„Кой се бои от Вирджиния Улф“ – малка антична трагедия в наши дни
2

„Кой се бои от Вирджиния Улф“ – малка антична трагедия в наши дни

Ирини Жамбонас и Малин Кръстев с разтърсващи роли в премиерата на МГТ „Зад Канала“

„Кой се бои от Вирджиния Улф“ е някаква забавна игра, шеговита мантра, която персонажите в едноименната пиеса на Едуард Олби повтарят подпийнали след поредния академичен купон. Играта, която съпрузите Марта и Джордж са си измислили и към която са се пристрастили в живота, обаче не е шега, тя е твърде страшна и опасна – като танц върху острието на бръснач, и след последното й „представяне пред публика“ може да има труп. Или няколко. Макар и не точно в буквалния смисъл.

Доста от ценителите на силния психологически театър си спомнят най-известната пиеса на доскоро живия американски класик с участието на Илия Добрев и Нина Стамова в главните роли, с Бойка Велкова и Ивайло Христов, а някои, казват – дори с Иванка Димитрова и Любомир Кабакчиев. Превъплъщенията на Ирини Жамбонас и Малин Кръстев в премиерния спектакъл на Малък градски театър „Зад канала“ със сигурност, образно казано, ще бъдат записани с много големи златни букви в богатата сценична история на тази творба у нас. Режисьор е Стоян Радев – проникновено, без ексцентрични фльонги, в тази своя постановка той е показал

най-доброто от онова, което виртуозно умее

– деликатната работа с актьорите. Тук дори декорът на сценографа Никола Тороманов не е екстравагантен и концептуален: той ни въвежда в един обикновен хол – територия на семейни войни и нежности, „пуска“ ни в самия живот.

Подобно на антична трагедия, „Кой се бои от Вирджиния Улф“ е създадена с единство на време, място и действие: историята, която ще свали всички благоприлични маски и ще покаже белязаните от недоволство и страдание лица, се развива в една-едничка нощ в апартамента на съпрузите Марта и Джордж в престижен университетски кампус: тя е дъщеря на университетския президент, а той – преподавател в историческия факултет. По никое време след партито те са завлекли в дома си нов колега с младата му съпруга (стабилен и обран както обикновено Владимир Зомбори и Каталин Старейшинска – изключително естествена, свежа и забавна в този образ). Във вече нажежената атмосфера у домакините, вместо любезен светски брътвеж разговорът бързо се изражда в

размяна на словесни удари под пояса

Избухва трупано с години напрежение между съпрузите, а то се предава и на гостите. Особено грубо играят Марта и Джордж, вплетени в сложен възел на любов-омраза. В началото закачливи, с бляскаво чувство за хумор (диалогът при Олби е винаги превъзходен), а после саркастични и брутални, те буквално се опитват да се смажат взаимно заради излъгани надежди, разочарования от житейската концепция на другия, маневри за доминация над него... Няма да бъдат пожалени и посетителите им: те ще си тръгнат с натрапчивото усещане у зрителя, че са обречени да повторят съдбата на своите „ментори“. Дали имат шанс да спасят любовта си? Кой знае... А Марта и Джордж ще се вкопчат пак един в друг, след като са убили публично илюзията, която крепи съюза им. Дали сега ще се мразят още по-силно? Навярно да. А дали ще се обичат малко повече? Вероятно също да. Сложно нещо е съжителството и Олби, както и режисьорът Стоян Радев са проникнали много дълбоко, за да анализират най-причудливите му проявления.

 

Назад

КОМЕНТАРИ

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.