Колектори възкресиха вечния длъжник

Колектори възкресиха вечния длъжник

Увеличават 10-годишната давност, карат хората да подписват споразумения

Колекторските фирми масово заобикалят закона и превръщат борчлии във вечни длъжници въпреки 10-годишната давност. Фирмите за събиране на дългове са измислили схема, чрез която притискат хората, за да подписват с тях уж доброволни споразумения за признаване на дълга. По този начин давността започва да тече за още 10 години.

Това става ясно от стотици жалби на ужилени граждани, подадени до омбудсмана, КЗП и прокуратурата. Новата подвеждаща практика на колекторите е започнала да се прилага веднага след приемането на законодателните промени, които пратиха в историята т.нар. вечен длъжник.


Регламент

В края на ноември депутатите измениха Закона за задълженията и договорите, според които с изтичането на 10-годишната давност се погасяват парични вземания срещу физически лица, независимо от прекъсването й, освен когато задължението е отсрочено или разсрочено. Погасителната давност е регламентирана в чл. 110-120 ЗЗД и тя не е процедура за погасяване на дълг (каквото неправилно схващане се среща), а материалноправен институт. Изтеклата давност не води до погасяване на самото вземане, а на правната възможност то да бъде събрано принудително, т.е. чрез съдебна защита и санкция.

Доброволно

“Вземането продължава да съществува като естествено и длъжникът продължава да дължи, но възможността да бъде изпълнено е ограничена до доброволно изпълнение и плащане“, обясниха пред „Телеграф“ юристи. За да заобиколят закона, няколко месеца преди изтичане на давностния срок обаче колекторите притискат борчлиите да подписват споразумения за признаване на дълга. По този начин лицето губи правото си да се позове на давността, защото тя започва да тече отначало. Ако не успеят да убедят длъжника по един начин, колекторите обясняват на дълго и широко как давността е за главницата на дълга, но остават лихвите, описани в погасителния план, и ако се споразумея, ще може уж да им се намалят. Колекторските фирми обикновено изкупуват само главницата, но си искат от длъжниците и лихвите, за да имат по-голяма печалба, обясниха експерти.

Злоупотреби

Заради такива злоупотреби гражданите са сезирали КЗП, омбудсмана Диана Ковачева, жалвали ли са се и в прокуратурата за рекет и изнудване. Други оплаквания на гражданите от колекторски фирми са свързани с начисляване на такси и неустойки, които не са предвидени в основния договор, и липсата на информация относно задължението, което според тях необяснимо нараства. Хората се оплакват и от това, че за събиране на колекторски фирми прехвърлят задължения с изтекла давност, както и че не ги уведомяват, че дългът им е прехвърлен.


Препоръка

В сряда омбудсманът изпрати поредна препоръка до председателя на Асоциацията на колекторските агенции Райна Миткова – Тодорова, в която призова да не се допускат подвеждащи за гражданите практики от страна на фирмите за събиране на вземания. Преди окончателното приемане на закона миналия ноември от колекторите многократно възроптаха срещу измененията. „Измененията са в грубо противоречие с конституционния принцип на неприкосновеност на частната собственост и гарантираното право на собственост. Със законопроекта държавата се намесва в частноправни отношения между равнопоставени субекти, за които сключените договори имат силата на закон“, се посочваше в тяхна позиция тогава.

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.