консултанти ги насърчаваме да го правят, предоставяйки им необходимите дигитални инструменти и възможно най-изчерпателната информация онлайн. Това дава възможност на страните да се запознаят с параметрите на потенциалната сделка дистанционно. А когато стигнем до физическа среща, клиентите са на много по-напреднал етап в процеса по вземане на решение и посещават имота предимно, за да затвърдят това решение”, обяснява Атанасова.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.