Преди около век и половина в Дивия запад на Америка любим номер на бандитите е бил да мажат релсите с грес на някой баир. Влакът почва да буксува, губи скорост и спира, а те го обират. В онези години първите жп релси в Щатите са минавали през териториите на индианците. Червенокожите били крайно недоволни от присъствието на „железните коне”, вдигащи шум в прерията, и се опитвали да унищожат символа на техническия и икономическия прогрес.


Нещо подобно, но в доста по-потаен вариант става с БДЖ в последния четвърт век. В началото на прехода на бърза ръка беше стимулиран бумът на автобусните превози и пътуващите по държавната железница намаляха лавинообразно. Отделно бързият фалит на множество държавни заводи и сривът на стокообмена с бившите соцстрани удари и превозите на товари. Най-големия срив железницата понесе със спирането на „Кремиковци”. Фалитът на гордостта на родната социндустрия, приватизирана за един долар, остави висящи сметки към превозвача за стотици милиони. И те бяха извадени от джобовете на всички данъкоплатци.
И железницата ни не остана встрани от тежката болест на прехода - тоталното разграбване. Продаваха се на безценица или направо изчезваха материални активи за милиони. Все още се търсят следите на товарни вагони, заминали в западна посока по време на югокризата. Може някой ден и да се върнат във вид на доставка на подвижен състав, но по фактура ще са чисто нови. Върхът на айсберга на голямото крадене е нафтата, която се точи от локомотивите по депата или някъде по маршрута на дизела. Дори се наложи да се слагат джипиеси на машините, та да се засичат съмнителните спирания насред полето.
Най-тежките воденични камъни на шията на родната държавна железница обаче си остават отчайващата неефективност на превозите и нейната зависимост от държавните субсидии. Някои биха казали, че и на Запад жп превозите се субсидират, и сигурно ще са прави. Но там икономиките им са с десетки пъти по-мощни от нашата, зависеща изцяло от евросубсидите.
Така с течение на годините БДЖ се превърна в един от най-големите борчлии. Въпреки това обаче по родните релси продължават да се тътрят влакове с по 5-6 пътници, като задължително поне половината от тях са железничари, ползващи безплатни карти. Толкова ли сме богати, че да си позволим подобен лукс? На БДЖ ще му е по-евтино да наеме таксита да извозва служителите си в късните и ранните часове, вместо да пуска локомотив, теглещ един-единствен вагон.
От 12 януари бяха спрени 38 губещи влака, а от превозвача поискаха да направят това и с други 81 пътнически влака и на още толкова да им съкратят маршрутите. По една или друга причина това не стана. Повече от ясно е, че въпросните влакове носят щети на железницата, като на някои от тях ефективността е 4 - 5%. Не е чудно тогава, че БДЖ продължава да буксува, сякаш релсите са намазани с грес.

Коментари

Във връзка с решение на Европейския съд в Люксембург, ви уведомяваме, че авторът на коментара под тази статия носи съдебна отговорност за послания, които са нецензурни, насаждат омраза, призовават към насилие или са клеветнически. При съгласието Ви, ние ще създадем бисквитка на компютърът ви, която ще бъде запазена следващите 7 дни.

Подобни новини

Как Христо Иванов обедини прокуратурата

Протестите, организирани от Христо Иванов, вместо да постигнат желания ефект за всеобща гражданска мобилизация, разкриха плашеща мрежа от зависимости. На първо място, те показаха, че съществува професия "протестър", пише "Правен свят"

Седмичен мониtоринг (6 - 10 май)

След всички таланти, избуявали през годините, българинът доказа, че е достигнал до съвършенството и покрива напълно идеала за многостранно развитата личност. Потвърждението за това дойде в дните, в които даже пълните атеисти се развихриха по темата за папското посещение и религиите.